واکنش فرانسه به اتهامات درباره برنامه‌ریزی برای دخالت نظامی در نیجر

وزیر خارجه فرانسه در ادامه عنوان کرد که بازگرداندن محمد بازوم به قدرت همچنان "امکان‌پذیر" است.

کولونا گفت: این مسئله ضروری است چراکه بی‌ثباتی برای نیجر و همسایگانش خطرناک است.

چهارشنبه گذشته بخش‌هایی از گارد ریاست‌جمهوری نیجر با محاصره کاخ ریاست‌جمهوری در نیامی، پایتخت این کشور و مسدود کردن دفتر و اقامتگاه محمد بازوم، رئیس‌جمهوری منتخب نیجر شورش و کودتای نظامی را آغاز کردند.

طی روزهای اخیر نظامیان نیجر گفته‌اند که فرانسه در حال برنامه‌ریزی برای آزادی محمد بازوم، رئیس‌جمهور سرنگون شده است.

سخنگوی گروه «شورای ملی حفاظت از میهن» نیجر امروز (دوشنبه) اعلام کرد، حسومی مسعودو، نخست‌وزیر موقت نیجر قانونی را امضا کرده که به فرانسه اجازه می‌دهد به بهانه آزادی محمد بازوم، رئیس‌جمهوری منتخب نیجر، به کاخ ریاست‌جمهوری حمله کند.

در این فرمان نخست وزیر موقت آمده است: من، حسومی مسعودو، وزیر امور خارجه و نخست‌وزیر موقت نیجر این قانون را امضا کرده‌ام و به موجب آن به فرانسه، کشور شریک اجازه می‌دهم تا برای آزادسازی محمد بازوم که گروگان گرفته شده است، به کاخ ریاست‌جمهوری نیجر حمله کند.

حکومت نظامی که از روز چهارشنبه بازوم را در کاخ ریاست جمهوری محصور کرده است، قبلاً نسبت به تلاش‌های خارجی برای بیرون کشیدن او هشدار داده و گفته است که این اقدام منجر به خونریزی و هرج و مرج خواهد شد.

وزارت امور خارجه فرانسه گفت، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور روز جمعه با بازوم صحبت کرده و پاریس همچنان او را به عنوان رهبر قانونی و مشروع نیجر به‌رسمیت می‌شناسد.  این وزارتخانه هم چنین افزود، در صورت هرگونه حمله به اتباع و یا سفارت فرانسه در نیجر، دولت فرانسه فورا تلافی خواهد کرد.

نیجر حدود ۱۵ درصد از اورانیوم مصرفی نیروگاه‌های برق هسته‌ای فرانسه را تامین می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.