وضعیت جنگی در فرانسه عکس: AP
گروه جهان: در شبی که هزاران نفر از شهروندان فرانسوی و توریست‌ها در پاریس به گشت و گذار مشغول بودند و هواداران تیم‌های فوتبال فرانسه و آلمان در تدارک شبی به یاد ماندنی بودند؛ در لحظه‌ای همه چیز بر هم خورد. جمعه شب در تاریخ فرانسه به‌عنوان «شب خونریزی، کشتار جمعی، انفجار و گروگانگیری» ثبت خواهد شد.




داعش: انتقام از صلیبیون ادامه دارد
11 سپتامبر فرانسه

شش حمله هماهنگ تروریستی در نقاط مختلف شهر پاریس، شامگاه جمعه ۲۲ آبان تلخ‌ترین و مرگبارترین فاجعه تروریستی فرانسه پس از جنگ جهانی دوم را رقم زدند؛ این انفجار در دقایق پایانی بازی فوتبال میان فرانسه و آلمان به وقوع پیوست که نیروهای امنیتی فرانسه فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور را خارج کرده و به وزارت کشور منتقل کردند. در این حملات تروریستی، در مجموع بیش از ۱۵۳ نفر کشته و ۲۰۰ نفر مجروح شدند. «سی‌ان‌ان» به نقل از منابع پلیس فرانسه می‌گوید تلفات انفجار و تیراندازی به ۱۵۸ کشته رسیده است. با این حال، مقام‌های فرانسوی می‌گویند احتمال افزایش تلفات زیاد است. روزنامه‌های فرانسوی از این حادثه با عنوان «جنگ در قلب پاریس» یاد می‌کنند. سه رستوران و یک مرکز خرید هم هدف تروریست‌ها قرار گرفت. این حمله همچنین اولین حمله زنجیره‌ای به پایتخت فرانسه و قلب اروپا است. دست‌کم ۱۰۰ تن از قربانیان این حادثه از کسانی بودند که برای تماشای کنسرت یک گروه راک آمریکایی به سالن ۱۵۰۰ نفری «باتاکلان» رفته بودند. افرادی که موفق شدند در جریان گروگان‌گیری دوساعته از چنگ گروگان‌گیران در این سالن کنسرت بگریزند، می‌گویند آنها سلاح‌های کلاشینکف AK-۴۷s در دست داشتند و با شعارهای مذهبی گروگان‌ها را قتل‌عام کردند. به گزارش الجزیره، چهار مرد مسلح با حمله به یک کنسرت موسیقی راک در سالن موسیقی «باتاکلان» که در آن گروه Eagles of Death Metal مشغول کنسرت بودند ۱۰۰ تن را یکجا کشتند.


الجزیره می‌نویسد دادستان عمومی پاریس اعلام کرده که 8 فرد مهاجم کشته شدند. هفت نفرشان خود را با کمربند انفجاری منفجر کرده و یک نفر هم به دست پلیس کشته شد. الجزیره می‌افزاید صبح شنبه که فرانسوی‌ها بیدار شدند با چنان شرایط امنیتی سفت و سختی در پایتخت مواجه شدند که گویی ناپلئون و سربازانش با ارتش‌های اروپایی وارد نبرد شده‌اند. این گزارش حاکی است که بیش از 1500 مامور پلیس برای برقراری امنیت در شهر مستقر شدند، مرخصی کارکنان نیروهای امنیتی لغو شد و از بیمارستان‌ها خواسته شد که با مجروحان و نهادهای امنیتی همکاری کنند. به گزارش فیگارو، فرانسوا اولاند در سراسر کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری آلمان، به دستور رئیس‌جمهور فرانسه، مرزهای فرانسه بسته شده تا از فرار احتمالی عاملان این حوادث جلوگیری شود. بستن مرزها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا رویدادی کم‌سابقه است. باوجود بسته شدن مرزها، پروازها به مقصد یا از مبدأ پاریس تا کنون بر اساس برنامه‌های پیشین انجام شده، اما تدابیر امنیتی در فرودگاه به‌طور محسوسی تشدید شده است.


