گروه جهان: حملات تروریستی در قاره آمریکا و اروپا امان غربی‌ها را بریده است. روز شنبه مردی مهاجم با فریاد خویش که می‌گفت: «این برای سوریه است» سه تن از شهروندان لندنی را در متروی این شهر زخمی کرد. این مرد پیش از اینکه حمله دیگری بکند، توسط شوکر پلیس از پا ‌افتاد.


مقامات پلیس این شهر می‌گویند: این حادثه، تروریستی بوده، زیرا فرد مهاجم افراد حاضر در مترو را به‌طور تصادفی انتخاب و به آنها حمله کرده است. همچنین وی در حین مضروب کردن شهروندان لندنی فریادزنان علت حمله خود را به خاطر سوریه اعلام کرده است. به نوشته روزنامه گاردین، حمله تروریستی روز شنبه، درست یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که مجلس عوام انگلیس دست دولت کامرون را برای حمله به داعش در سوریه باز گذاشت و این کشور نیز به کمپین آمریکا پیوست.


گزارش‌ها حکایت از این دارد که دو فرد آسیب‌دیده جراحت سطحی داشته‌اند اما یکی از آنها زخم عمیق‌تری داشته است. با این اوصاف گفته می‌شود خطر جانی مضروب سوم را که فردی ۵۶ ساله است تهدید نمی‌کند. در تصاویر ویدئویی منتشر شده از حمله، زمانی که مردم فرد مضروب را غرق خون می‌بینند، پا به فرار می‌گذارند و وحشت در ایستگاه «لیتون استون» حاکم می‌شود. این حمله در ساعت ۷ عصر لندن رخ می‌دهد. متهم این حمله به ایستگاه پلیس شهر لندن منتقل شده است. آن‌گونه که پلیس اعلام کرده است بعد از ساعت هفت عصر روز شنبه به پلیس گزارش شد که در این ایستگاه مترو چند نفر هدف حمله با چاقو قرار گرفته‌اند و عامل این حمله با چاقویش دیگران را نیز تهدید می‌کند. ریچارد والتون، رئیس فرماندهی مبارزه با تروریسم پلیس لندن اظهار کرد: این حادثه از نظر ما یک حادثه تروریستی است. وی تاکید کرد: من از مردم می‌خواهم آرامش خود را حفظ کنند اما هوشیار بمانند و آمادگی حملاتی از این دست را داشته باشند؛ تهدید تروریستی همچنان جدی است و معنای آن این است که احتمال وقوع حمله تروریستی در انگلیس بسیار زیاد است.


پلیس انگلیس هنوز اطلاعاتی درباره هویت عامل این حمله و انگیزه احتمالی وی منتشر نکرده است؛اما مقام‌های این کشور در روزهای اخیر بر مساله افزایش تهدید گروه تروریستی داعش به‌ویژه بعد از مداخله این کشور به بهانه مبارزه با این گروه در سوریه تاکید کرده‌اند. یک مقام بلندپایه مبارزه با تروریسم اروپا به شبکه سی‌ان‌ان گفت: براساس اطلاعات به دست آمده از سوی آژانس‌های امنیتی اروپا داعش قصد حمله به انگلیس را داشته است. بنا به گفته مقام‌های اطلاعاتی اروپا داعش پس از حمله سیزدهم نوامبر در پاریس، برنامه‌ای برای حمله تروریستی در لندن طراحی کرده است. ایستگاه متروی لندن بالغ بر 250 مایل مسافت داشته که متشکل از 11 خط و 270 ایستگاه است. براساس ویدئوهایی که در سایت یوتیوب منتشر شده بعد از حمله روز شنبه چند مامور پلیس با عامل این حمله در نزدیکی باجه فروش بلیت و همچنین خروجی ایستگاه مواجه شده و با فریاد از او می‌خواهند سلاحش را زمین بیندازد. آنها این فرد را با شوکر توقیف می‌کنند؛ اما با وجود این وی پیش از دستگیر شدن به سوی ماموران پلیس یورش می‌برد. گاردین می‌نویسد: یکی از نیروهای پلیسی که این فرد را دستگیر می‌کند خود مسلمان است.


یکی از شاهدان حادثه تروریستی روز شنبه در توییتر با نام کاربری «لاریناس گادویزا» مدعی می‌شود: «حول و حوش ساعت ۷ قصد داشتم در ایستگاه لیتون سوار قطار شوم اما دیدم جمعیت هراسان در حال خروج هستند، توجهی نکردم و به مسیر خود ادامه دادم، زیرا در منزل یکی از دوستان خود شام دعوت بودم، زمانی که جلوتر رفتم اصلا باورم نمی‌شد، مردی را چاقو به دست دیدم که بالای سر یک جسد غرق در خون ایستاده بود.» او در این پست خود اشاره می‌کند زمانی که این صحنه را می‌بیند از ترس پا به فرار می‌گذارد و پشت سر او ۱۰ تا ۱۵ پلیس به سمت فرد مهاجم می‌روند و او را دستگیر می‌کنند. این کاربر توییتر مدعی می‌شود: زمانی که فرد مهاجم را دستگیر کردند او مدام در لابه‌لای فحش‌های رکیکی که می‌داد، می‌گفت این برای سوریه است و به زودی خون شما در همه‌جای لندن پخش خواهد شد. یکی از شاهدان عینی می‌گوید تا زمانی که پلیس خود را به فرد مهاجم برساند او سایر مردم را هم با چاقو تهدید می‌کرد. او می‌افزاید: معلوم نبود اگر پلیس کمی دیرتر می‌رسید چند نفر دیگر مورد اصابت چاقو قرار می‌گرفتند.


منابع انگلیسی می‌گویند: پس از حمله روز شنبه، پلیس این کشور به مدت 24 ساعت ایستگاه لیتون استون را به دلیل تحقیقات بیشتر تعطیل کرد. همچنین نیروهای پلیس با وارد شدن به خانه فرد مهاجم تمامی وسایل ارتباطی وی را برای تحقیقات بیشتر ضبط کردند. دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلستان می‌گوید: در سال گذشته هفت توطئه علیه این کشور کشف و خنثی شده است. گفته می‌شود در این هفت طرح یکی از آنها حمله با چاقو بوده که پیش از به اجرا رسیدن خنثی شده است. اما اگر شاخه ضد تروریسم اسکاتلندیارد تایید کند که این حمله یکی از حملاتی است که توسط افراطیون طراحی شده است، پس از حادثه سال 2013 که طی آن سرباز انگلیسی در خیابان سر بریده می‌شود، این اولین حمله تروریستی در دو سال اخیر محسوب می‌شود.