سیاست دانشگاه آزاد توسعه رشته‌های مهارتی و خلق ثروت است

دنیای اقتصاد-تبریز: آرش رنجبران در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به چهلمین سالگرد تاسیس این دانشگاه اظهار کرد: ۲۳ آبان سال ۱۳۶۱ سالگرد تاسیس این واحد دانشگاهی به عنوان اولین واحد دانشگاهی در کشور است که افتخار بزرگی برای شهر تبریز و دانشگاه های استان آذربایجان شرقی می باشد.

وی افزود: چهل سالگی در ادبیات ما سن خاصی است؛ سن پختگی و کمال و سن بلوغ و شکوفایی است و امروز چهل سالگی تاسیس دانشگاه آزاد را جشن می‌گیریم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه دانشگاه آزاد در چند سال اخیر تغییر رویکرد داده است تا ماموریت‌های خود را با توجه به نیاز جامعه و شرایط خاص حاکم بر منطقه و کشور پیش ببرد، گفت: امروز خانواده‌ها از دانشگاه آزاد مدرک تحصیلی نمی‌خواهند بلکه از دانشگاه تضمینی برای آینده فرزندان شان می‌خواهند و اگر دانشگاه نتواند این کار را انجام دهد، مورد اقبال و مورد پسند خانواده‌ها نخواهد بود بنابراین در این راستا ما برنامه های خود را به سمت رشته‌های عمیق، کاربردی و اشتغال آفرین بردیم که فقط اخذ مدرک نباشد.

وی حرکت از آموزش حافظه محور به سمت آموزش های کاربردی و مهارت محور را جزو اولویت های جدید و همگام با تحولات تکنولوژیک روز برشمرد و گفت: افتتاح مدرسه عالی مهارت قالب سازی در این روز گام عملی دانشگاه به سمت تحقق این ایده می باشد.

رنجبران با اشاره به اجرای طرح ابتکاری «پویش» در دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: این طرح با استفاده از روش های مطالعاتی دانشگاه‌های برتر دنیا اخذ شده است که در این طرح دانشگاه با صنایع مختلف هر حوزه ای در جامعه ارتباط برقرار کرده و ظرفیت‌هایی ایجاد می‌کند تا دانشجو چند روز در هفته وارد صنعت شود و به ازای مدت فعالیت در صنایع، کمک شهریه به آنها پرداخت می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد آذربایجان شرقی با بیان اینکه هر دانشجو به ازای هر ماه یک میلیون تومان کمک هزینه شهریه دریافت می‌کند، گفت: آن پول به حساب شهریه دانشجو وارد می‌شود که هم دانشجو صاحب تجربه می‌شود و هم کمک هزینه ای برای تحصیل دانشجو می باشد.

رنجبران با بیان اینکه با اجرای این طرح دانشجوی دکترا و یا ارشد با دریافت کمک هزینه از طرف صنعت عملا رایگان تححصیل می کند، افزود: این طرح تضمین آینده فرزندان است چون شهریه را صنعت پرداخت می‌کند، دانشجو در دانشگاه درس می‌خواند و در آینده در همان صنعت مشغول به کار می‌شود.

وی با اشاره به در پیش بودن هفته پژوهش گفت: آذربایجان شرقی سال گذشته در رویداد عصر امید بسیار خوب عمل کرد و دانشگاه ما این افتخار را داشت که سهم خوبی از دانشمندان برتر داشته باشد و امسال هم سه نفر از اساتید ما جزو سه درصد دانشمندان برتر جهان بودند.

رنجبران در خصوص جذب دانشجویان در دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: ما امسال به طور میانگین حدود ۱۰ درصد افزایش دانشجوی جدید داشته‌ایم که در چند سال اخیر بی سابقه است.

رئیس دانشگاه آزاد آذربایجان شرقی در خصوص جذب دانشجویان خارجی نیز گفت: ما حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ دانشجوی خارجی از کشورهای عراق، ترکیه و آذربایجان داریم و برای توسعه جذب دانشجو تلاش می‌کنیم.

 دانشگاه آزاد اسلامی تبریز پس از اعلام راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در نماز جمعه ۲۱ خرداد ۱۳۶۱ تهران و تشکیل سازمان مرکزی دانشگاه، نخستین واحد دانشگاه آزاد اسلامی در کشور است که ۲۳ آبان ۱۳۶۱ شمسی راه‌اندازی شد و سال ۶۳-۶۲ از طریق برگزاری آزمون محلی در سه رشته ریاضی، فیزیک و عمران با پذیرش ۱۵۰ دانشجو فعالیت آموزشی خود را آغاز کرد.

واحد دانشگاهی تبریز با راه‌اندازی مجتمع بین‌الملل و با استفاده از ظرفیت موجود ازجمله وجود راه‌های ارتباطی زمینی و هوایی با کشورهای منطقه و موقعیت همسایگی با کشورهای آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق آمادگی جذب و تبادل دانشجو با کشورهای همسایه را نیز فراهم کرده است.

هم اکنون ۴۵۱ عضو فعال در باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، ۲۹ انجمن علمی، چهار تشکل دانشجویی و ستاد امور دانشجویان شاهد و ایثارگر در دانشگاه آزاد تبریز فعالیت می‌کنند.

۱۱ دانشکده، ۴۳۲ رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی،ارشد و دکتری، سه دانشکده فنی و مهارتی، کتابخانه مرکزی با بیش از ۲۲۰ هزار جلد کتاب، ۵۸ باب آزمایشگاه و کارگاه تخصصی، ۶ مرکز تحقیقاتی، یک مرکز رشد، سه سرای نوآوری ، سه مدرسه عالی مهارتی اقتصاد دیجیتال، رباتیک و چرم و کفش، پنج نشریه دارای امتیاز علمی وزارت علوم و هشت نشریه علمی دارای امتیاز دانشگاه آزاد اسلامی از جمله امکانات دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.