گزارش الجزیره حاکی است مقام‌های پاریس تمام سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی از جمله مترو را تعطیل کرده‌اند. فیگارو می‌نویسد: سالن این کنسرت در فاصله چند صد متری دفتر شارلی ابدو قرار داشت که در ماه ژانویه از سوی تروریست‌های داعش هدف قرار گرفته شده بود. حاضران در این کنسرت که نجات یافته بودند می‌گویند صدای شعارهای مذهبی را وسط کنسرت شنیدند و مردانی فریادزنان نقش فرانسه در سوریه را محکوم کرده و بد و بیراه می‌گفتند. گزارش الجزیره به نقل از شاهدان حاکی است که مردانی مسلح «بدون نقاب» در میانه کنسرت وارد شده و با اسلحه کلاشینکف و بی هدف همه جا را گلوله باران کردند. این شاهدان می‌گویند در کسری از ثانیه «همه‌جا پر از جسد بود» و جوی خون از میان دست و پای مردم جاری بود. در اقدامی جداگانه تروریست‌ها با اسلحه به یک رستوران کامبوجی با نام «کامبوج کوچک» حمله کرده و ۱۴ نفر را کشتند. «مادلین باری» به الجزیره می‌گوید: «در رستورانی در همان حوالی با دوستانم نشسته بودیم که ناگهان دیدیم آدم‌ها یکی پس از دیگری به پشت به بیرون پرت می‌شوند و صدای هولناکی همه ما را چنان شوکه کرد که قدرت حرکت از ما سلب شده بود.» او می‌گوید: «ناگهان صدای موسیقی در رستوران قطع شد. موبایل دست همه دیده می‌شد و کمتر کسی بود که دست به موبایل نباشد. همه داشتند با افراد خانواده خود صحبت می‌کردند.» فیگارو این حادثه تروریستی را «مرگبارترین حادثه در تاریخ فرانسه» نامیده و از نبرد «گروه‌های قرون وسطایی با تمدن و تجدد» سخن به میان آورده است. برخی دیگر حادثه پاریس را ۱۱ سپتامبر فرانسه تعبیر کرده و می‌گویند این حادثه در واکنش به حضور نظامی فرانسه در سوریه و حمله به مواضع داعش صورت گرفته است. شواهد چنین نشان می‌دهد هسته‌های مخفی داعش در غرب فعال شده‌اند. آنها می‌کوشند تا جنگ را از خاورمیانه به قلب اروپا منتقل کنند. آنها یک بار ضرب شست خود را در حادثه شارلی ابدو به فرانسوی‌ها نشان دادند اما حضور فرانسه در گروه «ائتلاف غرب علیه داعش» این جریان افراطی را جری‌تر کرده است.


این‌گونه به نظر می‌رسد که از این پس در قاره اروپا باید انتظار حملات بیشتری از سوی جریان‌های تندرو داشته باشیم. ماجرای شارلی ابدو، حمله جمعه شب به پاریس و تهدید روسیه از سوی داعش مبنی بر اینکه «در این کشور حمام خون راه می‌اندازیم» شواهدی است از اینکه هسته‌های مخفی داعش در غرب فعال شده و اقدام به عضوگیری در راستای ضربه به منافع غرب خواهند کرد. در این راستا و براساس آخرین تحقیقات مشخص شده است که یکی از گروگان‌گیران سوری بوده و دیگر هم‌قطار وی اصالتا فرانسوی بوده است. به‌نظر می‌رسد شبکه‌های داخل سوریه با فرانسه در این حمله هماهنگ بوده‌اند.


روایت سی‌ان‌ان از حمله تروریستی شامگاه جمعه در پاریس

۱- سخنگوی دادستان عمومی پاریس گفت ۸ تروریست کشته شدند. هفت نفر خود را منفجر کرده و یک نفر به دست پلیس کشته شد.

2- «فرانسوا مولینز»، دادستان پاریس گفت 6 نقطه در داخل و خارج از پایتخت مورد حمله قرار گرفت. شبکه NTV اعلام کرد هفت نقطه مورد حمله قرار گرفته است.

۳- به گفته مولینز ۵ اقدام انتحاری دیگر خنثی شد اما سخنی از اینکه آیا کسی دستگیر شد یا خیر به میان نیاورد.

4- تروریست‌ها ظرف 10 تا 15 دقیقه محل کنسرت را به گلوله بستند. برخی شاهدان می‌گویند این گلوله‌باران تا 20 دقیقه ادامه داشته است.

۵- شاهدان می‌گویند تروریست‌ها به فرانسوی سخن می‌گفتند و پوششی سیاه بر تن داشتند. وقتی کشته‌ها بر زمین می‌ریختند به جنازه آنها هم شلیک می‌کردند.

6- به گفته مقام‌های فرانسوی 112 نفر در سالن باتاکلان، 14 نفر در رستوران کامبوج کوچک در منطقه 10 پاریس، 19 نفر در منطقه 11 پاریس در یک میخانه به نام «لَبِل اِکیپ»، 4 نفر در خیابان جمهوری در منطقه 10 و 4 نفر هم در استاد دو فرانس کشته شدند.

۷- 100 گروگان هم از سالن موسیقی باتاکلان نجات داده شدند.

8- مردم فرانسه در حسی آکنده از همدردی افرادی را که در خیابان‌ها از ترس به خود می‌لرزیدند یا جراحت‌های سطحی برداشته بودند به خانه خود آورده و کمک‌های اولیه را در اختیارشان گذاشتند.

۹- معاون شهردار پاریس می‌گوید تلفات احتمالا افزایش یابد: «ما با وضعیتی مبهم و ناشناخته مواجهیم.»

10- مقام‌های اطلاعاتی- امنیتی در آمریکا و فرانسه می‌گویند نوع حمله، روش‌های شناسایی، سازماندهی هماهنگ به حملات و اقداماتی از این دست نشان از تاکتیک‌های آشنایی می‌دهد که از سوی برخی گروه‌های افراطی مانند القاعده به‌کار گرفته می‌شد. آنها می‌گویند؛ «تلفات گسترده» و «ملموس» بودن حمله نشان از حملاتی القاعده گونه دارد اما «ماهیت تاکتیکی» و «کوچک بودن» حمله بیشتر ردی از داعش را در خود دارد.

وضعیت جنگی در فرانسه