گروه جهان: اقتصاد ریاضتی به عربستان سعودی هم رسید. به نوشته روزنامه «حریت» این کشور سرانجام در برابر مشکلات اقتصادی خود سرخم کرد و مجبور به گرانی بنزین شد.

عربستان سعودی که اقتصادش با پیامدهای افت شدید قیمت نفت مواجه شده از انجام طرح‌ ریاضت اقتصادی بزرگی خبر داده که بنا بر برخی گزارش‌ها، افزایش بیش از ۵۰درصدی قیمت بنزین در بازار داخلی کشور یکی از آنها است. رویترز در این‌باره می‌نویسد: در گزارش تازه وزارت دارایی عربستان که روز دوشنبه منتشر شد تغییرات عمده‌ای در بودجه‌ریزی دیده می‌شود، تغییراتی که حکومت سعودی پیش از این به خاطر حساسیت سیاسی از آنها پرهیز می‌کرد. بنا بر این گزارش، کاهش هزینه‌ها، «اصلاح» یارانه بنزین، افزایش مالیات‌ها به‌ویژه در مورد نوشابه و دخانیات و خصوصی‌سازی از اقدامات اعلام‌شده توسط حکومت سعودی است. بنا بر اعلام وزارت دارایی عربستان، قرار است یارانه‌های پرداختی برای آب، برق و مشتقات نفتی به مدت پنج سال کاهش پیدا کنند. بنا به اعلام مقامات سعودی، دولت عربستان هم‌اینک با کسری بودجه‌ای معادل ۹/ ۹۷میلیارد دلار روبه‌رو شده که معادل ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است.

بودجه اعلام‌شده برای سال ۲۰۱۶ قرار است این کسری را تا اندازه‌ای کاهش داده و به سطح ۸۷ میلیارد دلار برساند. به نوشته رویترز، این طرح‌ها نشان‌دهنده این است که عربستان امیدی به افزایش دوباره بهای نفت در ماه‌ها و احتمالا سال‌های پیش رو ندارد. صندوق بین‌المللی پول در ماه اکتبر گذشته هشدار داد که اگر دولت عربستان به برنامه‌های ریاضت اقتصادی روی نیاورد حدودا تا پنج سال آینده «با بی‌پولی مواجه خواهد شد». خبرگزاری آلمان هم گزارش می‌دهد: درآمدهای عربستان در سال ۲۰۱۵ به حدود ۶۰۸ میلیارد ریال سعودی یعنی رقمی حدود ۱۴۸ میلیارد یورو رسید که ۱۵ درصد کمتر از میزان پیش‌بینی‌شده و ۴۲ درصد کمتر از سال پیش از آن بود. هزینه‌های عربستان نیز در سال ۲۰۱۵ حدود ۹۷۵ میلیارد ریال سعودی و بیش از میزان پیش‌‌بینی‌شده بود. این دومین سال پیاپی است که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان با کسری بودجه مواجه می‌شود. وزارت دارایی عربستان پیش‌بینی کرده که کسری بودجه کشور در سال ۲۰۱۶ به حدود ۸۷ میلیارد دلار خواهد رسید. پیش‌بینی می‌شود درآمدهای عربستان نیز به نزدیک به ۵۱۴ میلیارد ریال سعودی برسد.

این کمترین میزان درآمدهای این کشور از سال ۲۰۰۹ به بعد است. در آن زمان کاهش شدید بهای نفت که متاثر از بحران مالی جهانی بود سبب کاهش درآمدهای این کشور شده بود. ارزیابی شده که هزینه‌های عربستان در سال آتی به ۸۴۰ میلیارد ریال سعودی خواهد رسید. وزارت دارایی عربستان علاوه بر کاهش یارانه آب‌، برق و سوخت، از افزایش احتمالی بهای خدمات عمومی و تغییر نرخ مالیات‌ها خبر داد. بهای بنزین نیز در برخی موارد تا بیش از ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. بنابر اخبار منتشره همه افزایش بهای بنزین از روز گذشته در عمل در این کشور کلید خورده است. این در حالی است که برخی از کارشناسان اقتصادی می‌گویند ادامه روند نزولی قیمت نفت کشورهایی مانند عربستان سعودی را که تک محصولی هستند بی‌پول‌تر خواهد کرد. قیمت نفت مدت‌ها است که با کاهش قیمت روبه‌رو است. از میانه سال ۲۰۱۴ به بعد بهای نفت بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته و در حال حاضر قیمت نفت برای هر بشکه ۱۵۹ لیتری زیر ۴۰ دلار است.

فروش نفت بیش از ۹۰ درصد درآمدهای دولتی عربستان را تامین می‌کند. افزون بر این عربستان با دخالت نظامی در یمن و عملیات علیه شیعیان حوثی هزینه‌های خود را به شدت بالا برده است. گفته می‌شود که عربستان سعودی قرار است برای بودجه سال آینده، یک چهارم از رقم ارائه شده را به جنگ با یمن اختصاص دهد. برخی می‌گویند عربستان سعودی برای جنگ با یمن دست به ولخرجی زیاد زده است. چندی پیش اشپیگل آنلاین گزارش داده بود که ریاض برای استخدام مزدور دست به جیب شده است. حتی این مجله اعلام کرد که این کشور نزدیک به یک میلیارد دلار پول به حساب سودان واریز کرده تا این کشور مزدوران خود را برای جنگ با یمن وارد این کشور کند.