رهبر گروه واگنر چگونه می‌تواند خود را از بحران خارج کند؟

آن‌گونه که فارین پالسی نوشته، نیروهای مزدور تحت رهبری یوگنی پریگوژین، پس از آن که ارتش روسیه را به بمباران مواضعشان متهم کردند، کنترل شهر روستوف در جنوب روسیه و همچنین بخش‌هایی از ستاد فرماندهی نظامی روسیه در جنوب روسیه را به دست گرفتند. پوتین در یک سخنرانی کوتاه روز شنبه متعهد شد که علیه پریگوژین، رئیس گروه واگنر را به واسطه دست داشتن در چنین شورشی دست به اقدامی قاطع بزند.

با این حال، در همان روز، پریگوژین اعلام کرد که نیروهایش را پس از دستیابی به توافقی برای پایان دادن به بحران، که ظاهراً با میانجیگری بلاروس انجام شده بود، از میانه راه بازگرداند. با این حال، مشخص نیست که پریگوژین چگونه می تواند پس از اینکه پوتین علناً او را به خیانت متهم کرد، خود را از بحران خارج کند.

در همین راستا فارین پالیسی برای درک شوکی که به نخبگان روس وارد شده با تاتیانا استانووایا، کارشناس سیاست روسیه فعال در اندیشکده کارنگی گفتگویی انجام داده است.این تحلیلگر در پاسخ به سوالی درباره وضعیت نخبگان روسیه و حلقه داخلی پوتین گفت:بسیاری از افراد فعال در نهادهای دولتی، در سرویس های امنیتی دولتی، اداره ریاست جمهوری، از پریگوژین به عنوان یک تهدید صحبت می کردند. بسیاری از این واقعیت متعجب و متحیر بودند که چرا پوتین تا این حد در این باره مدارا کرد. به باور مردم این فرضیه حاکم بود که پشت پرده رخدادهایی محرمانه ای در جریان است. ما شایعاتی را دنبال کردیم مبنی بر اینکه پریگوژین با دقت توسط کرملین مدیریت می شود و او هرگز از کنترل خارج نخواهد شد. اما خلاف این فرضیه ثابت شد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «چگونه «آشپز پوتین» زیرمیز زد؟» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.