معمای مسمومیت دانش‌آموزان دختر هنوز بی‌جواب است

۱۱ اسفند ماه گذشته و پس از گذشت ۴-۳ ماه از آغاز فعالیت مسموم‌کنندگان، وقتی اعتراضات افکار عمومی در شبکه‌های اجتماعی بالا گرفت، سرانجام دولت و مجلس دست به اقداماتی زدند. رییس مجلس به روسای ۴ کمیسیون آموزش، امنیت ملی، شوراها و بهداشت دستور داد تا با تشکیل کمیته‌ای پیگیر این موضوع باشند. از همین رو کمیته حقیقت‌یابی در مجلس تشکیل شده و علاوه بر مجلسی‌ها، نمایندگانی از وزارتخانه‌های اطلاعات، کشور، بهداشت، آموزش و پرورش و سازمان اطلاعات سپاه و اطلاعات نیروی انتظامی در آن حضور دارند. به گفته محمدحسن آصفری نماینده مجلس، تشکیل جلسات این کمیته، زمان‌بندی خاصی ندارد. این عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس درباره دستاوردهای این جمع و جلسات برگزار شده آن به «اعتماد» گفت که «این کمیته باعث شده تا وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش و همچنین دانشگاه‌ها حساس‌تر شوند و دقت بیشتری داشته باشند». او همچنین تاکید کرد که «این کمیته باعث شده تا دستگاه‌های امنیتی پیگیر باشند و بیایند و پاسخ دهند». او همچنین تاکید کرد که دستگاه‌های امنیتی تلاش بیشتری داشته باشند تا عوامل اصلی مسمومیت دانش‌آموزان را بیابند و دستگیرشان کنند». او در همین زمینه به «ایسنا» گفته که «هنوز دستگاه‌های امنیتی نتوانسته‌اند سرنخ‌های اصلی مسمومیت‌ها را به دست آورند.»

عوامل داخلی نشات‌گرفته از خارج

این نماینده مجلس در ادامه گفت‌وگو با «اعتماد» درباره زمان جمع‌بندی و ارایه گزارش هم گفت که «هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم و بابت همین نمی‌توان گزارشی ارایه کرد».  آصفری در پاسخ به این سوال که عوامل این اقدامات به دنبال چه نتیجه‌ای هستند، گفت که «جریاناتی به دنبال ناکارآمد نشان دادن نظام هستند و همچنین می‌خواهند نارضایتی و اعتراض مردم را بالا ببرند». به گفته این نماینده مجلس، «اگر این موضوع مدیریت نشود، ممکن است در جاهای دیگر نیز شاهد این اقدامات باشیم». او در جواب پرسشی مبنی بر اینکه «آیا مسمومیت دانش‌آموزان را ناشی از عوامل داخلی می‌داند یا خارجی»، گفت که «عوامل داخلی‌اند که نشات‌گرفته از خارج هستند». او اضافه کرد که «بخشی از این مسمومیت‌ها ناشی از شیطنت دانش‌آموزان است که به این موضوع دامن می‌زنند، اما این بخش نباید باعث شود تا عوامل اصلی نادیده گرفته شوند». او درباره افرادی که پیش از سال نو گفته شد که دستگیر شده‌اند نیز گفت که «چند نفر از آنها سابقه حضور در اغتشاشات اخیر را داشته‌اند». آصفری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کسانی که اعترافات‌شان در فضای مجازی منتشر شده، ارتباطی با عوامل اصلی داشته‌اند» نیز، ارتباط آنها با عوامل اصلی را «رد» کرد.

معاون وزیر کشور:  تمارض و شیطنت دانش‌آموزان بود!

اما در حالی که این عضو کمیته حقیقت‌یاب معتقد است شیطنت دانش‌آموزان نباید باعث نادیده‌ گرفته شدن عوامل اصلی باشد، معاون امنیتی-  انتظامی وزیر کشور گفته «چند موردی که پیش آمد که بسیار محدود بود، تمارض و شیطنت برخی از دانش‌آموزان برای تعطیلی کلاس‌ها بود.»

