عبور از استیضاح با شاسی بلند؟!

دیروز رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت گفت: «استیضاح حق مجلس است و ما هم روز یکشنبه می‌رویم و پاسخ می‌دهیم و معتقدیم فرصت خوبی است برای عموم مردم و مجلس که ابهاماتی که هست برطرف شود.» اما هنوز هم درباره برگزاری استیضاح او ابهاماتی وجود دارد. هر بار بحث استیضاح وزیر صمت مطرح می‌شود، دلیلی برای عدم اجرای آن یافت می‌شود که استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری از جمله آنها بود. رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عیدفطر همکاری، همدلی وهم‌افزایی سه قوه را یک راهبرد بسیار مهم و اساسی برای حل مشکلات و پیشرفت کشور اعلام کردند و با اشاره به ترتیبات خوب قانون اساسی درباره تشکیل قوای سه گانه افزودند: «اگر قوای مقننه، مجریه و قضائیه به‌طور کامل همکاری کنند، کارها به هیچ وجه گره نمی‌خورد که خودِ مسئولان و مدیران این قوا می‌دانند که این همکاری و هم‌افزایی چگونه ایجاد می‌شود.» پس از آن ۲۲ نفر از نمایندگان یکباره تصمیم گرفتند از درخواست ۴۰ امضایی خود مبنی‌ بر استیضاح فاطمی‌امین پا پس کشیده و اعلام کنند که امضای خود را پس گرفته‌اند. مانند کمال حسین پور از نمایندگان مجلس که گفته بود: «با توجه به رهنمود رهبر معظم انقلاب، مساله استیضاح وزیر صمت منتفی است.» و جلال رشیدی کوچی دیگر نماینده مجلس در پاسخ به او نوشت: «چرا تمایلات شخصی و مکنونات قلبی خود را به فرمایشات رهبری ربط می‌دهیم. طبق آیین‌نامه مجلس استیضاح وزیر صمت قطعی است.» در نهایت علی جدی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: «تعداد ۲۲ نفر از استیضاح‌کنندگان وزیر صمت پیش از اعلام وصول استیضاح، امضای خود را پس گرفتند که طبق آیین‌نامه باید تعداد امضاها در زمان اعلام وصول کاسته می‌شد. ۱۵ نفر از ۲۲ نفری که از استیضاح وزیر صمت انصراف داده بودند، انصراف خود را در سامانه مجلس نیز به ثبت رسانده بودند». با وجود انصراف تعداد قابل‌توجهی از نمایندگان، هیات‌رئیسه مجلس استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را با ۴۰ امضا اعلام وصول کرده اما به گفته این نماینده مجلس، استیضاح با ۱۸ امضا اعلام وصول شده است.

   سابقه امتیاز به نمایندگان
اما چه موضوعاتی سبب انصراف نمایندگان از استیضاح برخی وزرا می‌شود؟ به‌طور حتم نمی‌توان اتهامی را متوجه نمایندگان کرد اما اظهاراتی می‌شود که قابل تامل است، مانند دیروز که نماینده تبریز مدعی شد: «در جریان منتفی شدن استیضاح قبلی فاطمی‌امین ۷۰ خودرو شاسی‌بلند در اختیار مجلس قرار گرفته است.» علیرضابیگی ادامه داد: «بنا ندارم از امتیازاتی که داده شده است صحبت کنم، اما خوب است هیات‌رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی بیایند تکلیف آن خودروهایی که به نمایندگان داده شد را مشخص کنند. مشخص کنند چرا قریب به ۷۰ تا ۷۵ دستگاه خودرو در اختیار نمایندگان قرار گرفت و تکلیف و ارتباط آن را با موضوع استیضاح نمایندگان روشن کنند. انتظار این است که هیات‌رئیسه در این خصوص ورود پیدا کنند و موضوع ۷۰ دستگاه را به‌صورت نقد مشخص کنند که چه بوده است؟» وی در پاسخ به این سوال که آیا در مورد خودروهایی که عنوان شد، اسناد و مدارکی برای اثبات دارید، اظهارکرد: «یک نماینده مجلس دارد این را به شما عنوان می‌کند که ۷۰ خودرو شاسی بلند به نمایندگان و تعدادی از کارکنان مجلس تحویل داده شده است. بیایند مشخص کنند که مبنایش چه بوده است. عاشق چشم و ابروی چه کسی بودند؟ به چه کسانی داده شده است؟» تکذیب این ادعا دور از انتظار نبود چنانکه وزارت صمت ساعتی پس از انتشار اظهارات علیرضا‌بیگی تاکید کرد: «این ادعا کاملا کذب است و این وزارتخانه پیگیری حقوقی این موضوع را در دستور کار قرار خواهد داد. همچنین فاطمی‌امین چنین واکنش نشان داد: «اگر یک مورد هم بود، بگویید که من پیگیری کنم. چنین چیزی نبوده است.» این ادعاها همیشه وجود داشته است مانند فروردین که علی علی‌لو، رئیس هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور در مجلس نهم مدعی شده بود: «نمایندگان مجالس قبلی که تحقیق و تفحص از خودروسازان را انجام می‌دادند از آنها باج می‌گرفتند و پرونده تحقیق و تفحص را می‌بستند!» یا ۱۹ تیر سال گذشته «فرارو» نوشت: «یکی از نمایندگان مجلس در کمیسیون اجتماعی گفت: بهرام عین‌اللهی (وزیر بهداشت دولت رئیسی) از نمکی هم ضعیف‌تر است، اما چون قالیباف را عضو هیأت امنا کرده کسی با او کاری ندارد.» معروف‌ترین ادعا درباره پرداخت پول به نمایندگان به دولت احمدی‌نژاد بازمی‌گردد. محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت دهم در نامه‌ای انتقادی به رئیس دولت سابق، اعتراف کرده بود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پولی را که به‌خاطر دریافت و هزینه‌کردن آن، محکوم و زندانی شده، به ۱۷۰ نامزد انتخابات مجلس هشتم پرداخت کرده است. از سوی دیگر عوض حیدرپور، عضو سابق هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مدعی شده بود: «در سال ۸۷، نمایندگان مجلس به‌دنبال استیضاح مرحوم علی کردان (وزیر کشور وقت) بودند و رحیمی که به‌دنبال پست بالاتر بود، قصد جلوگیری از استیضاح کردان را داشت و به برخی نمایندگان مجلس ۵ میلیون تومان پول داد.»
 
   حمایت وزرا  از همدیگر
در نهایت باید به حمایت وزرا از یکدیگر توجه داشت، مانند دیروز که سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد تاکید کرد: «استیضاح وزرا کمکی به ثبات سیاسی نخواهد کرد و فرصت سال از دست خواهد رفت.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.