کالین در پاسخ به سئوالات کریستین امانپور در شبکه تلویزیونی سی.ان.ان اینترنشنال، هدف از عملیات شاخه زیتون ترکیه در عفرین سوریه را حفاظت از امنیت ملی ترکیه در امتداد مرزهای خود ذکر کرد.

وی بیان کرد: طی سالهای اخیر ۷۰۰ مورد حمله از منطقه تحت کنترل حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) به خاک ترکیه صورت گرفته است و اکنون برای کنترل این تشکیلات تروریستی در هر دو سوی مرز عملیات ادامه دارد.

وی با تاکید بر این که &#۳۹;ترکیه برای حفظ مرزهای خود از حملات این گروه های تروریستی باید وارد عمل می شد&#۳۹; اظهار کرد: پ.ی.د و ی.پ.گ شاخه گروه تروریستی پ.ک.ک در سوریه به شمار می رود که در فهرست تروریستی اروپا و آمریکا نیز قرار دارد. 

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با تأکید بر ضرورت پاکسازی سوریه از وجود تروریست ها گفت: مخالفان این امر در پی نقشه های دیگری هستند و به همین علت ما هم با ارزیابی های خود به نحو مقتضی اقدام کردیم.

وی افزود: ترکیه سالهاست که موضوع حمایت آمریکا از پ.ی.د و ی.پ.گ را به بهانه مبارزه با داعش مطرح کرده اما از جانب آمریکا پاسخ قانع کننده ای در این زمینه دریافت نکرده است.

کالین با بیان این که آمریکایی ها در منطقه عفرین حضور ندارند و در منبج در شرق رود فرات مستقر هستند، اضافه کرد: ترکیه در زمینه آغاز عملیات عفرین به هم پیمانان خود و نیز به سازمان ملل و اعضای دائمی شورای امنیت اطلاع داد.

وی با اشاره به گفت و گوی تلفنی رییس جمهوری ترکیه با روسای جمهوری فرانسه و روسیه افزود: با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز گفت و گو خواهد کرد و این مذاکرات دیپلماتیک برای شفاف سازی عملیات انجام می گیرد.

وی انجام عملیات عفرین را مساله ای مربوط به امنیت ملی ترکیه دانست و بیان کرد: این عملیات علیه کردهای عفرین یا کردهای سوریه صورت نمی گیرد و در اصل علیه گروه های تروریستی که ادعای نمایندگی کردها را دارد، انجام می شود.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه افزود: آمریکا باید سلاح هایی را که طی دو سال اخیر به این گروه های تروریستی داده است، جمع آوری کند چرا که بارها اعلام کرده اند که این سلاح ها برای مبارزه با داعش ارسال شده است و اکنون با وجود نابودی داعش ارسال سلاح و مهمات به این گروه ها ادامه دارد.

وی با طرح این سوال که &#۳۹;چرا از آن ها حمایت می کنید؟&#۳۹; خطاب به آمریکایی ها گفت: تهدید داعش به پایان رسیده است و از کجا می دانید که از این سلاح علیه ترکیه، عرب ها و ترکمن ها استفاده نخواهند کرد. 

وی همچنین گفت: ترکیه به همکاری خود با روسیه در خصوص سوریه ادامه خواهد داد.

به گزارش ایرنا، عملیات شاخه زیتون ترکیه در منطقه عفرین در شمال غربی سوریه از روز شنبه ۲۰ ژانویه آغاز شده در پنجمین روز نیز ادامه یافت و بنا به اعلام رسانه های ترکیه در جریان این عملیات بیش از ۶ هزار نیروی نظامی مشارکت کرده اند.

بنا بر اعلام خبرگزاری آناتولی، ارتش ترکیه به حملات خود در روزهای گذشته شدت بخشیده و تاکنون کنترل مناطق حساسی از جمله کوه استراتژیک به نام برصایا در حومه عفرین و یک روستا به نام عمر اوشاقی را به دست گرفته است.

بنا به اعلام رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، در عملیات شاخه زیتون ۷ الی ۸ نفر از نیروهای ترکیه و ارتش آزاد سوریه کشته یا مجروح شده اند و تاکنون ۲۶۸ نفر از تروریست ها نیز به هلاکت رسیده اند.

دولت ترکیه هدف از این عملیات را نابودی تروریست های پ.ک.ک، ک.ج.ک، پ.ی.د، ی.پ.گ و داعش در منطقه عفرین در شمال غرب سوریه و نجات مردم این مناطق از ظلم و فشار تروریست‌ها اعلام کرده است.

دولت ترکیه همچنین این عملیات را با استناد به حق دفاع مشروع بین المللی و قطعنامه‌های مبارزه با تروریسم شورای امنیت و ماده ۵۱ منشور سازمان ملل حق خود می داند.

مقامات ترکیه اعلام کرده اند که خواهان حفظ تمامیت ارضی سوریه سوریه هستند و نیروهای نظامی این کشور، پس از سرکوب تروریست ها، منطقه را ترک خواهند کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.