افزایش عرضه در بازار مسکن نسبت به تقاضا

واسطه‌های ملکی معتقدند به دلیل ایجاد انتظارات کاهشی و همزمانی با ماه محرم، خریداران از بازار مسکن کنار کشیده‌ و به نوعی رکود در این بازار حاکم شده است که انتظار می‌رود این شرایط که از ابتدای خردادماه آغاز شده، دست کم تا ۲۵ شهریورماه همزمان با پایان ماه صفر ادامه پیدا کند.

فصل طلایی نقل و انتقالات در بازار مسکن یعنی تابستان به دلیل همزمانی با ثبات بازارهای موازی و افت نرخ ارز با رکود همراه شده است. کسادی بازار که به شکل سنتی در ماه‌های محرم و صفر ایجاد می‌شود نیز این رکود را عمیق‌تر کرده است.

از ابتدای خردادماه که قیمت دلار در مسیر کاهش و ثبات قرار گرفت بازارهای مسکن، خودرو و طلا به آرامش رسیدند. در حال حاضر قیمت خودرو تا ۴۵ درصد کاهش یافته و بررسی‌ها از بازار مسکن شهر تهران از افت ۱۵ تا ۲۰ درصدی نرخ‌های پیشنهادی حکایت دارد. در صورت ادامه رکود معاملات، قیمت آپارتمان ممکن است کاهش بیشتری را در آینده تجربه کند.

رکود در بازار مسکن؛ عرضه نسبت به تقاضا افزایش یافته است

در حال حاضر برآورد می‌شود که تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن در تهران کمتر از ۳۰۰۰ فقره در ماه باشد؛ در حالی که طی سال‌های اخیر به طور میانگین در تهران ماهیانه ۱۵ هزار فقره خرید و فروش مسکن انجام شده است. از آذرماه سال گذشته تاکنون آمار رسمی از تعداد معاملات و قیمت مسکن در پایتخت ارایه نشده، اما آنگونه که واسطه‌های ملکی می‌گویند به دلیل ایجاد انتظارات کاهشی و همزمانی با ماه محرم، خریداران از بازار مسکن کنار کشیده‌اند. خرید و فروش‌های سرمایه‌ای نیز در شرایط فعلی وجود ندارد.

با توجه به دیرپذیر بودن بازار مسکن برای ارزیابی از وضعیت آن دست کم باید یک فصل بگذرد. پایان ماه صفر یعنی ۲۵ شهریورماه رکود این بازار تقریبا چهار ماهه می‌شود.

آنچه می‌توان از اوضاع فعلی بازار مسکن استنباط کرد اینکه انتظارات کاهشی در بازار ایجاد شده و عرضه بیشتری نسبت به تقاضا وجود دارد. البته این رشد عرضه به معنای افزایش فروشندگان نیست بلکه به دلیل کاهش تعداد خریداران، تناسب بین عرضه و تقاضا به هم ریخته است. در واقع بازار با افزایش حجم عرضه در برابر تقاضا مواجه شده و این شرایط را به نفع متقاضیان تغییر می‌دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.