گروه جهان: در حمله افراد مسلح وابسته به «القاعده در مغرب اسلامی» به هتلی در پایتخت بورکینافاسو دست کم 20 تن کشته شدند. هتل «اسپلاندید» هتلی مهم و محل استقرار نیروهای سازمان ملل و دیپلمات‌های خارجی است. به گزارش الجزیره، در حمله اعضای القاعده به این هتل در «واگادوگو» پایتخت بورکینافاسو حدود 20 تن کشته و 15 تن زخمی شدند. مقام‌های بورکینافاسو، یکی از فقیرترین کشورهای آفریقایی، تاکید کردند که 63 گروگان را آزاد کرده‌اند که در بین آنها 33 زخمی وجود دارد. در بین گروگان‌های آزاد شده یک وزیر نیز دیده می‌شود. وزیر ارتباطات بورکینافاسو به رویترز گفت: نیروهای امنیتی این کشور با همراهی نیروهای فرانسوی در تلاش برای بازپس‌گیری هتل مورد نظر هستند. به گزارش نیویورک‌تایمز، 30 نیروی ویژه فرانسوی به همراه 40 نیروی امنیتی بورکینافاسویی در عملیات آزاد‌سازی هتل اسپلاندید مشارکت داشتند. به گزارش الجزیره«دیالو اسماعیل»، یکی از فعالان حقوق بشر گفت: حدود 300 نفر در درون هتل بودند. وزارت کشور بورکینافاسو در زمان حادثه تاکید کرد: «10 جسد هنوز در بیرون از محوطه هتل روی زمین افتاده‌اند.»

سی‌ان‌ان در روایت خود از حمله نیروهای القاعده می‌گوید نیروهای امنیتی اوایل صبح دیروز به هتل مورد نظر یورش برده و ۶۳ گروگان را آزاد کردند. «آلفا باری» وزیر خارجه این کشور به سی‌ان‌ان می‌گوید ۳۳ نفر بستری شده و ۲۰ نفر نیز کشته شده‌اند. القاعده تاکید کرده دو تن از گروگان‌هایش در این هتل در جریان عملیاتی که آن را «پیروزی مستضعفان» خوانده، کشته شدند. گردان المرابطون که رهبری آن را «مختار بلمختار» الجزایری بر عهده دارد، مسوولیت این حمله را پذیرفته است. گروه المرابطون دسامبر با «القاعده در مغرب اسلامی» به رهبری عبدالملک دروکدال بیعت کرده است. سی‌ان‌ان می‌افزاید: این گروه سال گذشته در هتلی در بالی نیز حملاتی انجام داده بود. سی‌ان‌ان به نقل از شاهدان محلی می‌افزاید: «حمله‌کنندگان به زبانی غیر از زبان بومی بورکینافاسویی صحبت می‌کردند.» در همین راستا، ایالات متحده هم یک فروند هواپیمای بدون سرنشین برای نظارت بر اوضاع به پرواز درآورد. به گزارش نیویورک‌تایمز، فرانسوی‌ها خواستار کمک از سوی آمریکا شدند. بنا به درخواست فرانسوی ها، دولت آمریکا که ۷۵ پرسنل در سفارت خود در بورکینافاسو دارد، یک هواپیمای بدون سرنشین برای رصد و نظارت بر اوضاع به پرواز درآورد. یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد:یک آمریکایی مشورت و کمک به فرانسوی‌ها ارائه می‌دهد.

به گزارش نیویورک‌تایمز، القاعده عملیات خود را «انتقام علیه فرانسوی‌ها و کفار غربی» نامید. فرانسه یک پایگاه نظامی بزرگ در این کشور دارد؛ چرا که بورکینافاسو یکی از مستعمرات سابق فرانسه است. این دومین حمله مهم از سوی گروه مختار بلمختار در منطقه آفریقا در کمتر از دو ماه است. در ماه نوامبر، همین گروه مسوولیت حمله به هتل «رادیسون بلو» در باماکو، پایتخت مالی را بر عهده گرفت. نیویورک‌تایمز می‌نویسد: داعش و القاعده در حال نفوذ و ترسیم مرز برای خود هستند. این گزارش می‌افزاید: القاعده و زیرشاخه هایش عمدتا بر مالی و الجزایر متمرکز بودند و فقط حملات کوچکی در مرز با بورکینافاسو انجام می‌دادند. حمله اخیر نشان از ورود جدی آنها به بورکینافاسو و اختصاص این کشور به حوزه نفوذ خودشان است. مقام‌های القاعده در مغرب اسلامی در سخنرانی خود در ماه دسامبر از مسلمانان این کشور کوچک آفریقایی خواسته بودند علم طغیان برافراشته و در جهاد مشارکت کنند. به گزارش نیویورک‌تایمز، «اندرو لبوویچ» متخصص مسائل سیاسی و امنیتی در منطقه می‌گوید: حمله اخیر نشان می‌دهد که این گروه به لحاظ توانایی تاکتیکی به مرحله تکامل رسیده است.

او می‌افزاید: در حمله به هتل اسپلاندید این گروه از سلاح‌های اتوماتیک و نارنجک استفاده کردند و برخی گزارش‌های اولیه می‌گوید: حمله‌کنندگان به شکل پیچیده‌تری دست به عملیات زدند. لبوویچ اعلام می‌کند: «رویکرد آنها در حال تکامل است. اگر گزارش‌های اولیه درست باشد، حمله به بورکینافاسو با دو خودروی انتحاری صورت گرفت. این نشان از طراحی عملیات پیچیده‌ای می‌دهد که شامل تسلیحات جدی‌تری است.» این کشور کوچک آفریقایی تا مدت‌ها نسبت به حملات گروه‌های خشونت‌طلب در امان بود تا آوریل گذشته که وضعیت فرق کرد و یک گروه در منطقه‌ای دورافتاده از این کشور با داعش بیعت کرد و یک کارمند رومانیایی را ربود. اکنون رقابت میان القاعده و داعش به صحرای آفریقا کشیده شده و هر یک درصدد کسب حوزه نفوذ و ترسیم مرز برای خود در برابر رقیب است.