گروه جهان: نگرانی از حضور دونالد ترامپ در صدر نظرسنجی‌های انتخاباتی از نامزدها به قانون‌گذاران این حزب رسیده است. به گزارش رویترز چشم‌انداز انتخاباتی جمهوری‌خواهان با حضور دونالد ترامپ برای اعضای این حزب روندی نگران‌کننده داشته است. این نگرانی پیشتر در سخنان نامزدهای این حزب دیده می‌شد و وی را متهم به دیدگاه پوپولیستی می‌کردند. هم‌اینک قانون‌گذاران مجلس نمایندگان آمریکا و سنا نیز به جمع دلواپسان اضافه شده‌اند. زمانی که گزارشگر رویترز از «پیتر رسکام» یکی از نمایندگان آمریکایی در مورد جبهه جمهوری‌خواهان پرسش کرد وی بی‌درنگ گفت: خدا به داد ما برسد. اما این نماینده از ایلینویز گفت، فقط به همین جمله اکتفا می‌کند و کلام دیگری در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری نخواهد گفت. این سکوت و جملاتی مانند خدا به داد جمهوری‌خواهان برسد، تبدیل به نقطه اشتراک همه جمهوری‌خواهان شده است.

در جلسه‌ای که نمایندگان جمهوری‌خواه در بالتیمور جمع شده بودند همگی به اتفاق در مورد این موضوع اظهار نگرانی می‌کردند اما ترجیح می‌دهند فعلا در برابر رسانه‌های عمومی اظهارنظر نکنند. هر چند که برخی از آنها سکوت را جایز نمی‌شمارند و بر این باورند تا انتخابات ماه نوامبر (انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده) زمان کمی باقی مانده است. «جاستین آماش» یکی از محافظه‌کاران آمریکایی گفت: «به‌رغم اینکه مردم اقبال بیشتری به ترامپ نشان داده‌اند، اگر بلیت به دستان ترامپ بیفتد هیچ کمکی به جمهوری‌خواهان نخواهد شد.» زمانی که گزارشگر رویترز از او نام مطلوب‌ترین محافظه‌کار این حزب را جویا می‌شود، آماش نام «رند پال» را ذکر می‌کند. رند پال در میان جمهوری‌خواهان در نظرسنجی‌ها از رتبه خوبی برخوردار نیست و حتی برای اینکه مجبور شده بود تا در میان سه نفر آخر مناظره کند؛ در مناظره شبکه فاکس نیوز شرکت نکرد و آن مناظره‌‌ها را فاقد اعتبار دانست. آماش معتقد است که ترامپ همواره عصبانی و خشمگین است و وی باید خود را بیشتر کنترل کند. به گفته آماش، غول املاک و مستغلات آمریکایی رهبر خوبی برای آمریکا نخواهد بود و وی ایالات‌متحده را به مسیری اشتباه هدایت خواهد کرد. برخی جمهوری‌خواهان اذعان کرده‌اند مردمی که طرفدار آنها هستند از دونالدترامپ خشمگین هستند و اگر دونالد ترامپ به‌عنوان نامزد نهایی انتخاب شود، ممکن است این عصبانیت به سایر جمهوری‌خواهان نیز سرایت کند و در انتخابات نهایی نتیجه به سود دموکرات‌ها تمام شود. ماه گذشته اشاره شده بود که به هر حال آرای ترامپ کاهش پیدا خواهد کرد. باور عمومی جمهوری‌خواهان این بود که با نزدیک شدن به موعد انتخابات درون‌گروهی مردم به واقعیت‌ها توجه بیشتری خواهند کرد اما مناظره هفته گذشته ترامپ نشان داد که وی در میان جمهوری‌خواهان آرای قابل‌توجهی دارد. پیش‌تر مردم به نامزدهایی رای می‌دادند که سابقه نمایندگی داشتند یا در آن زمان نماینده مجلس و سنا بودند. جمهوری‌خواهان امیدوارند مردم در روز انتخابات به این موضوع توجه کنند و از رای دادن به کسانی که صبغه سیاسی ندارند، خودداری کنند. در این دسته بن‌کارسون و دونالدترامپ جای می‌گیرند. بن‌کارسون یک جراح است و دونالد ترامپ نیز غول املاک و مستغلات آمریکا.


