گروه جهان: پارلمان انگلیس پس از حدود 11 ساعت بحث و بررسی فشرده در مورد مداخله نظامی به بهانه مبارزه با گروه داعش در سوریه، با ۳۹۷ رای موافق در مقابل ۲۲۳ رای مخالف حملات هوایی در سوریه را تصویب کرد. فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به این اقدام تصریح کرد که هواپیماهای بریتانیا «خیلی سریع» به این عملیات اعزام می‌شوند.


نخست‌وزیر انگلیس در توییترخود نوشت: «به اعتقاد من مجلس عوام تصمیم درستی برای حفاظت از انگلیس گرفت.» به گزارش الجزیره، اندکی پس از تصویب پارلمان، 6 جنگنده‌ انگلیسی برای عملیات در سوریه در پایگاه نظامی این کشور در قبرس به حالت آماده باش درآمدند. از بین 6 جنگنده دو فروند تایفون و چهار فروند دیگر تورنادو هستند. بی‌بی‌سی نیز اعلام کرد که دو فروند از چهار جنگنده نیروی هوایی بریتانیا که بلافاصله پس از تصویب طرح به ماموریت رفته بودند اکنون به پایگاه خود بازگشته‌اند. نیروی هوایی این کشور از چند ماه قبل برای این حملات و پیوستن به ائتلاف کشورهای غربی که به داعش در سوریه حمله می‌کنند، آماده می‌شد. بنابراین، این غیرمنتظره نیست که جنگنده‌های انگلیسی طی چند ساعت به مواضع داعش در سوریه حمله کرده‌اند.


بریتانیا، هدف بعدی داعش

اعزام جنگنده‌های بریتانیایی برای مبارزه با داعش در سوریه شاید خبر خوبی برای سیاستمداران این کشور باشد اما دور نیست زمانی که بریتانیا به سرنوشت فرانسه تبدیل شود و داعش حملاتی در این کشور در پاسخ به حملات هوایی بریتانیا انجام دهد. به گزارش ایندیپندنت، گزارش‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد داعش «بریتانیا را هدف بعدی» اعلام کرده است. گزارش ایندیپندنت حاکی است که یک مقام اطلاعاتی که به شرط فاش نشدن نام با سی‌ان‌ان گفت‌وگو می‌کرد، می گوید: گزارش‌های دریافتی از مقام‌های ضدتروریسم نشان می‌دهد که داعش می‌خواهد به بریتانیا حمله کند. مقام‌های اطلاعاتی معتقدند به نیروهای بریتانیایی داعش دستور داده شده که به کشور خود بازگردند و به واسطه رهبران ارشد این گروه حملاتی را در بریتانیا سازمان دهند. اگرچه هنوز جزئیات چندانی از اقدام داعش در دست نیست اما مقام‌های بریتانیایی می‌گویند: یکی از دلایل تصمیم نمایندگان پارلمان برای تصویب اقدام نظامی علیه داعش نگرانی فراوان آنها از حمله داعش و پیش دستی در حمله است. این اولین موج حملات بریتانیا علیه داعش است. ایندیپندنت می‌افزاید: تورنادوهای بریتانیایی حوزه نفتی عمر در ۳۵ مایلی شرق رقه را هدف حملات خود قرار دادند. مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا می‌گوید: هدف از این اقدام فلج کردن توانایی داعش در فروش نفت است و این اقدامی «بسیار مهم» بود. سی‌ان‌ان می‌نویسد: زمان دقیق این حمله مشخص نیست. رای نمایندگان پارلمان بریتانیا برای حمایت از دولت در انجام حمله به داعش در سوریه نشان از نگرانی شدید نمایندگان و سیاستمداران انگلیسی است.


در عین حال، سی‌ان‌ان در گزارشی می‌نویسد: تلاش برای یافتن صلاح عبدالسلام، تروریستی که جمعه خونین 13 نوامبر را برای پاریس رقم زد، به تدریج رنگ می‌بازد زیرا داعش با تهدید هدف قرار دادن بریتانیا در عمل نام عبدالسلام را به حاشیه برده است. این گزارش می‌افزاید: نهادهای امنیتی اروپا از فردای شناسایی هویت او نتوانسته‌اند هیچ ردی از عبدالسلام بیابند. برخی تحقیقات بر این باور است که او احتمالا در زمره افرادی بود که خود را منفجر کرده است. احتمال دیگری که مطرح شده این است که از آنجا که داعش تمایل نداشت او زنده دستگیر شود یا تمایلی به استقبال از زنده بودن او نداشت احتمالا در طرحی وی را به دنیای دیگر فرستاده‌اند. با این حال، سی‌ان‌ان به طرح یک احتمال دیگر پرداخته و می‌نویسد مقام‌های اطلاعاتی غربی به این خبرگزاری گفته‌اند که یکی از چهره‌های ارشد داعش در فعالیت‌های خارجی پشت پرده حملات پاریس بوده است. این مقام‌های اطلاعاتی می‌گویند: نهادهای اطلاعاتی غربی به همراه نیروهای اطلاعاتی تونس در مشارکت نزدیک با یکدیگر به هویت او پی برده‌اند. گفته می‌شود برخی تونسی‌ها به همراه مبارزان داعشی فرانسوی همراه با این تروریست تونسی حلقه‌ای در رقه تشکیل داده که به مبارزه با نیروهای ائتلاف می‌پردازند.


مخالفت‌های داخلی با اقدام نظامی بریتانیا

شمار زیادی از اعضا و هواداران گروه‌های مدنی ضدجنگ شامگاه چهارشنبه، همزمان با نشست مجلس عوام در مورد گسترش حملات هوایی انگلیس در سوریه، در برابر ساختمان پارلمان واقع در لندن تجمع کردند. معترضان با شعارهایی مبنی بر اینکه‌ «سوریه را بمباران نکنید»، «کودکان سوری حق زندگی دارند»، «من عاشق کوربین هستم»، مخالفت خود را با حملات هوایی بریتانیا در سوریه ابراز کردند. در این میان، جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر و فعال ضد جنگ، هم نقشی مهم در ابراز مخالفت با سیاست‌های دولت متبوعش داشت. کوربین در واکنش به رای پارلمان انگلیس گفت: «پارلمان به حمله هوایی به سوریه رای داد. به فکر پیام‌هایی هستم که در روزهای اخیر از رای‌دهندگان حوزه انتخابیه‌ام گرفته‌ام. کسانی که نگران خانواده‌هایشان در سوریه هستند. همچنین به فکر اعضای نیروهای مسلح کشورمان هستم که جانشان در خطر قرار می‌گیرد. واقعیت این است که طرح دیوید کامرون و استدلال‌هایش متقاعد‌کننده نبود. نیروی زمینی قابل اعتمادی در سوریه وجود ندارد، برنامه‌ای هم برای توافق دیپلماتیک در کار نیست.» اگرچه اقدام بریتانیا مخالفت‌های داخلی داشت اما در سطح بین‌المللی هم موافقانی داشت. از جمله موافقان حضور نظامی انگلیس در سوریه، مسکو بود. سخنگوی کرملین در واکنش به موافقت پارلمان انگلیس با شرکت این کشور در حملات هوایی علیه داعش در سوریه گفت: مسکو از هرگونه اقدامی در جنگ علیه تروریسم استقبال می‌کند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روسیه روز پنج‌شنبه اظهار کرد: مسکو از هر اقدامی در راستای جنگ علیه تروریسم استقبال می‌کند اما تاثیر چنین اقداماتی در قالب یک ائتلاف تا حد چشمگیری افزایش خواهد یافت.