گروه جهان: خبرها حکایت از این دارد که جنگنده‌های گروه ائتلاف به رهبری آمریکا یک پایگاه ارتش سوریه را در این کشور هدف قرار داده‌اند. به گزارش سانا، خبرگزاری دولتی سوریه بامداد صبح دوشنبه، جنگنده‌ای آمریکایی با هدف قرار دادن پایگاه ارتش سوریه در استان دیرالزور موجب کشته شدن ۳ نفر و زخمی شدن ۱۳ نفر دیگر شد. همچنین در پی این حمله سه تانک و مقادیر نسبتا زیادی از مهمات این پایگاه از بین رفته است. در دو نامه مشابه که یکی به دبیرکل سازمان ملل و دیگری به شورای امنیت ارسال شده، دولت سوریه مراتب اعتراض خود را اعلام کرده است. وزیر امور خارجه این کشور هم در پی این حمله گفت که دولت جمهوری عربی سوریه به شدت این اقدام گروه ائتلاف را محکوم می‌کند.


سوریه از شورای امنیت خواسته است ترتیباتی فراهم کند تا هر چه زودتر جلوی اقدامات مشابه گرفته شود. این در حالی است که ایالات‌متحده هرگونه حمله به پایگاه ارتش در دیرالزور را تکذیب کرده است. با این وجود گروه حقوق بشری در لندن که از مخالفان بشار اسد و حکومت سوریه است این حمله را تایید کرده است. در این راستا سوریه می‌گوید جنگنده‌ای که پایگاه را مورد هدف قرار داده است، یک جنگنده آمریکایی بوده اما گروه حقوق بشری سوریه در لندن می‌گوید نمی‌توان با قطعیت گفت این جنگنده متعلق به کدام یک از کشورهای عضو گروه ائتلاف بوده است. وزیر امور خارجه سوریه اما می‌گوید حمله به پایگاه تنها با یک هواپیمای جنگی صورت نگرفته، بلکه 4 جنگنده در این حمله مشارکت داشته‌اند. در یک سال گذشته گروه ائتلاف حملاتی را علیه داعش در کشور سوریه ترتیب داده است. این حملات همچنان ادامه دارد. ایالات‌متحده در آغاز تشکیل گروه ائتلاف مدعی شده بود که تنها گروه داعش را در سوریه مورد هدف قرار خواهد داد. پایگاه دیرالزور یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های ارتش این کشور به حساب می‌آید، زیرا این منطقه را از نفوذ داعش به داخل این شهر در امان نگه داشته است. داعش مدتی است که قصد دارد تا به این استان ورود کند، اما ارتش سوریه با حمایت هوایی جنگنده‌های روسی آنها را در پشت این استان زمین گیر کرده است.


حمایت لوپن از اسد

مارین لوپن رهبر ملی‌گراهای فرانسه که حزبش توانسته در انتخابات منطقه‌ای با ۲۸ درصد آرا پیروز این انتخابات باشد، در اظهارنظری تازه گفته است که دنیا باید از اسد حمایت کند تا داعش شکست را پذیرا شود. به گزارش سایت روسی اسپوتنیک، به اعتقاد رهبر ملی‌گراهای فرانسه بشار اسد تنها کسی است که می‌تواند در حال حاضر سوریه را هدایت کند و این کشور را از هرج‌ومرج نجات دهد. وی پس از پیروزی این سخنان را در مجله «Le Temps» فرانسه مطرح کرده و گفته است در سرنوشت بشار اسد باید مردم سوریه تصمیم بگیرند و این تصمیم از طریق برگزاری انتخابات میسر خواهد شد. در حال حاضر نیز اسد سیاستمداری است که قادر است کنترل سوریه را به دست گیرد و مانع از هم پاشیدن این کشور شود.او زمانی که مورد پرسش خبرنگار این مجله قرار می‌گیرد که آیا اسد باید برکنار شود تا سوریه به آرامش برسد از خود خبرنگار پرسیده است: شما ترجیح می‌دهید یک دولت آنجا باشد یا دولت (خودخوانده) اسلامی؟ به اعتقاد مارین لوپن گروه‌های مخالف اسد ضعیف‌تر از این هستند که بتوانند مانع سقوط سوریه شوند و او در این باب می‌گوید: ما شرایط را براساس آنچه می‌خواهیم، نباید ببینیم، بلکه شرایط را باید براساس واقعیت‌ها دید و اقدام کرد. مارین لوپن بر این اساس می‌گوید: سه سال تضعیف اسد چه نتیجه‌ای داشت؟ حالا ما یک داعش قدرتمند داریم.


از زمانی که نا‌‌آرامی‌ها در سوریه آغاز شده است، دولت فرانسه همواره یکی از مخالفان حضور اسد در قدرت بوده است. در این اواخر اما لوران فابیوس با عقب‌نشینی از مواضع سفت و سخت کشورش گفت: دولت فرانسه با حضور اسد تا زمان انتقال سیاسی در این کشور موافق است. این در حالی است که مارین لوپن رهبر حزب پیروز انتخابات اخیر منطقه‌ای فرانسه در مصاحبه اخیر خود با این مجله فرانسوی از اولاند و دولتمردان خود در کشورش خواسته است سیاست خود را در قبال سوریه تغییر دهند و با اسد همکاری کنند تا درگیری‌ها در این کشور خاتمه پیدا کند.