مجید میراحمدی در گفت‌وگو با مهر درباره مسمومیت‌های اخیر اضافه کرده «در بیانیه‌های وزارت کشور در خصوص اتفاقات اخیر در برخی از مدارس تمامی مطالب توضیح داده شده است و با شروع سال تحصیلی، در حال حاضر تمامی مدارس فعال و همه دانش‌آموزان مشغول به تحصیل هستند.» معاون امنیتی- انتظامی وزیر کشور افزود: «چند موردی که در سال جدید پیش آمد که بسیار محدود بود، تمارض و شیطنت برخی از دانش‌آموزان برای تعطیلی کلاس‌ها و مدارس بوده است؛ البته اعلام شد که حتما برخوردهای انضباطی جدی با این افراد صورت گیرد و در موارد دیگر نیز در صورت لزوم به دستگاه قضایی معرفی شوند.» به گفته این مقام امنیتی «یکی، دو مورد نیز استفاده از گاز فلفل توسط دانش‌آموزان بوده است که شناسایی شدند و قطعا با آنها برخورد خواهد شد.» میراحمدی اضافه کرده که «در حال حاضر فعالیت‌های آموزشی به‌طور کامل و در یک شرایط آرام در حال انجام است و برنامه‌ای برای تعطیلی مدارس وجود ندارد.» این در حالی است که با آغاز سال جدید و از سر گرفته شدن فعالیت مجموعه‌های آموزشی، باز هم برخی مدارس شاهد مسمومیت دانش‌آموزان بودند. آصفری اواخر سال گذشته اعلام کرده بود که «۲۵ استان کشور شامل تقریبا ۲۳۰ مدرسه می‌شود که به دنبال آن بیش از ۵۰۰۰ دانش‌آموز دختر و پسر مسموم شده‌اند. از این آمار بیشترین مسمومیت مربوط به دختران و کمترین مربوط به پسران  بوده است.»

ادامه مسمومیت سریالی پس از عید

19 فروردین‌ماه، خبرگزاری «ایسنا» به نقل از «حبیب حی‌بر» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز نوشت که «امروز گزارش‌هایی از مسمومیت دانش‌آموزان در دو مدرسه دخترانه در شهرستان‌های اهواز و هفتکل داشتیم.» در همان روز، «ایلنا» هم به نقل از شاهدان عینی نوشت که «دانش‌آموزان دختر مدرسه ابتدایی هیات امنایی سعدی ارومیه مسموم شدند.» به نوشته این خبرگزاری، شاهدان حاضر در محل گفتند: «بر اثر انتشار گاز در این مدرسه تعدادی از دانش‌آموزان مسموم شدند که با حضور نیروهای انتظامی و فوریت‌های پزشکی در مدرسه حادثه در حال بررسی و پیگیری است. از تعداد دانش‌آموزان مسموم شده اطلاعی در دست نیست ولی بنا به گفته شاهدان، تعدادی از دانش‌آموزان این مدرسه با آمبولانس به مراکز درمانی منتقل شدند.» گویا 19 فروردین روز شلوغی برای عوامل مسموم‌کننده دانش‌آموزان بوده؛ چرا که در همان روز هم «صدا و سیما» نوشت «تعدادی از دانش‌آموزان برخی مدارس دخترانه اردبیل با بدحالی راهی بیمارستان شدند.» به نوشته این خبرگزاری «مهری رییس فوریت‌های پزشکی در این باره گفته از ساعت حدود ۹ صبح امروز ۱۹ فروردین از ۵ مدرسه دخترانه اردبیل با اورژانس تماس گرفته شده تعدادی دانش‌آموز با علایم اضطراب، تنگی نفس و سردرد به بیمارستان‌های امام خمینی، امام رضا و فاطمی اردبیل منتقل شدند.» مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل هم تایید کرد که «۱۷۵ دانش‌آموز در این حادثه دچار مسمومیت شده‌اند». با این وجود نسبت دادن این اتفاقات به «شیطنت» دانش‌آموزان، آن‌هم از سوی مقام امنیتی- انتظامی وزارت کشور، نمی‌تواند باعث شود تا صورت مساله این مسمومیت‌ها پاک شود. این اتفاقات از آذرماه سال گذشته و از مدارس دخترانه قم آغاز شد. اما تا چند ماه هیچ دستگاه و نهادی واکنشی به آن نداشتند تا اینکه اسفندماه سرانجام دولت و مجلس وارد عمل شدند؛ زمانی که دیگر دایره اقدامات عوامل مسمومیت دانش‌آموزان به قم محدود نبود و 25 استان کشور را درگیر کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.