یکه تازی وزیر دولت «ترزا می» برای منصب نخست وزیری انگلیس

بر اساس نظرسنجی موسسه یوگاو (YouGov) که در آستانه رای‌گیری درون حزب حزب حاکم صورت گرفت پنی موردانت وزیر دفاع دولت «ترزا می» ۲۷ درصد آراء را بلحاظ محبوبیت کسب کرده است. پس از او کامی بادنوچ معاون پیشین بوریس جانسون در امور زنان قرار دارد که ۱۵ درصد آراء را به خود اختصاص داده است.

ریشی سوناک وزیر دارایی مستعفی و لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس نیز که به نظر می‌رسید چهره‌های کلیدی در انتخابات پیش‌رو باشند ۱۳ درصد آراء را کسب کرده‌ و سپس تام توگندهات رئیس کمیته پارلمانی امور خارجی (۸ درصد)، سوئلا بریورمن دادستان پیشین (۵ درصد)، جرمی هانت رئیس کمیته پارلمانی بهداشت (۴ درصد) و ناظم زهاوی وزیر دارایی انگلیس (۱درصد) به ترتیبِ محبوبیت، در فهرست نامزدهای رهبری حزب محافظه‌کار قرار دارند.

بر اساس نظر سنجی یادشده، اگر خانم موردانت به مرحله نهایی راه پیدا کند، او باز هم از شانس بالاتری نسبت به دیگر رقبا برای پیروزی در انتخابات برخوردار است. یافته‌های موسسه یوگاو نشان می‌دهد که بخت پیروزی خانم موردانت دربرابر خانم تراس ۵۵ به ۳۷ درصد، خانم بادنوچ ۵۹ به ۳۰ درصد، خانم بریورمن ۶۳ به ۲۵ درصد، اقای توگندهات ۶۴ به ۲۶ درصد، آقای سوناک ۶۷ به ۲۸ درصد، آقای زهاوی ۷۰ به ۱۸ درصد و در برابر اقای جرمی هانت ۷۷ به ۱۶ درصد است.

در نظر سنجی اخیر، پیش‌بینی مثبتی از احتمال پیروزی سوناک ارائه نشده و او فقط در برابر جرمی هانت از شانس بالاتری برای پیروزی در انتخابات برخوردار است. محبوبیت او در قیاس با ناظم زهای نیز  یکسان است.

خانم موردانت در کارزار تبلیغاتی خود با بیان اینکه مردم انگلیس از وعده‌های محقق نشده حزب محافظه‌کار به ستوه آمده‌اند وعده کاهش مالیات‌ها و تعدیل نیروهای دولت را مطرح کرده است. وی می‌گوید که دولت تحت امر او روی کاهش فشارهای ناشی از افزایش هزینه‌های زندگی متمرکز خواهد بود و در همین پیوند مالیات بر ارزش افزوده و عوارض سوخت را نصف خواهد کرد.

دیوید دیویس یکی از چهره‌های کلیدی و ارشد حزب محافظه کار می‌گوید که اعتماد به نتایج نظر سنجی‌ها اصولا «چیز خطرناک است اما آنچه در اینجا مهم است این است که نتایج این نظرسنجی با سایر امارها همخوانی دارد.» وی افزود که خانم موردانت هم در داخل حزب و هم در افکار عمومی کشور از محبوبیت کافی برخوردار است تا در انتخابات پیروز شود.

با کناره‌گیری بوریس جانسون از رهبری حزب محافظه‌کار، رقابت برای تعیین جانشین او در داخل حزب آغاز شده است. با توجه به اینکه حزب محافظه‌کار دارای اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان است، پیروز انتخابات، نخست وزیر خواهد شد.

نخستین دور رای‌گیری دقایقی پیش آغاز شد و از میان هشت نفری که برای تصاحب رهبری حزب محافظه‌کار در انتخابات شرکت کرده‌اند، یک نفر حذف خواهد شد. این روند تا زمانی که تنها ۲ نفر باقی‌بمانند ادامه دارد. سپس نام آنها برابر ۱۸۰ هزار عضو عمومی حزب محافظه‌کار قرار می گیرد تا رهبر جدید را انتخاب کنند.

انتظار می‌رود که نخست وزیر جدید انگلیس ۱۴ شهریور معرفی شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.