وحشت‌آفرینی تروریست‌ها از اروپا تا آفریقا

گروه جهان: در حالی که جمعه قبل جهان از حمله داعش به پاریس شوکه شده بود، روز گذشته، درست به فاصله یک هفته، خبر دیگری جهان را مات و مبهوت کرد. این‌بار تروریست‌ها نه قلب اروپا، بلکه قلب آفریقا را نشانه گرفته بودند. پایتخت مالی روز گذشته شاهد یک گروگانگیری بود که تا لحظه تنظیم این گزارش ۹ تن کشته و تعدادی نیز زخمی برجا گذاشته است.


خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از فرمانده ارتش مالی گزارش داد که روز جمعه حدود 10مرد مسلح وارد هتل «رادیسون بلو» در باماکو، پایتخت مالی، شدند و شروع به تیراندازی کرده و ۱۴۰مسافر و ۳۰ تن از کارکنان هتل را به گروگان گرفته‌اند. برخی گزارش‌ها حاکی از کشته شدن سه نفر در این عملیات است. سی‌ان‌ان اما می‌گوید در این گروگانگیری 9 تن کشته شده‌اند. رویترز هم گزارش می‌دهد 6 تن از کارکنان شرکت هواپیمایی ترکیه و 7 شهروند چینی از جمله گروگان‌ها هستند. برپایه برخی گزارش‌ها، سه تن از گروگان‌های ترک موفق به فرار شده‌اند. برخی گزارش‌های دیگر هم می‌گوید که شماری از گروگان‌های مسلمان آزاد شده‌اند. رئیس‌جمهوری مالی سفر خود را به چاد ناتمام گذاشت و به مالی بازگشت. برخی دیگر از گزارش‌ها هم می‌گوید که 80 گروگان‌ نیز آزاد شده‌اند. شبکه اسکای نیوز و خبرگزاری رویترز اعلام کرده‌اند که نیروهای مسلح و کماندوهای مالی برخی از گروگان‌ها را آزاد کرده‌اند. این دو خبرگزاری می‌نویسند دست‌کم دو تن از نیروهای امنیتی نیز زخمی شده‌اند. خبرگزاری رویترز همچنین می‌نویسد: چند شهروند فرانسوی نیز در میان گروگان‌ها وجود دارند. منابع فرانسوی نیز اعلام کرد‌ه‌اند که فرانسه کمک‌های لجستیک و اطلاعاتی برای آزادی گروگان‌ها ارائه داده است. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز اعلام کرد که گروه بحران در سفارت فرانسه در باماکو برای پیگیری بحران گروگانگیری تشکیل شده است. از سوی دیگر منابع آگاه در مالی و فرانسه اعلام کردند که 50 افسر دستگاه مبارزه با تروریسم فرانسه فورا به باماکو پایتخت مالی اعزام می‌شوند.


افراطیون مرتبط با القاعده در سال ۲۰۱۲ کنترل مالی را دردست گرفتند اما با مداخله ارتش فرانسه، از مناطق شمالی مالی بیرون رانده شدند. با این همه این مناطق همچنان ناامن است و حملات افراطیون به جنوب مالی نیز گسترش یافته است. مالی از مستعمرات سابق فرانسه، و وسعت آن یک میلیون و ۲۴۰هزار کیلومتر مربع است. چندی پیش این کشور شاهد یک گروگانگیری مشابه بود. در جریان یک گروگانگیری که در شهر سواره در کشور مالی رخ داد، ۱۳ نفر کشته شدند. در حادثه ماه آگوست که به کشته شدن ۱۳ نفر انجامید، گروه الشباب مسوولیت حمله را به عهده گرفته بود، اما تا آخرین لحظه تنظیم گزارش هنوز هیچ گروهی مسوولیت این حمله را به عهده نگرفته است. رویترز در این‌باره گزارش می‌دهد که هنوز هیچ گروهی به‌طور رسمی مسوولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، اما برخی از خبرگزاری‌ها گزارش می‌دهند که این حمله ممکن است توسط گروه بوکوحرام صورت گرفته باشد. اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه پس از مطلع شدن از خبر گروگانگیری گفت با رهبران مالی در ارتباط است و کمک‌های کشورش را دریغ نخواهد کرد.


شمال مالی، قلمرو افراطیون

در شمال آفریقا گروه‌های مختلفی از افراطیون در حال فعالیت هستند. برخی از آنها به القاعده منتسب هستند و عده کمی نیز وفادار به داعش هستند. البته گروه‌های طرفدار القاعده از انسجام بیشتری برخوردار هستند و شکل یک سازمان را دارند؛ اما وفاداران به داعش در اقلیت هستند و هنوز سازماندهی نشده‌اند. یکی از منابع امنیتی در مورد هویت مهاجمان گفت: هنوز مشخص نیست این افراد چه کسانی هستند، اما وی به نقل از یکی از کارمندان هتل می‌گوید: مردان مسلحی که وارد هتل شدند 10 نفر بوده اما دو نفر از آنها به مردم حمله کردند. مدیر امنیتی هتل فردی است به نام «سیدو‌دمبله» که در مورد نحوه حمله مهاجمان چنین می‌گوید: مهاجمان زمانی که وارد هتل شدند دو نفر از نیروهای امنیتی را از پا زخمی کردند. ما دو مهاجم دیدیدم. یکی از آنها نقاب داشت و دیگری سیاه‌پوست بود. آنها در را به زور باز کردند و وارد هتل شدند.» او ادامه می‌دهد: هنوز لحظاتی نگذشته بود که نیروهای امنیتی و پلیس هتل را محاصره و تمامی راه‌های ورود و خروج را مسدود کردند. مردم مالی اولین بار نیست که شاهد چنین حملاتی هستند، اما برخی می‌گویند اگر این حمله توسط القاعده صورت گرفته باشد، به نوعی رقابتی بین داعش و القاعده صورت گرفته تا جهان را مرعوب خود کند. گفته می‌شود فرانسه برای پایان دادن به بحران گروگانگیری 50 تن از نیروهای ویژه‌اش را راهی مالی کرده است.