کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین کجا می‌روند؟

«احتمالا شما هم این روایت را شنیده‌اید که آمریکا میلیاردها دلار را به اوکراین سرازیر می‌کند و هیچکس نمی‌داند تمام این تسلیحات و پول‌ها در نهایت کجا می‌روند. این مسئله بیشتر یک داستان غیرواقعی است تاخود واقعیت اما جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا باید از تلاش سنا برای افزایش اعتماد عمومی نسبت به حمایت از کی‌یف استقبال کند.»

روزنامه وال استریت ژورنال در مطلبی نوشت: «بودجه‌های سیاست دفاعی مجلس نمایندگان و سنای آمریکا شامل اقداماتی جهت افزایش نظارت بر کمک‌های آمریکا به اوکراین است. سه بازرس در وزارت دفاع، وزارت امور خارجه و آژانس توسعه جهانی ایالات متحده آمریکا همه چیز را از موشک‌های جاولین گرفته تا ماشین‌های حفاری ردیابی و بررسی می‌کنند؛ بنابراین نظارت در جریان است.

پوتین: آماده توافق صلح بودیم/ مقامات کی‌یف توافقات قبلی را کنار گذاشتند

اما ارسال تسلیحات و کمک به اوکراین مسئولیت بزرگی است و با توجه به اینکه تعداد کمی از آمریکایی‌ها در حین جنگ در اوکراین حضور دارند، ردیابی و نظارت همه تسلیحات سخت‌تر است. بازیگران بد بی‌شک تلاش خواهند کرد از هرج‌ومرج درگیری‌ها و موسسات عمومی تازه‌تاسیس اوکراین برای انجام دزدی سوء استفاده کنند. برخی از کمک‌های آمریکا یا از بین می‌روند و یا هدر می‌روند؛ اتفاقی که در طی یک جنگ اجتناب‌ناپذیر است.

اما دولت آمریکا گزارش‌های بلندبالایی را هم برای کنگره و هم برای عموم تولید می‌کند. هرکسی که شب‌ها برای خوابیدن تقلا می‌کند، می‌تواند گزارش‌های پنتاگون را درباره اینکه ارتش آمریکا و اوکراین چگونه بعضا در ردیابی تجهیزات مخصوص دید در شب ناسازگار بوده‌اند، بخواند!

یک اصلاحیه معقول از سوی راجر ویکر و جیم راش، سناتورهای جمهوری‌خواه باعث انتصاب یک بازرس کل می‌شود؛ شخصی که مسئول ردیابی کمک‌های آمریکا می‌شود اما برخی جمهوری‌خواهان خواستار شروط قوی‌تری هستند و معقتدند که "پاسخگویی" باید با سرعت ارسال تجهیزات متوازن شود.

پاسخگویی بیشتر نسبت به کمک‌های آمریکا، استدلال اصلی منتقدان آقای بایدن در حوزه اوکراین را خنثی می‌کند و شاید این حقیقت را نیز فاش کند که بسیاری از آن‌هایی که در کنگره آمریکا، اوکراین را رها می‌کنند، به دلیل خطر از دست دادن برخی توپ و سلاح‌ها دست به چنین کاری نمی‌زنند. آن‌ها فکر می‌کنند که آمریکا باید از مرزهایش عقب‌نشینی کند و اجازه دهد شخص دیگری نگران بی‌نظمی فزاینده جهان باشد.

روزنامه وال استریت ژورنال در پایان نوشته است: مالیات‌دهندگان مستحق این هستند که بدانند پول‌هایشان کجا می‌رود. از طرف دیگر کمک به اوکراین در راستای منافع ملی آمریکاست و از میان موارد دیگر، این کمک‌ها، قدرت نظامی روسیه را تضعیف می‌کند و حزب کمونیست چین را وادار می‌سازد تا درباره تحریک آمریکا و متحدانش در یک رویارویی نظامی تجدید نظر کند.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.