آیت الله سیدمحمدرضا مدرسی در دیدار با اعضای شورای پایگاه بسیج شهیدین دادگستری استان یزد، افزود: رسول اکرم(ص) در بین مردم راجع به قضاوت فرمودند، من در بین شما براساس بینه و قسم قضاوت می‌کنم و بدیهی است که عده‌ای تواناتر در ثابت کردن حق خود در محکمه باشند .

وی تصریح کرد: قاضی عالم به علم غیب نیست و اینکه در نظام اسلامی دادگاه بر اساس مدارک و ادله در پرونده حق را به کسی بدهد بر مبنای ادله و ظواهر است و بر اساس فرموده نبی مکرم اسلام، گرفتن حکم بر خلاف حق از محکمه، همانند اخذ قطعه‌ای از آتش است .

این مقام مسئول با اشاره به آمار بالای پرونده‌ها در دستگاه قضایی، گفت: بالا بودن پرونده‌های در قوه قضاییه علت‌های مختلفی دارد که یکی از دلایل آن را می‌توان اعتماد و امید مردم به این دستگاه برای تظلم‌خواهی و عدالت طلبی دانست .

وی با ذکر حدیثی از امیر مؤمنان علی علیه االسلام، اظهار داشت: «هرگز به سعادت و خوشبختی نرسد ملتی که در آن حق ضعیف از قوی با صراحت  لکنت زبان گرفته نشود» لذا امروز باید به گونه ای عمل شود که مظلوم حق خود را ابراز کند و به آنچه حق است برسد .

وی قوه قضاییه را تضمین کننده عدالت در جامعه دانست و بیان کرد: قانون اساسی قدرت بسیار زیادی را به  دستگاه قضا داده است که این نعمت بزرگی است و امید است آنچنان که شایسته است به وظایف خود در چارچوب قانون عمل کنند و بدون هیچ ملاحظات جانبی حکم صادر کند.

 مدرسی با بیان اینکه جرم زدایی و حبس زدایی را نمی توان به سادگی انجام داد، افزود: جرم زدایی بدون پشتوانه امکان پذیر نیست و مشکلات در این زمینه باید با دقت پیگیری و دنبال گردد .

وی بر استفاده از مشاوران حقوقی مجرب در ادارات و شوراهای شهر و شهرداری ها تأکید کرد و گفت: تصویب برخی آیین نامه ها و دستورالعمل ها بدون نظارت مشاوره حقوقی، مردم را گرفتار و حقوق آنان را ضایع می کند که به همین سبب باید از ابتدا در وضع مالیات ها و عوارض دقت زیادی در جهت رعایت حق مردم بشود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.