مرگ بوش در دوئل با ترامپ
گروه جهان: آخرین مناظره جمهوری‌خواهان در سال 2015 به میزبانی سی‌ان‌ان برگزار شد. مناظره‌ای که با محوریت تروریسم و نحوه مبارزه با آن پیگیری شد. در شب مناظره، موضوعی که بسیار واضح بود رقابت پنهان بین تد کروز و مارکو روبیو بود که قصد داشتند تا سیاست‌های دونالد ترامپ را به نقد بکشند و وی را از دور مناظره خارج کنند. این دو قصد داشتند در طول مناظره به‌گونه‌ای رفتار کنند که با سیاست‌های دونالد ترامپ، پیشتاز جمهوری‌خواهان موافق نیستند.


این مناظره در شرایطی برگزار شد که دنیا شاهد دو حمله تروریستی در پاریس و سن‌برناردینو بود. فضای آخرین مناظره تحت تاثیر این دو حادثه تروریستی قرار گرفته بود. حتی طرح نفرت برانگیز ترامپ در مورد ممنوعیت ورود مسلمانان به خاک آمریکا در پس زمینه موضوعات مطرح شده در این جدال جمهوری‌خواهان رنگ باخت. این در حالی است که جب بوش، پنجمین نامزد جمهوری‌خواهان در نظرسنجی‌ها به شدت دنبال این موضوع بود تا ضرباتی عمیق به دونالد ترامپ وارد کند. بوش که در بین نامزدهای جمهوری‌خواهان بالاترین رقم کمک‌های مالی را دریافت کرده، پیش از مناظره به شدت تحت فشار بود که به دلیل اقبال اندکش از سوی جمهوری‌خواهان در نظرسنجی‌ها، از دور رقابت‌ها کنار برود. از این‌رو وی سعی داشت تا در این دور از مناظره تحرک بیشتری از خود نشان دهد و خود را به‌عنوان یک رقیب قابل توجه برای دونالد ترامپ مطرح کند. در مناظره سه‌شنبه شب جب بوش یکی از دو نفری بود که طرح دونالد ترامپ را در مورد ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا زیر سوال برد. سایر نامزدهای جمهوری‌خواهی که در این جلسه حضور داشتند، به‌دنبال تشریح برنامه‌های خود درخصوص مبارزه با داعش بودند.


جب بوش با اشاره به طرح دونالد ترامپ در مورد ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا گفت: این طرح نشانگر عدم جدیت دونالد ترامپ است. ترامپ در این لحظه خیلی آهسته و به شکل عامیانه به بوش می‌گوید: «کمی وابده» و سپس با استفاده از همان خط‌مشی سابق خود به فرماندار سابق، یعنی جب‌بوش حمله کرد. او گفت: جب بوش آدم بسیار «نازی» است، خیلی «ناز.» او سپس ادامه می‌دهد: اما آمریکا به یک آدم «ناز» نیاز ندارد، ما به آدم سرسخت نیاز داریم. جب بوش زمانی که خواست به این جمله ترامپ اعتراض کند، او پیش‌دستی کرد و طعنه‌آمیز به جب بوش گفت: «تو سعی داری که خودت را پر انرژی نشان دهی اما موفق نمی‌شوی.» بوش هم در جواب وی گفت: «دونالد! تو با توهین نمی‌توانی راه خود را برای ریاست‌جمهوری هموار کنی.»


پیشروی به عمق خط‌مشی‌ها

در حالی که جب بوش و دونالد ترامپ به قصد ضربه زدن به همدیگر مناظره را پیگیری می‌کردند اما تد کروز و مارکو روبیو سعی داشتند در عین رقابت پنهان با دونالد ترامپ، جزئیات سیاست‌های خود را آشکار کنند و به سمت عمق خط‌‌مشی‌های‌شان حرکت کنند. این رقابت پنهان تاکنون موجب شده این دو خود را در نظرسنجی‌ها بالا بکشند. البته هنوز با نفر اول فاصله زیادی دارند اما توانسته‌اند محبوبیت خود را در میان جمهوری‌خواهان دو رقمی کنند.


کروز در مناظره سه‌شنبه شب نیز قصد داشت تا خود را فردی متفاوت جلوه دهد که می‌تواند فرماندهی آمریکا را به عهده بگیرد. در مقابل روبیو سعی کرد تا با حمله به طرح‌های امنیت ملی کروز، توانایی‌های وی را برای حضور در کاخ ریاست‌جمهوری زیر سوال ببرد. دو سناتور در مورد بیشتر مسائل موجود در آمریکا با هم اختلاف‌نظرهای فراوانی داشتند. این اختلاف‌نظرها در حوره امنیت ملی، اصلاح قانون مهاجرت و اینکه چگونه در خاورمیانه عمل کنند، بود. در این راستا روبیو به رای مثبت تد کروز درخصوص قانون آزادی در آمریکا حمله می‌کند و می‌گوید تد کروز به قانونی رای مثبت داده است که در عمل موجب می‌‌شود نیروهای امنیتی آمریکا دسترسی به اطلاعات تماس‌های افراد نداشته باشند. او به تد کروز می‌گوید: ما در این دنیا زندگی می‌کنیم. دنیایی که در آن افراطیون سر برآورده‌اند و به‌طور مشخص در حال افزایش هستند. روبیو که به این طرح رای منفی داده است، ادامه می‌دهد: «ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که برای مبارزه به ابزار بیشتری نیاز داریم نه اینکه این ابزار را از دست بدهیم.» کروز اما در جواب سخنان روبیو می‌گوید: «شما اشتباه می‌کنید و این قانون از قضا دست نیروهای امنیتی را برای مبارزه با تروریسم باز گذاشته است.»


