گروه جهان: یک گروه حقوق بشری که در لندن ساکن است می‌گوید که زخمی‌های گروه‌های شورشی، خانواده‌های آنها، از جمله داعش از دولت سوریه اجازه گرفته‌اند که از حومه دمشق خارج شوند. به گزارش الجزیره، حکومت دمشق در بخشی از توافقی که با گروه‌های شورشی داشته، اجازه خروج به خانواده‌ها و زخمی‌های آنها داده است.


بر این اساس گفته می‌شود که اتوبوس‌های مخصوص این جابه‌جایی وارد القدام، حومه شهر دمشق شده تا افراد مذکور را جابه‌جا کنند. این جنگجویان شامل مخالفان مسلح حکومت اسد و همچنین سایر گروه‌های تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره هستند. این افراد در یرموک، حجرالاسود و القدام ساکن بوده و براساس توافق صورت گرفته اجازه خروج از این مناطق را پیدا کرده‌اند. منابع محلی می‌گویند اتوبوس‌های حامل زخمی‌ها و خانواده‌های فراری آنها به سه مقصد «بیر-القصاب» در ریف، حمص و رقه خواهند رفت. سازمان ملل می‌گوید که از این توافق به دست آمده آگاه است اما مسوولیت این جابه‌‌جایی را به عهده ندارد. این در حالی است که خبرگزاری اسپوتنیک می‌گوید واسطه این اقدام دی‌میتسورا، نماینده سازمان ملل در سوریه بوده است. براساس این توافق تروریست‌های داعش مجاز هستند تا سلاح‌های سبک خود و آنچه را که قابل حمل است با خود ببرند و سلاح‌های سنگین و دیگر تسلیحات خود را منهدم کنند. گفته می‌شود مرحله دوم انتقال اعضای داعش از امروز آغاز شده و شامل پنج هزار عضو این گروه تروریستی است که در اردوگاه فلسطینی یرموک حضور دارند. بنابر توافقی که میان دولت سوریه و رهبران داعش با میانجیگری طرف سوم به امضا رسیده این نیروها به همراه خانواده‌هایشان از امروز خروج به سمت شهر رقه را آغاز کردند. داعش در دمشق حضور کمرنگی دارد اما در آوریل در اردوگاه فلسطینی‌ها در شهر یرموک توانسته بود نفوذ کند. شاهدان عینی می‌گویند این گروه توانسته بود کنترل 90 درصد از اردوگاه فلسطینی‌ها را به دست گیرد. شبکه خبری الجزیره مدعی است ارتش سوریه یرموک را به محاصره خود درآورده و از این رو ورود و خروج از آن سخت شده بود. همچنین گفته می‌شود در پی این محاصره صورت گرفته، منابع غذایی این اردوگاه نیز به شدت کم شده بود.

در حالی که این توافق موجب شده تا گروه‌های شورشی بتوانند به نقاط دیگر سوریه سفر کنند، منابع خبری می‌گویند ارتش سوریه توانسته با موفقیت‌هایی که به دست آورده، ارتباط داعش را در شرق و شمال این کشور قطع کند. در جنگ چهارساله سوریه گروه‌های مختلفی حضور پیدا کرده‌اند. برخی از این گروه‌های مخالف اصالتا سوری هستند که وزنه مهمی در این معادلات به حساب نمی‌آیند. اما گروه‌های دیگر تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره، در عمل چندملیتی هستند و توانسته‌اند با سربازگیری تعداد نفرات گروه خود را بالا ببرند. داعش در حال حاضر با ارتش لبنان، ترکیه، سوریه و پیشمرگه‌های کرد در حال جنگ است.


فرار از الرمادی

اوضاع در عراق هم برای داعش سخت شده است. ارتش عراق در ادامه حملات خود به شهر الرمادی که در تصرف نیروهای داعش بود، توانسته کنترل ۷۰ درصد شهر را به دست گیرد. منابع محلی می‌گویند داعشی‌ها با تله‌های انفجاری و عملیات انتحاری، آزادسازی کامل شهر را به تاخیر انداخته‌اند. منابع امنیتی عراق می‌گویند داعشی‌ها خود را مانند مردمان عادی در آورده و برای همین تشخیص افراد نظامی و از غیرنظامی مشکل شده است. با این حال وال استریت ژورنال خبر می‌دهد که حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف در شهر الرمادی آغاز شده و راه را برای پیشروی بیشتر عراق باز کرده است. یکی از فرماندهان عملیات هوایی گروه ائتلاف می‌گوید: جنگنده‌های کشورهای ائتلافِ ضد داعش پنج‌شنبه ۹ سورتی پرواز داشته‌اند. منابع خبری می‌گویند نزدیک به ۵۰ نقطه شهر الرمادی از سوی این جنگنده‌ها بمباران شده‌اند. این منبع ناشناس می‌گوید: این برای نخستین‌بار است که با پیشروی نیروهای عراقی در الرمادی، عملیات متمرکز هوایی هم علیه مواضع داعش صورت می‌گیرد. پیش‌تر گفته می‌شد جنگنده‌های ائتلاف نتوانسته‌اند ارتباط بین زمین و جنگنده‌ها در آسمان برقرار کنند و حملات هوایی در عمل بی‌فایده به نظر می‌رسیده است. این در حالی است که روزنامه وال استریت ژورنال می‌گوید در روز دوم حمله نیروهای عراقی به الرمادی، نیروهای عراقی بیشتر وقت خود را برای خنثی‌سازی حملات انتحاری و تله‌های انفجاری این گروه صرف کرده‌اند. ژنرال احمد البلاوی، فرمانده واحد عملیات فوری استان الانبار به وال استریت ژورنال می‌گوید: در حال حاضر جنگ عمده‌ای در شهر الرمادی صورت نمی‌گیرد. در واقع مهندسین گروه در حال شناسایی تله‌های انفجاری هستند و پیشروی کند شده است.