غرب نمی‌تواند روسیه را شکست دهد!

 راشاتودی، الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان با درخواست از مسکو و کی‌یف برای مشارکت در مذاکرات صلح، گفت که تلاش‌های غرب برای کمک به غلبه اوکراین بر روسیه، بی‌فایده است.

ووچیچ با اشاره به اینکه گرچه کشورهای غربی حجم گسترده‌ای از کمک نظامی برای اوکراین فراهم کرده‌اند، گفت که «اکنون کاملاً روشن است که این کمک‌ها بی‌فایده بوده و پایانی آسان برای جنگ، قابل تصور نیست.»

وی افزود: جنگ فرسایشی به‌راه افتاده است و روسیه حتی با تمام قوای غرب هم در میدان نبرد شکست نخواهد خورد.

ووچیچ یادآور شد که گرچه «اطمینان ندارد روسیه باید از لحاظ سیاسی چه دستاوردی به دست آورد اما، آتش‌بس بین کی‌یف و مسکو بهترین دستاورد خواهد بود. طرح‌هایی برای صلح از سوی برخی کشورهای عربی مطرح شده است و امیدوارم که یک ابتکار ما را به صلح نزدیک‌تر کند.»

وی همچنین تاکید کرد که توقف جنگ برای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که برای انتخابات سال ۲۰۲۴ نامزد شده هم سودمند است.

رئیس جمهور صربستان اضافه کرد: اقتصاد بلافاصله شکوفا خواهد شد؛ قیمت حامل‌های انرژی به شدت کاهش پیدا خواهد کرد و اوضاع به مراتب آسان‌تر می‌شود. فکر می‌کنم او (بایدن) می‌داند که مساله اصلی در انتخابات آمریکا، اقتصاد است.

وی در ادامه تاکید کرد که این مساله درباره روسیه و اوکراین که «بی‌رمق» شده‌اند هم صادق است. با این حال، رئیس جمهور صربستان بر این باور است که مسکو تحت فشار تحریم‌های غرب «به مراتب بهتر از انتظارات عمل کرده و طاقت آورده است.»

رئیس جمهور صربستان در ماه ژوئن درباره تشدید تنش در اوکراین هشدار داد و گفت که ضدحملات اوکراین که در بوق و کرنای رسانه‌ای شده است، می‌تواند به واکنش شدید مسکو منجر شود.

اظهارات ووچیچ پس از اجلاس جده که با حضور حدود ۴۰ کشور برگزار شد، مطرح شده است. در این اجلاس، اوکراین دعوت شده بود اما روسیه حضور نداشت؛ مساله‌ای که مسکو در واکنش به آن اعلام کرد که بدون مشارکت روسیه، هرگونه مذاکرات صلح بی‌ثمر است.

۳۱۰۳۱۰

 
برای د

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.