اسعد ابوخلیل استاد دانشگاه ایالتی کالیفرنیا درباره اعتراضات لبنان نوشت:خشم عمومی در لبنان چنان وسیع شده که به طور مقطعی، حتی مرزبندی های طایفه ای را که جامعه لبنان غالبا گرفتار آن است، نیز در نوردیده است. پیشتر، هیات حاکمه از این مرزبندی ها برای سرکوب نارضایتی دیگر طوایف و ایجاد جنبش های طایفه ای بهره می برد.

وی ادامه داد: مشخص نیست که این اعتراضات به کجا خواهد کشید اما آمریکا و اسراییل، به تحقیق در تلاش هستند تا از این اعترضات برای رسیدن به مطامع خود بهره برداری کنند.رسانه های غربی، در این اعتراضات، حزب الله لبنان و رهبرش حسن نصرالله را هدف قرار داده اند، اما واقعیت این است که حزب الله آلوده به فساد نیست.

 ایالات متحده احتمالا دنبال این است که به امید افزایش مخالفت ها با حزب الله، بحران اقتصادی لبنان را تشدید کند. البته به خاطر اینکه عده زیادی از هیات حاکمه لبنان، عوامل عربستان و آمریکا هستند، بعید است که ایالات متحده به دنبال تضعیف رژیمی که در خدمت منافعش است، باشد.

 ممکن است آمریکا به دنبال به لرزه درآوردن لبنان باشد، اما نه در آن حد که تخریبش کند. البته مردم لبنان، این توان را دارند که تمام توطئه های خارجی که لبنان را هدف قرار می دهند خنثی کنند، اما لازمه این کار وحدت و شور انقلابی مردم است.

حضور و نفوذ افراد وابسته به سیاستمداران لبنانی وابسته به عربستان، خصوصا افراد وابسته به «سمیر جعجع» و «ولید جنبلاط»، در میان معترضان، احتمالا با هدف تغییر جهت اعتراضات به سمت و سویی است که مطلوب ائتلاف سعودی - اسراییل – آمریکا است. معترضان باید به هوش باشند و صف خود را از آنهایی که در پی حفظ طبقه حاکم و منافعش هستند، جدا کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.