بیانیه هشدارآمیز گوترش  به مناسبت روز جهانی «نابودی کامل تسلیحات هسته‌ای»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای که به مناسبت روز جهانی نابودی کامل تسلیحات هسته‌ای منتشر کرد هشدار داد، پیشرفتی که از رهگذر دهه های فراوان و با تلاش سخت برای پیشگیری از استفاده، اشاعه و آزمایش تسلیحات هسته‌ای رقم زده شد، در حال خنثی شدن است.

پایگاه سازمان ملل گزارش داد، او خواستار خلع سلاح هسته‌ای و تقویت نظام عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای شد.

باقری اجازه مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها را گرفت؟

دبیر کل سازمان ملل خاطر نشان کرد، در دهه‌هایی که از زمان حملات هسته‌ای آمریکا به شهرهای هیروشیما و ناگازاکی ژاپن، حملاتی با حجم وحشتناکی از ویرانی و تبعات وحشیانه گذشته، پیشرفت‌هایی تحت رهبری سازمان ملل در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای حاصل شده اما این پیشرفت هم اکنون در حال خنثی شدن است.

مجمع عمومی سازمان ملل در اولین قطعنامه‌ای که در این خصوص در سال ۱۹۴۶ تصویب کرد، خلع سلاح هسته‌ای را به عنوان یک هدف اولویت‌دار مطرح کرد، در حالی که امروز حدودا ۱۲۵۱۲ سلاح‌ هسته‌ای در جهان باقی مانده‌اند. کشورهایی که مالک چنین تسلیحاتی هستند دارای برنامه‌های بلندمدت و با بودجه های بالا برای نوسازی زرادخانه‌های هسته‌ای خود هستند.

توافق‌ها و معاهدات متعددی چه در سطح منطقه‌ای و چه در سطح جهانی در زمینه خلع سلاح هسته‌ای وجود دارند. معاهده عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای (ان.پی.تی)، امضاکنندگان این معاهده را ملزم به متوقف کردن گسترش این تسلیحات و تشویق به استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای و خلع سلاح هسته‌ای می‌کند.

یک معاهده مهم دیگر این حوزه، معاهده جامع ممنوعیت آزمایش هسته‌ای (سی.تی.بی.تی) است که در سال ۱۹۹۶ تصویب شد. این معاهده توسط ۱۸۵ کشور امضا و توسط ۱۷۹ کشور شامل سه کشور فرانسه، روسیه و بریتانیا که صاحب سلاح هسته‌ای هستند، تصویب شده است. این معاهده برای اجرایی شدن باید توسط ۴۴ دولتی که مشخصا تکنولوژی هسته‌ای دارند، امضا و تصویب شود.

گوترش از کشورهای جهان خواست با همکاری یکدیگر "یک بار برای همیشه این بمب‌های مخرب را به کتاب‌های تاریخ بفرستند". او ادامه داد: "تنها راه برای از بین بردن خطرات هسته‌ای از بین بردن تسلیحات هسته‌ای است."

او اضافه کرد، برای رسیدن به این هدف باید نظام خلع سلاح و عدم اشاعه هسته‌ای از جمله از طریق تصویب معاهده عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای، معاهده ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای و معاهده جامع ممنوعیت آزمایش هسته‌ای تقویت شود. گوترش همچنین خواستار استفاده از "ابزارهای همیشگی گفت‌وگو، دیپلماسی و مذاکرات" برای کاستن از تنش‌ها و پایان دادن به تهدیدات هسته‌ای شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.