در مورد ترامپ حرف نمی‌زنند

زمانی که رهبران جمهوری‌خواه در بالتیمور دور هم گرد آمده بودند سعی می‌کردند که در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری بحث نکنند. سناتورجان‌تون، رهبر حزب از داکوتای جنوبی به خبرنگاران گفت: آنچه در انتخابات ریاست‌جمهوی پیش می‌آید به راستی قابل کنترل نیست. پال رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از ویسکانسین، گفت: «ما اینجا جمع نشده‌ایم تا در مورد اینکه چه کسی نامزد نهایی شود صحبت کنیم. ما برای این‌کار وقت نداریم.» هر چند این صحبت‌ها انکار اصل موضوع است؛ اما جمع شدن جمهوری‌خواهان در هتل بالتیمور حاکی از نگرانی آنها از حضور قوی ترامپ در نظرسنجی‌ها است. در حالی که سه هفته دیگر (اول فوریه) به انتخابات آیوا باقی مانده، دونالد ترامپ در نظرسنجی‌های ملی در صدر قرار گرفته است. وی همچنین با اختلاف اندکی در آیوا از تدکروز نیز پیش است و این مسیر چندان خوشایند نمایندگان و قانون‌گذاران آمریکایی نیست. «جیسون چافتز»، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا در مورد حضور ترامپ در نظرسنجی‌ها گفت: برای نامزد نهایی مهم است که سایر جمهوری‌خواهان را شرمنده نکند و از دستاوردهای جمهوری‌خواهان در هر دو مجلس قانون‌گذاری دفاع کند. چافتز که نماینده «یوتا» است نامزد مورد علاقه خود را مارکو روبیو، نفر سوم نظرسنجی‌ها معرفی می‌کند و وی را یک محافظه‌کار واقعی می‌خواند. او در این خصوص گفت: «مارکو ما را شرمنده نخواهد کرد، او به احساسات دیگران لطمه وارد نمی‌کند و از نظر من او جذابیت و کیفیت لازم را برای ریاست‌جمهوری دارد.» ترامپ تاکنون سخنان جنجالی فراوانی به زبان آورده است. از نفرت‌پراکنی در مورد مسلمانان تا متجاوز خواندن مکزیکی‌ها. کارشناسان معتقدند اینگونه سخن گفتن ممکن است در نهایت به سود دموکرات‌ها تمام شود و آرای سیاه‌پوستان و مهاجران، به‌ویژه لاتین‌تبارها به سود دموکرات‌ها واریز شود. تام کول، نماینده مجلس نمایندگان از اوکلاهاما نظری خلاف سایر نمایندگان ارائه می‌دهد و از حضور ترامپ در انتخابات نهایی دفاع می‌کند. او می‌گوید: «ترامپ ممکن است یک کارت پر ریسک باشد و من نمی‌دانم در آینده او چه خواهد کرد. اما از موقعیتی که من نظاره می‌کنم او می‌تواند کمک دست جمهوری‌خواهان باشد، زیرا توانسته بخش‌های خاموش جامعه را به تحرک وادار کند و آنها را از خانه‌هایشان بیرون بکشد.» اما پیتر کینگ نماینده نیویورک حضور ترامپ را بیشتر به یک قمار توصیف می‌کند. او می‌گوید: «نتیجه نهایی جلسه این شده که نمایندگان به این نتیجه برسند حضور وی در انتخابات بیشتر به ضرر است تا اینکه سودی برای جمهوری‌خواهان داشته باشد.»


ورود ترامپ به انگلیس ممنوع می‌شود

بر سر نخواستن دونالد ترامپ دعواست. گستره آن هم از نمایندگان آمریکا به نمایندگان بریتانیا رسیده است. در این راستا گزارش شده که قانون‌گذاران انگلیسی در پی تصویب قانونی هستند تا ورود دونالد ترامپ نامزد جنجالی جمهوری‌خواهان را به خاک این کشور ممنوع کند. اظهارات نژادپرستانه وی و نفرت‌پراکنی وی در مورد مسلمانان موجب شده تا برخی از نمایندگان انگلیسی به این صرافت بیفتند تا ورود وی را به خاک کشورشان ممنوع کنند. همچنین در راستای تحرکات ضد ترامپی در انگلیس، چندی پیش نیز کمپینی آنلاین علیه وی راه افتاد که در آن ۵۵۰ هزار نفر با ورود ترامپ به خاک انگلیس مخالفت کردند. در قانون اساسی بریتانیا اگر موضوعی بیش از ۱۰۰ هزار امضا جمع کند، آن موضوع می‌تواند در مجلس عوام این کشور مطرح و تبدیل به قانون شود.