رکورد زنی درآمد دفاتر مرکزی در سال 1401

محاسبه میانگین درآمد خانوار ایرانی در 1401+ نمودار

کدخبر: ۶۰۸۷۳۸
اقتصادنیوز: سالنامه‌ آماری سال 1401 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر شد. در بخش اقتصادی این سالنامه به درآمد و هزینه خالص خانوار شهری بر حسب نوع فعالیت اصلی محل کار سرپرست خانوار پرداخته شده است. درآمد خالص همان دریافتی‌های مستمر و غیر مستمر پولی و غیر پولی است که از آن مالیات و بازنشستگی کسر شده شده است. درآمد خانوار از فعالیت اقتصادی سرپرست آن حاصل می‌شود. مرکز آمار ایران بر اساس استانداردهای بین‌المللی این فعالیت‌ها را به 20 گروه تقسیم‌بندی کرده که هر گروه طیفی از مشاغل مرتبط را در بر می‌گیرد.
محاسبه میانگین درآمد خانوار ایرانی در 1401+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز در سال 1401 متوسط درآمد خالص خانوار شهری برابر با 166 میلیون و 946 هزار و 100 تومان بوده است. به عبارت دیگر طبق این آمار متوسط در آمد ماهانه هر خانوار در کشور برابر با 13 میلیون و 912 هزار تومان بوده است. 

رشد مثبت درآمد خالص در پنج سال اخیر

 درآمد خانوار به دلیل فعالیت اقتصادی آن حاصل می‌شود. فعالیت اقتصادی فعالیتی است که منجر به تولید کالا یا خدمت شود. هر سرپرست خانوار یک فعالیت اصلی دارد که در طول هفته‌ی مرجع در آن کار کرده و درآمدش از آن ناحیه ایجاد شده است. این فعالیت‌ها طیف گسترده‌ای را شامل می‌شوند. فعالیت‌های کشاورزی، صنعت و معدن، ساختمان، هتل و رستوران، اجاره، حمل و نقل و آموزش تنها بخشی از این گروه‌ها هستند. 

 بررسی رشد سالانه‌ درآمد خالص خانوار شهری در سال‌های اخیر نشان می‌دهد از سال 1396 به بعد این درآمد رشد قابل توجهی داشته است. در سال 1396 رقم متوسط درآمد خالص ماهانه هر خانوار شهری ایرانی برابر با 3 میلیون و 57 هزار تومان بوده است. مقایسه‌ این رقم با درآمد خالص در سال 1401 نشان می دهد این رقم حدودا 4.5 برابر شده است.

 با این وجود در سال گذشته رشد سالانه‌ درآمد خالص اندکی کاهشی شده است. متوسط درآمد خالص در سال 1400 برابر با 9 میلیون و 368 هزار تومان بوده و بنابراین رشد درآمد خالص در سال 1401 نسبت به سال 1400 برابر با 48.5 محاسبه شده که 2 واحد درصد کمتر از رشد درآمد ثبت شده در سال 1400 بوده است.

بررسی اجزای مختلف درآمدی نشان می دهد در سال گذشته بیشترین رشد سالانه درآمد خالص خانوار شهری متعلق به فعالیت‌ دفاتر مرکزی بوده است. 

020815

رشد سالانه مثبت درآمد برای همه‌ فعالیت‌های اصلی اقتصادی 

مطابق داده‌‎های مرکز آمار ایران همه‌ی فعالیت‌های اصلی سرپرست خانوار در سال 1401 رشد سالانه مثبت داشته‌اند. 

بیشترین رشد سالانه درآمد خالص خانوار شهری در سال 1401 از ناحیه‌ی فعالیت‌های بخش دفاتر مرکزی بوده‌ است. این فعالیت‌ها که شامل همه‌ی مشاغل دفتری، مدیریتی و مشاوره‌ای در شرکت‌ها و سازمان‌ها هستند، در این سال ماهی نزدیک به 25 میلیون تومان درآمد ایجاد کرده‌اند. در سال 1400 این مقدار برابر با 11 میلیون و  133 هزار تومان بوده است. بنابراین در این یک سال رشدی 124 درصدی یافته و بیش از دو برابر شده است. 

کمترین رشد سالانه درآمد خالص در این سال نیز مربوط به فعالیت‌های گروه «هتل و رستوران» بوده است. درآمد ایجاد شده از این بخش در سال 1401 برابر با ماهی 11 میلیون و 529 هزار تومان بوده و رشدی 7 درصدی را نسبت به سال قبل داشته است.

باید در نظر گرفت که بخشی از افزایش درآمد خالص در تمام بخش‌ها می‌تواند مربوط به افزایش نرخ تورم در بخش‌های مختلف و افزایش نرخ دستمزدها باشد. برای مثال مرکز آمار تورم سالانه گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات را در اسفند 1401 برابر با 70.2 درصد گزارش کرده بود و تورم خوراکی‌ها حتما بر رشد درآمد خالص در بخش هتل و رستوران اثرگذار بوده است.

020815

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید