علی رفیعی‌ درگذشت

نویسنده، کتابشناس، محقق و پژوهشگر متون تاریخی و رجالی در سن ۷۲ سالگی درگذشت.

«اکبر ایرانی» مدیرعامل مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب روز دوشنبه (پنجم تیر) با اعلام خبر درگذشت علی رفیعی‌ علامرودشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «با تأثر و دریغ، درگذشت کتابشناس، محقق و پژوهشگر متون تاریخی و رجالی، علی رفیعی‌علامرودشتی را به خانواده داغدار، دوستان و جامعه علمی و حوزوی تسلیت می‌گویم.

افشاگری ابوالقاسم‌پور درباره همسر جواد نکونام روی آنتن زنده+فیلم

ایشان متولد ۱۳۳۰ در علامرودشت فارس بودند. دروس حوزوی را ابتدا در نجف و بعد در قم در محضر بزرگانی چون آیه‌الله گلپایگانی و آیة‌الله مرعشی گذراندند. از زمان تأسیس دایرةالمعارف های تشیع و بزرگ اسلامی به نوشتن مقاله و همکاری با مراکز علمی مشغول شدند. همزمان با کتابخانه آیةالله مرعشی نجفی همکاری داشت و به نوشتن مقالاتی برای مجله میراث شهاب اهتمام داشت و برای تالیف دانشنامه کتابخانه‌های جهان اسلام کوشش‌ها کرد و کتابی نوشت. بدین منظور در مسیر قم و تهران مدام در رفت و آمد بود. زندگی‌نامه‌نویسی و شرح احوال‌نگاری یکی از علائق فرهنگی ایشان بود. زندگی‌نامه سید مرتضی، آیة‌الله مرعشی، دانشمندان خوی و سلماس و بسیاری دیگر از مفاخر دینی و رجالی، به قلم او به رشته تحریر درآمد. با نوشتن مقالات شیفتگان کتاب که پیوسته در میراث شهاب چاپ می‌شد، گسترۀ کتاب در تمدن ایران و اسلام را به تصویر کشید. به همین دلیل تحقیق درباره وراقان را شروع کرد و بازسازی تاریخ حاکم نیشابوری را به پایان رساند که هنوز منتشر نشده است. به دلیل اشرافی که به منابع تاریخ رجال و ادبیات داشت، به پیشنهاد میراث مکتوب به یاری اصغر جان‌فدا تاجیکستانی، مصحح این تذکره آمد و با تعلیقاتی سودمند، امکان نشر این اثر، فراهم شد. ریاض الجنه میرزا حسن زنوزی و الهاشمیات از دیگر متونی است که به همت او تحقیق و تصحیح شد.

علی رفیعی در سال ۸۸ به رغم این که دچار ضایعه مغزی شده بود و در بستر بیماری بسر می‌برد، هم‌چنان به مطالعه و پیگیری امور علمی ادامه می‌داد. سالها در قم مشغول درمان بود و زیارتش برای ما مغتنم. اما به دلیل کرونا، مجبور به بازگشت به موطن خود علامرودشت شد و دیگر امکان زیارت و عیادت، از دوستانش سلب شد. او همتی والا و عزمی راسخ در تألیف و نگارش داشت. سالها به دلیل شناختی که از متون عربی داشت، به کشورهای عربی سفر می‌کرد و برای مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی و ... کتاب عربی خریداری می‌نمود که بی‌شک نقش او در اعتلای این کتابخانه قابل توجه و اعتنا است.

دریغ و درد که امروز دوشنبه خبر تلخ درگذشت او جانم را فسرد و قلبم را فشرد. برای من غم از دست‌دادن برادری خدوم که سالها توفیق همکاری و همراهی او را در قم و تهران و سوریه و لبنان را داشتم و با گشت‌وگذار در کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها، روزهای سختی را بسر بردیم، بسیار سنگین است. او در علامرودشت خواهد آرمید و یادش در دلها ماندگار خواهد بود.»

علی رفیعی علامرودشتی نویسنده، کتاب‌شناس، مصحح و محقق در حوزه فقه و اصول، علوم حدیث، رجال، تاریخ و تراجم و عضو دایرةالمعارف بزرگ اسلامی متولد سال ۱۳۳۰ در علامرودشت فارس بود. وی دوران مکتب و ابتدایی را در علامرودشت گذارند و سپس برای ادامه تحصیل به شهرهای شیراز و نجف مهاجرت کرد. رفیعی سال ۱۳۵۰ به ایران بازگشت و در حوزه علمیه قم زیر نظر آیت‌الله اصفهانی، آیت‌الله گلپایگانی، مرعشی نجفی و وحید خراسانی، اصول فقه، تفسیر و کلام را فراگرفت.

این نویسنده و پژوهشگر فقید سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در زادگاهش، مبارزاتی علیه رژیم پهلوی داشته و چندین بار توسط ساواک دستگیر شد. وی بعد از انقلاب به کار تدریس در دانشگاه و تربیت معلم مشغول شد و در کنار تدریس به کار تحقیق و پژوهش پرداخت و آثار زیادی را تألیف کرد. بنیاد دایرةالمعارف اسلامی، دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، دایرةالمعارف تشیع، کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی، مرکز دایرةالمعارف اسلام ترکیه، دایرةالمعارف فلسطین، دایرةالمعارف ادب فارسی، مرکز دارالحدیث، مرکز دایرةالمعارف امام خمینی(ره) و مرکز ترجمه قرآن از مراکزی هستند که زنده‌یاد رفیعی در امور پژوهشی با آنها همکاری داشته‌ است.

مراسم بزرگداشت این پژوهشگر اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همزمان با رونمایی از کتاب «شیفتگان کتاب» (شامل مقالات علی رفیعی در مجله میراث شهاب) برگزار شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.