عرضه ها در بازار سهام کم اثر شدند

تقابل در سقف تاریخی شاخص بورس /پیش بینی بازار سهام 16 فروردین

کدخبر: ۵۶۵۰۱۰
پس از رسیدن بورس به سقف تاریخی، واکنش معامله گران، افزایش عرضه ها بود. اما عرضه ها به اندازه ای زیاد نشد که بتواند شاخص ها را منفی کند.
 تقابل در سقف تاریخی شاخص بورس /پیش بینی بازار سهام 16 فروردین

به گزارش اقتصادنیوز، همان طور که قبلا هم اشاره شد، بورس تهران در محدوده حساسی قرار دارد که می تواند منجر به افزایش عرضه ها شود. بازار بارها طی چند ماه گذشته با مقاومت هایی برخورد داشته و توانسته از آن ها عبور کند. این بار هم نظر تحلیلگران این است که بازار می تواند دوباره مقاومت خود را پشت سر بگذارد. 

اما از آنجا که این مقاومت، سقف تاریخی شاخص کل است، شاید بازار برای عبور از آن به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. این البته چیزی نیست که فعلا بتوان با قطعیت درباره اش صحبت کرد.

شاخص کل بورس دیروز به بالاترین عددی که در تاریخ خود دیده بود رسید و از آن هم عبور کرد. طبیعی بود که پس از این اتفاق، عرضه ها در بازار زیاد شود. اتفاقا بسیاری از نمادها از محدوده مثبت به محدوده منفی هم رسیدند. اما میزان تقاضا هم کم نبود و خریداران اجازه ندادند نمادهای بزرگ و شاخص ساز به صف فروش برسند.

عرضه ها کم اثر شدند

اتفاق خوبی که در بازار دیروز رخ داد این بود که جریان تقاضا توانست عرضه ها را تا حدود زیادی کنترل کند. تقاضا به حدی زیاد بود که بسیاری از نمادها وارد محدوده منفی هم شدند اما قیمت پایانی آن ها مثبت باقی ماند.

این البته می تواند منجر به منفی شدن بازار امروز شود. اما درصورتی که عرضه ها افزایش چشمگیری نداشته باشند می توان امیدوار بود که بازار دوباره رو به بالا حرکت کند و فقط به زمان نیاز دارد تا سهام مختلف دست به دست شوند و مدتی استراحت کنند.

در حالت طبیعی، بازار پس از برخورد به هر مقاومتی باید کمی اصلاح داشته باشد. اما فعلا تقاضا در بازار زیاد است و ممکن است چنین اتفاقی رخ ندهد. با این حال احتمال اصلاح بازار هم کم نیست.

حقیقی ها فروشنده شدند، اما نه زیاد

روز گذشته ارزش معاملات خرد به بیش از 12600 میلیارد تومان رسید که رقم خوبی است. نسبت به روز دوشنبه، ارزش معاملات خرد حدود 800 میلیارد تومان افزایش داشت و چنانچه امروز هم مجددا رشد ارزش معاملات اتفاق بیفتد، عرضه ها اثرگذاری کمتری در بازار خواهند داشت.

دیروز البته حدود 380 میلیارد تومان پول توسط حقیقی ها از بازار خارج شد که رقم نسبتا بزرگی است، اما می توان این رقم را در روزی که شاخص به سقف تاریخی خود رسیده، عدد کوچکی دانست. شاید این انتظار وجود داشت که بازار پس از رسیدن به سقف تاریخی خود، با خروج پول بیشتری مواجه شود که این اتفاق رخ نداد.

با توجه به شیب نزولی بازار در نیمه دوم زمان معاملات دیروز، برای امروز این انتظار وجود دارد که شاخص ها منفی بازگشایی شوند اما درصورت افزایش ارزش معاملات می توان امیدوار بود که دوباره بازار حرکتی رو به بالا داشته باشد و حتی شاخص ها وارد محدوده مثبت شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید