گروه جهان: نیروهای امنیتی کویتی یک هسته بین‌المللی را که در حال ارسال سیستم‌های دفاع هوایی و بودجه برای داعش بود، متلاشی کرد. وزارت کشور کویت می‌گوید مسوول این هسته، که یک لبنانی بود، اعتراف کرد که در حال جمع‌آوری پول و کمک‌های لجستیکی برای داعش بوده؛ در حالی که این گروه به تازگی حملاتی در لبنان و پاریس انجام داده است.


به گزارش الجزیره، این فرد لبنانی به‌عنوان رابط و هماهنگ‌کننده داعش در کویت بوده و ترتیب فروش سلاح و سیستم‌های دفاع هوایی قابل حمل FN۶ از اوکراین برای داعش را می‌داد. او این تسلیحات را از طریق ترکیه به سوریه و به دست داعش می‌رساند. در کنار این فرد لبنانی اما سه سوری، یک مصری و یک کویتی هم دستگیر شدند. مقام‌های وزارت کشور کویت می‌گویند: چهار عضو این هسته خارج از کویت بودند: دو نفر سوری و دو نفر استرالیایی که لبنانی تبار بودند. بسیاری از اعضای مظنون و حامیان داعش ارتباطی با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دارند. الجزیره می‌نویسد: یک دادگاه هفت نفر را به مرگ و هشت نفر را به دو تا ۱۵ سال زندان محکوم کرد. گفته می‌شود این هسته داعش در کویت تاکنون موفق به جمع‌آوری ۴۰۰ هزار دینار کویت (۳/ ۱ میلیون دلار) و ارسال آن به دست داعش شده است.


احتمال حمله تروریستی در مالزی

روز جمعه هم سربازان و نیروهای امنیتی مالزی به حالت آماده‌باش در آمدند. در حالی که قرار است این کشور میزبان رهبران جهان از جمله باراک اوباما برای اجلاسی منطقه‌ای باشد؛ اما گزارش‌های تایید نشده‌ «تهدید تروریستی فوری» باعث شد نیروهای امنیتی این کشور در برخی مناطق پایتخت در حالت آماده‌باش قرار گیرند. به گزارش الجزیره، دست‌کم ۲ هزار سرباز در نقاط حساس کوالالامپور حضور یافته و ۲۵۰۰ نفر دیگر هم در حالت آماده‌باش هستند. خالد ابوبکر، رئیس پلیس مالزی می‌گوید: «به دنبال حملات تروریستی در مصر، لبنان و فرانسه، دولت مالزی هم تدابیر امنیتی را سفت و سخت‌تر کرده است.» گزارش‌های پلیس- که به رسانه‌های محلی درز یافته- حاکی است که یکشنبه گذشته دیداری میان اعضای گروه‌های مسلح فیلیپینی به نام «جبهه آزادیبخش ملی مورو» و «ابوسیاف» و تعدادی از مبارزان داعش صورت گرفته است. الجزیره به نقل از گزارش‌های پلیس می‌نویسد: «براساس این توافق قرار شد مبارزان ابوسیاف و داعش در کوالالامپور و صباح (شهری در منتها الیه شرق مالزی) دست به عملیات بزنند.» «الینور نور»، مدیر مطالعات امنیتی و سیاست خارجی موسسه مطالعات استراتژیک و بین‌المللی می‌گوید: «وقتی در جاهای دیگر این حملات صورت می‌گیرد نباید انتظار داشته باشیم که در اینجا چنین نشود. ما استثنا نیستیم و ممکن است در کشور ما هم رخ دهد.» تاکنون چند گروه فیلیپینی بیعت خود با داعش را اعلام کرده‌اند. ابوسیاف خاری در گلوی دولت فیلیپین بوده است. این گروه پس از ۶ ماه اسیر مالزیایی خود را سر برید؛چرا که مذاکراتش با دولت برای آزادی او در ازای دریافت مبلغی راه به جایی نبرد.