پایان اسطوره‌های جمهوری‌خواه عکس: AFP
در اولین مناظره سال جدید جمهوری‌خواهان رویارویی سختی میان 3 پیشرو این حزب درگرفت. ترامپ و مارکو روبیو و تد کروز چهره‌های پوپولیست این حزب بازیگران اصلی این دوئل تمام‌عیار بودند. روند کنونی انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان نشان می‌دهد این حزب در حال خداحافظی با چهره‌های اسطوره‌ای خود همچون بوش و پال است. پیش‌بینی می‌شود جب بوش به‌دلیل عدم‌درخشش در رقابت‌ها از صحنه انتخابات کنار رود.

جب بوش احتمالا تا سه هفته دیگر کناره‌گیری می‌کند

پایان اتحاد دوقلوهای کوبایی


گروه جهان: اولین مناظره جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۱۶ دو رویداد مهم داشت. اولین آن مربوط به درگیری لفظی دونالد ترامپ و تد کروز بود. دو نفری که در نظرسنجی‌های داخلی نفرات اول و دوم این گروه محسوب می‌شوند. دومین رویداد اما درگیری تد کروز با مارکو روبیو بود که سی‌ان‌ان از این درگیری به‌عنوان «پایان رمانتیک برادرانه» تد و مارکو یاد کرده است. روزنامه گاردین در مورد اولین مناظره جمهوری‌خواهان در سال جدید میلادی چنین می‌نویسد: پس از زمان استراحت اول، دونالد ترامپ اولین زنگ درگیری را به صدا درآورد. او با زیر سوال بردن هویت آمریکایی تد کروز گفت: وی اساسا یک کانادایی به حساب می‌آید و وی حق ندارد براساس قانون اساسی نامزد انتخابات شود. وی ادامه داد: او ریشه‌های کانادایی دارد که تنها براساس اینکه از یک مادر آمریکایی به دنیا آمده خود را محق به حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری دانسته است. مجری برنامه با تکرار سوال دونالد ترامپ از کروز در مورد منع قانونی ادعا شده از سوی پیشتاز جمهوری‌خواهان پرسید که او چنین پاسخ داد: خیلی خوشحال هستیم در این عصر دلپذیر روی مسائل مهم متمرکز شده‌ایم. در ماه سپتامبر بود که دونالد ترامپ گفت وکلایی را به استخدام در آورده تا این موضوع را خوب رصد کنند و به وی گزارش دهند. در این لحظه وی رو به ترامپ می‌کند و می‌گوید: «ولی دونالد از سپتامبر به این سو قانون اساسی عوض نشده است؛ اما یک چیز عوض شده و آن هم نتایج نظرسنجی‌ها است. من فکر می‌کنم نگرانی ترامپ در این خلاصه شده که آرای وی در نظرسنجی‌ها در ایالت آیوا کاهش یافته است. در اینجا مدارک و مستندات قوی و شفافی وجود دارد.»


وی سپس رو به مجری برنامه کرد و ادامه داد: «مک‌کین در پاناما به دنیا آمده است. جورج رامنی، پدر میت رامنی هم در مکزیک به دنیا آمده است. براساس تئوری مورد نظر دونالد ترامپ هم پدر و هم مادر باید آمریکایی باشند. از این‌رو من برای شرکت در انتخابات تایید صلاحیت نخواهم شد. مارکو روبیو هم چنین سرنوشتی خواهد داشت و در این شرایط بادی جیندال هم فاقد صلاحیت است. حتی شما دونالد ترامپ فاقد صلاحیت خواهید بود. مادر ترامپ در اسکاتلند به دنیا آمده است.» در این لحظه تد کروز از یک جمله معروف ریگان استفاده کرد و گفت: برای بحث شهروند بودن دونالد من از محل تولد مادرت علیه تو استفاده نخواهم کرد. ترامپ نیز بلافاصله پاسخ داد: برای اینکه دردی از تو دوا نمی‌کند. سپس وی به موضوع نظرسنجی‌ها باز می‌گردد و می‌گوید: شما در مورد نظرسنجی‌ها صحبت کردید و من در همه‌جا شما را مغلوب کرده‌ام.