سخنان پینگ‌پنگی این دو به اینجا ختم نشد. این دو از هر فرصتی استفاده می‌کردند تا ضربه‌ای به یکدیگر وارد کنند. این‌بار وقتی توپ به زمین تد کروز افتاد، او حالت تهاجمی گرفت و از مارکو روبیو در مورد قانون اصلاح مهاجرت انتقاد کرد. او از آسیب‌پذیری این طرح گفت و اعلام کرد: «آقای روبیو! شما با «دار و دسته هشت» در حال همکاری هستی که به‌طور ویژه و جامع در حال اصلاح قانون مهاجرت است.» او روبیو را متهم کرد که با دموکرات‌ها در حال همکاری است تا اوباما بتواند پوششی قانونی برای پذیرش مهاجران سوری داشته باشد. کروز می‌گوید: «او تقلا می‌کند قانون اصلاح مهاجرت را به سرانجام برساند نه اینکه امنیت را به داخل مرزها بیاورد. اما برای من اولویت نخست، امنیت مرزها است.»


روبیو اما بیکار ننشست و گویی از پیش پاسخ آماده‌ای برای تد کروز داشت. او گفت: شما هم از قانونی کردن حضور مهاجران غیرقانونی دفاع کردید. شما حتی همکاران خود را که از ویزای «H-۱B» حمایت می‌کردند، محکوم کردید. ویزایی که تنها اجازه می‌دهد کارگران خارجی بسیار ماهر بتوانند در این کشور اقامت بگیرند. البته سخنان این دو تنها به موضوعات داخلی محدود نماند و سیاست خارجی ایالات متحده هم برای این دو دستمایه‌ای برای رقابت بیشتر شد. تد کروز با توجه به اوضاع و احوال این روزهای سوریه گفت: اگر ما اسد را ساقط کنیم، نتیجه این می‌شود که سوریه به‌طور کامل به دست نیروهای داعش می‌افتد و این برای امنیت ملی ایالات متحده نتایج بدتری به بار خواهد آورد. روبیو اما این عقیده را قبول نداشت و می‌گفت: اسد هم رهبری است که مخالف آمریکاست و ایالات متحده باید با حکومتی کار کند که با واقعیت‌ها هماهنگ‌تر است.


سهم بیشتر از حملات تروریستی

مناظره سه‌شنبه شب جمهوری‌خواهان آمریکا عمدتا به حملات تروریستی در پاریس و سن برناردینو اختصاص داشت. هر کدام از نامزدها سعی داشتند تا در این خصوص اظهار نظر کنند و سهم بیشتری را در نظرسنجی‌ها به دست آورند. ترامپ تاکنون با اظهارنظرهایش سهم بیشتری از سایر نامزدهای جمهوری‌خواهان داشته است. او روز دوشنبه در نظرسنجی دانشگاه «مان‌موث» با 41 درصد در صدر نامزدهای جمهوری‌خواهان قرار گرفت. او همچنین در یک نظرسنجی ملی رشد خوبی داشت و میزان محبوبیت او، به‌رغم نفرت‌پراکنی وی در مورد ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا، به 38 درصد آرا رسید. البته تد کروز همچنان در ایالت آیووا یک رقیب جدی به حساب می‌آید. او در این ایالت با 10درصد آرای بیشتر از ترامپ پیشی گرفته است. آرای تد کروز و دونالد ترامپ تا پیش از این مناظره در آیووا به ترتیب 31 و 21 درصد بوده است. البته تد کروز سعی می‌کند با سیاست متفاوتی نسبت به بقیه به رقابت با ترامپ بپردازد. او حتی در مورد نفرت‌پراکنی دونالد ترامپ به‌طور مستقیم با او به جدال نپرداخت و تنها به این گفته اکتفا کرد که وی درک می‌کند چرا ترامپ چنین طراحی را پیشنهاد داده است.


رای‌پایینی‌ها علیه ترامپ

ترامپ سه‌شنبه شب مورد حمله ۴ نامزد جمهوری‌خواهی قرار گرفت که در نظرسنجی‌ها از اقبال خوبی برخوردار نیستند. آنها با تایید اینکه افراطی‌گری و رشد آن خطر اصلی امنیت ملی آمریکاست اما از سخنان ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا نیز انتقاد کردند و گفتند این دو موضوع جدا از یکدیگر است. سناتور لیندسی گراهام از ایالت کارولینای جنوبی با مخاطب قرار دادن ترامپ گفت: «شما فکر می‌کنید این طرح امنیت به بار می‌آورد اما اینگونه نیست. شما یک تنه علیه مسلمانان، اعلان جنگ کرده‌اید.» ریک سنتروم، سناتور سابق پنسیلوانیا نیز این طرح را نادرست خواند و گفت افراطی‌گری موضوعی جدا از مسلمانان است و نباید این دو را یکی پنداشت.