فعالیت ۸۸ مرکز روزانه برای آموزش معلولان در آذربایجان‌شرقی

دنیای اقتصاد-تبریز: فرگل صحاف، در آیین تجلیل از برگزیدگان افراد دارای معلولیت استان، با بیان این‌که بیش از ۷۰ درصد جامعه هدف تحت پوشش بهزیستی استان را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: کارهای بزرگ و برجسته‌ای توسط این افراد در حوزه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و سایر فعالیت‌های ابتکاری انجام شده که در این مراسم از نخبگان این عرصه قدردانی خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که برای اولین بار در استان چنین مراسمی در تجلیل از برگزیدگان افراد دارای معلولیت برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: امروز در این مراسم گردهم آمده‌ایم که بگوییم معلولیت، محدودیت نیست.

وی با اشاره به شعار "راه حل‌های تحول آفرین برای توسعه فراگیر، نقش نوآوری در ایجاد جهانی قابل دسترس و برابر"، تاکید کرد: در این رابطه، مناسب سازی محل زندگی معلولان جزو شعارهای اصلی است و باید با ایجاد شرایط لازم، جهان برای تمامی معلولان، دسترس پذیر باشد.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان این‌که دفتر توانمندسازی معلولان در راستای خودمختاری، خودسرپرستی و خودباوری معلولان تمام توان خود را به کار گرفته است، اضافه کرد: ۸۱ هزار و ۵۳ نفر افراد دارای معلولیت در سطح استان زندگی می‌کنند که پنج درصد معلولان کشور را شامل می‌شود و ششمین استان از نظر معلولیت هستیم.

وی با تاکید بر این‌که ۵۳ درصد افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی استان، در وضعیت شدید و خیلی شدید بوده و نسبت به سایر معلولان، نیازمندی‌های بیشتری دارند، گفت: ۵۸ هزار و ۶۱۲ نفر از معلولان از مستمری‌بگیران سازمان هستند و در سال جاری نیز پنج هزار نفر از افراد پشت نوبت وارد این چرخه شده‌اند.

وی با اشاره به این‌که در دولت سیزدهم و طی یک سال، سیاست‌های خاصی برای جامعه معلولان لحاظ شده که قبلا کمرنگ بود، اضافه کرد: کوچک سازی مراکز و خارج شدن از حالت بیمارستانی جزو برنامه‌های کلانی بوده که هم‌اکنون در سطح استان، در حال اجرا است.

صحاف با بیان این‌که جزئیات محصولات تولیدی افراد دارای معلولیت به ادارات اعلام شده و درخواست کمک و همراهی مسئولان را داریم تا محل دائمی فروش برای این محصولات درنظر گرفته شود، افزود: توسعه شناسایی معلولان در روستاها را در دستور کار داشته و خانواده‌های دارای چند نفر معلول را نیز در سطح استان شناسایی کرده‌ایم تا تحت پوشش قرار گرفته و با برنامه‌ریزی و آگاهی‌دهی، جلوی تولد کودکان معلول در آینده گرفته شود.

وی با اشاره به این‌که در استقرار دولت الکترونیک اهتمام زیادی داشته و در حمایت از سالمندی سالم تمام توان خود را به کار گرفته‌ایم، گفت: آذربایجان‌شرقی پنجمین استان پیر در سطح کشور است.

وی در ادامه از جمع‌آوری آرزوهای معلولان استان در قالب درخت آرزوها خبر داد و گفت: برخی از این آرزوها بسیار ساده بوده و قابل برآورده شدن است که درخواست مساعدت از مدیریت استان را داریم تا به این موارد جامه عمل بپوشانیم.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان این‌که طی یک سال برابر با ۳۷۳ میلیارد تومان مستمری و همچنین در قالب یارانه مراکز به معلولان داده شده است، افزود: کل اعتبار معاونت توانبخشی نیز نزدیک با ۴۰ میلیارد تومان بوده و اعتبار وسایل کمک توانبخشی ۱۱ میلیارد تومان است که این موارد نشان می‌دهد راه های زیادی پیش رو داریم و باید از ظرفیت خیران هم در این رابطه استفاده شود.

وی در ادامه با اشاره به این‌که طی هشت ماهه سال‌جاری، ۳۳۵ واحد مسکن معلولان ساخته و تحویل داده شده است، اضافه کرد: همچنین طی این مدت، ۱۶۰ میلیارد تومان برای ۲۲۱۰ نفر تسهیلات پرداخت شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.