ترامپ در سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که اگر تد کروز بتواند همه مراحل را با موفقیت بگذراند در رویارویی با دموکرات‌ها بازنده میدان خواهد بود؛ زیرا دموکرات‌ها علیه وی شکایت خواهند کرد. ترامپ اضافه کرد: به فرض شما نامزد نهایی شدی، چه کسی می‌داند شما حق ورود به دفتر کار خواهید داشت. در این لحظه است که شما مجبورید از اتاق کارتان بیرون بروید و دنبال یک حکم قانونی باشید. تد کروز اما در پاسخ به ترامپ گفت: چرا ترامپ موضوع نظرسنجی‌ها را مطرح کرد. هر چند می‌گوید من هیچ شانسی در برابرش ندارم اما معترف شده است کمی بهتر عمل کرده‌ام. وی به مجری برنامه و تماشاچیان گفت که ترامپ می‌داند من در نظرسنجی‌ها رشد کرده‌ام. اما ترامپ به کروز پاسخ داد: «تو حق نداری این جفا را در حق حزب روا داری. زیرا دموکرات‌ها علیه تو شکایت خواهند کرد و آن وقت تو مجبوری ادله حقوقی ارائه بدهی.» در این لحظه تماشاچیان حاضر در سالن به دو دسته تقسیم شدند؛ کسانی که دونالد ترامپ را تشویق و کسانی که او را هو می‌کردند. تد کروز نیز در پاسخ به ترامپ گفت: من امروز قصد ندارم درس حقوق و قانون بدهم.


پایان یک قصه رمانتیک

تد کروز و مارکو روبیو، دوقلوهای کوبایی در اولین مناظره سال جدید میلادی درگیری شدیدی بر سر بحث مالیات بر ارزش افزوده داشتند. به‌گونه‌ای که در لحظاتی از مناظره این دو پینگ‌پنگی جواب یکدیگر را می‌دادند. تد کروز از سیستمی حمایت می‌کند که مالیات بر ارزش افزوده ۱۰ درصد باشد اما مارکو روبیو تد کروز را متهم می‌کند که دیدگاه‌هایش مانند الاکلنگ مدام بالا و پایین می‌شود. او تاکید کرد: در موضوع مهاجرت و امور دفاعی از دیدگاه جمهوری‌خواهان فاصله گرفته است. اما تد کروز گفت: شما از مالیات بر ارزش افزوده ۲۵ درصدی دفاع می‌کنی و این موضوع به جمهوری‌خواهان ضربه می‌زند. در مقابل مارکو روبیو اعتقاد دارد تد کروز به ارزش‌های محافظه‌کارانه خیانت می‌کند. سی‌ان‌ان در این راستا در پایان مناظره با دونالد ترامپ ارتباط تلفنی برقرار کرد و ترامپ گفت: پایان رمانتیک دو برادر. مارکو روبیو در این جلسه فهرستی تهیه کرده بود که در آن مدعی شده است تد کروز نظراتش الاکلنگی بوده و بیشتر از اینکه حاوی ارزش‌های محافظه‌کارانه باشد، سیاستمدارانه بوده است. وی حتی در اولین مناظره سال جدید میلادی، نظر کروز را در مورد یارانه اتانول هم سیاستمدارانه ‌خواند. مناظره روز گذشته از اهمیت به‌سزایی برخوردار بود، زیرا جمهوری‌خواهان سه هفته بعد در آیوا رای‌گیری خواهند داشت. از نکات اشاره شده از سوی کارشناسان توفیق نداشتن جب بوش در این مناظره و سایر نامزدهای جمهوری‌خواهان بود و اینکه ممکن است آنها را از ادامه راه منصرف کند و کار به افراد رده بالای حزب محدود شود.

پایان اسطوره‌های جمهوری‌خواه

پایان اسطوره‌های جمهوری‌خواه