بوزداغ با حضور در شبکه تلویزیونی کانال ۷ اظهار کرد: از این پس ترکیه به وعده های آمریکا بسنده نخواهد کرد بلکه سطح روابط خود با ایالات متحده را بر اساس اقدامات عملی این کشور تنظیم خواهد کرد.

وی در خصوص عملیات شاخه زیتون ترکیه در عفرین سوریه تاکید کرد: &#۳۹;هدف از این عملیات به دست گرفتن کنترل خاک سوریه نیست بلکه پاکسازی منطقه از تروریسم و ایجاد امنیت است.&#۳۹;

 دولت ترکیه مدعی است نیروهای آمریکایی با ارسال سلاح به معارضان کُرد سوری به ویژه ی.پ.گ به واقع از گروه های تروریستی در سوریه حمایت و علیه ترکیه به طور غیر مستقیم حمایت می کند.

هفته گذشته رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با چاووش اوغلو پیشنهاد همکاری دو کشور به منظور ایجاد منطقه ای امن به عمق ۳۰ کیلومتر در شمال سوریه را داده بود که در مقابل مقامات ارشد دولت ترکیه هر گونه همکاری با آمریکا در سوریه را منوط به توقف کمک های این کشور به تروریست ها کردند.

اکثر احزاب و شخصیت های سیاسی ترکیه معتقدند که آمریکا با حمایت خود از گروه های تروریستی حاضر در سوریه، مسبب اصلی عملیات ارتش ترکیه در عفرین است.

چندی پیش اردوغان و ترامپ به صورت تلفنی گفت و گو کردند که اردوغان در این گفت و گوی تلفنی بر لزوم پایان یافتن حمایت تسلیحاتی آمریکا از گروه های تروریستی حزب اتحاد دموکراتیک خلق سوریه(پ.ی.د) و یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) در چارچوب مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

عملیات شاخه زیتون ترکیه در منطقه عفرین در شمال غربی سوریه از روز شنبه ۲۰ ژانویه آغاز شده، در نهمین روز نیز ادامه یافت و بنا به اعلام رسانه های ترکیه در جریان این عملیات بیش از ۶ هزار نیروی نظامی مشارکت کرده اند.

بنا به اعلام رسانه های ترکیه، در عملیات شاخه زیتون تاکنون بیش از ۵۵۷ نفر از تروریست ها نیز به هلاکت رسیده اند.

دولت ترکیه هدف از این عملیات را نابودی تروریست های پ.ک.ک، ک.ج.ک، پ.ی.د، ی.پ.گ و داعش در منطقه عفرین در شمال غرب سوریه و نجات مردم این مناطق از ظلم و فشار تروریست‌ها اعلام کرده است.

دولت ترکیه همچنین این عملیات را با استناد به حق دفاع مشروع بین المللی و قطعنامه‌های مبارزه با تروریسم شورای امنیت و ماده ۵۱ منشور سازمان ملل حق خود می داند.

مقامات ترکیه اعلام کرده اند که خواهان حفظ تمامیت ارضی سوریه سوریه هستند و نیروهای نظامی این کشور، پس از سرکوب تروریست ها، منطقه را ترک خواهند کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.