قیمت میوه های نوبرانه پاییزی چند؟

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در مورد قیمت میوه‌های نوبرانه پاییزی گفت: تنوع میوه‌ای در فصل پاییز خیلی زیاد است و افزایش تنوع باعث می‌شود خود به خود کاهش قیمت داشته باشیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در مورد وضعیت عرضه میوه‌های پاییزی گفت: ما معمولا دو یا سه بار در سال میوه‌های نوبرانه داریم که یک بار ابتدای سال اتفاق می‌افتد و یک بار هم در زمان تغییر فصل.

اسدالله کارگر بیان کرد: در زمان عرضه میوه‌های نوبرانه اول بهار استقبال زیاد است و این باعث می‌شود در ابتدای عرضه با افزایش قیمت مواجه می‌شویم ولی در پاییز این اتفاق نمی‌افتد یعنی قیمت میوه‌های نوبرانه فصل سرد که شامل نارنگی، انار، سیب و اقلام دیگر است از همان ابتدای عرضه مناسب است که دلیلش به استقبال مردم برمی‌گردد.

خبر مهم درباره قیمت گوشت

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با بیان اینکه مردم بیشتر از میوه‌های تابستانی استقبال می‌کنند، گفت: استقبال از میوه‌های پاییزی کمتر است و این باعث می‌شود چندان افزایش قیمت نداشته باشیم. از طرف دیگر، تنوع میوه‌ای در فصل پاییز هم خیلی زیاد است چون ما هم میوه‌های تابستانی را داریم و هم میوه فصل جدید می‌آید و افزایش تنوع باعث می‌شود خود به خود کاهش قیمت داشته باشیم.

کارگر ادامه داد: هر سال که ماه محرم و صفر تمام می‌شد با برپایی مراسمات و مجالس و با افزایش تقاضا برای میوه، افزایش قیمت را داشتیم اما امسال به خاطر فراوانی بار این اتفاق نیفتاده و شاهد گرانی نیستیم.

قیمت میوه‌های تابستانی و پاییزی

کارگر در مورد قیمت‌ میوه‌های تابستانی و پاییزی گفت: این هفته چون روز یکشنبه تعطیل بود در میدان مرکزی کشف قیمت انجام نشد اما در حال حاضر قیمت انگور بی‌دانه ارومیه از ۳۰ هزار تومان شروع می‌شود و میانگین قیمت آن نیز ۴۵ هزار و سقف آن ۶۰ هزار تومان است. قیمت انگور بی‌دانه سفید از ۱۵ هزار تومان، میانگین ۲۵ هزار تا ۳۰ هزار تومان و انگور بی‌دانه قرمز از ۲۰ هزار تومان، میانگین ۳۰ هزار و سقف ۴۰ هزار تومان است. سیب گلاب از ۲۰ هزار تومان، میانگین ۳۰ هزار و سقف آن ۴۰ هزار تومان؛ سیب لبنانی از ۱۰ هزار تومان، میانگین ۲۵ هزار تا سقف آن ۴۰ هزار تومان؛ شلیل شمس از ۱۵ هزار تومان، میانگین ۲۵ هزار و سقف ۴۵ هزار تومان؛ و گلابی بیروتی از ۳۰ هزار تومان، میانگین ۵۵ هزار تومان و سقف ۸۰ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در ادامه افزود: البته توجه داشته باشید قیمت‌هایی که ما اعلام می‌کنیم از مبدا است که سود مصوب به آن اضافه و عرضه می‌شود. سود مصوب ۳۵ درصد است اما طبق محاسباتی که ما انجام دادیم سود خالص برای میوه‌فروشان بین ۸.۵ تا ۹ درصد است چرا که میوه ضایعات بالایی دارد و به جز آن، هزینه‌های جانبی مثل هزینه کارگر هم به آن اضافه می‌شود.

این مقام صنفی در مورد قیمت میوه‌های نوبرانه پاییز مانند نارنگی و انار گفت: چون این میوه‌ها هنوز در اقلیت و خیلی کم است و استقبال هم خیلی پایین است فعلا در نرخنامه نیامده است اما برعکس نوبرانه‌های اول بهار مانند چغاله بادام و گوجه سبز که استقبال زیاد است در فصل پاییز میزان تقاضا خیلی کمرنگ است و این در کاهش قیمت‌ها موثر است.

این در حالی است که پیگیری ما از میدان مرکزی میوه و تره‌بار نشان می‌دهد قیمت هر کیلو انار در میدان اصلی بین ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان، نارنگی ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان و لیمو شیرین هم ۱۸ تا ۲۷ هزار تومان است.

باید به سمت برندسازی برویم

رئیس اتحادیه میوه و سبزی افزود: خوشبختانه هیچ کمبودی در بازار میوه و تره‌بار نداریم اما انتظار می‌رود ما هم مانند ترکیه پیش برویم. چرا که ترکیه در نحوه عرضه محصولات کشاورزی خود و برندسازی بسیار قابل ستایش است. البته این اتفاق در کشاورزی ایران هم کم و بیش افتاده ولی ما انتظار داریم که بیشتر و با لحاظ استانداردهای بهتر به سمت برندسازی برویم.

کارگر با بیان اینکه برندسازی در بازار میوه و تره‌بار به نفع مصرف‌کننده است، گفت: کشاورزی ایران اصالت زیادی دارد و به لحاظ حجم تولید و تنوع محصولات هم در جهان بی‌نظیر است برای همین انتظار می‌رود به موازات تولید خوب، مدیریت در این بخش هم بهتر شود و به برندسازی و استانداردسازی بیشتر بها داده شود چرا که این اتفاق در قیمت‌گذاری هم موثر است چون وقتی محصولی دارای برند و کد باشد تکلیف مصرف‌کنندگان در مورد قیمت‌ها روشن‌تر می‌شود و عرضه‌کننده هم دیگر نمی‌تواند تخلف کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.