شبی که تهران قرمز شد

پس‌لرزهای بگومگوی دو عضو شورای شهر تهران در جلسه روز یکشنبه به صحن روز سه‌شنبه هم کشیده شد. در این جلسه مهدی اقراریان پیشنهاد می‌دهد که شهردار تهران مانند محمود احمدی‌نژاد و قالیباف دیدارهای مردمی برگزار کند. محمد آخوندی هم توضیح می‌دهد که این دیدارها مدت‌هاست که انجام می‌شود. این گفت‌وگو تا آنجا ادامه پیدا می‌کند که چند دقیقه‌ای فضای شورای شهر دچار تنش می‌شود.

روز گذشته مهدی اقراریان رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران بی آنکه نامی از محمد آخوندی ببرد به تذکر صادقی دیگر عضو شورا درخصوص دستاوردها و شفافیت سفرهای خارجی اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از همکاران ما در سفر اندونزی حضور دارند و هدیه ۵۰۰ دلاری شهرداری تهران را به تیم ملی تحویل می‌دهند. سؤال ما این است که این هزینه‌ها شخصی بوده است؟ آیا هماهنگی با کمیته ورزش صورت گرفته است؟

اشاره او به گفت‌وگوی احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران بود که در آن تأکید کرده بود براساس مصوباتی که در راستای ایجاد سامانه شفافیت وجود دارد بارگذاری اطلاعاتی نظیر اطلاعات سفرهای خارجی از جمله هزینه‌کرد، ضرورت، مدت‌زمان سفر و دستاوردهای آن یکی از ضروریات است.

به گفته صادقی ‌در سفر‌های اخیری هم که نمایندگان شورای شهر در آنها حضور داشتند از جمله سفر به چین و ترکیه دستاورد‌های سفر در صحن شورا قرائت شد اما اطلاعات این سفر‌ها در سامانه بارگذاری نشده یا با تأخیر بارگذاری می‌شود که این ایراد اصلی ما در بحث شفافیت است.‌ به هر روی وقتی شفافیت و هوشمندسازی به عنوان یک محور اصلی در برنامه‌های مدیریت شهری مطرح می‌شود اولین جایی که باید آن را اجرا و عملیاتی کند بدنه شهرداری است و به طور قطع این امر به تمامی امور نیز تسری می‌یابد.

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران اولین نفری بود که به سخنان اقراریان واکنش نشان داد و گفت: موضوعی که در مورد سفر عضو شورا به اندونزی مطرح شد به هیچ عنوان با هزینه شهرداری و شورا نبوده است، این دوره گذشته که مردم با دود به هم پیغام بدهند و با چمدان به هم پول برسانند و این موضوع که برای هدیه تیم ملی نوجوانان سفر به اندونزی صورت گرفته اشتباه است. احمد علوی عضو کمیته سفرهای خارجی هم با اشاره به حواشی سفر خارجی یکی از اعضای شورای شهر، می‌گوید: کمیته سفرهای خارجی شهرداری تهران تنها سفر پرسنلش را بررسی می‌کند و سفر اعضای شورای شهر نیز با هماهنگی رئیس شورا انجام می‌گیرد و تا آنجایی که اطلاع دارم هیچ‌کدام از اعضای شورای شهر سفری به اندونزی نداشته‌اند. هرچند اعضا می‌توانند سفر شخصی داشته باشند.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم خطاب به اقراریان می‌گوید: در هر موردی اگر ابهامی داریم باید از مسئولان در ابتدا سؤال کنیم. اگر پاسخی نشنیدیم باید در صحن مطرح کنیم. سفر آقای آخوندی هیچ ارتباطی به شورا و شهرداری ندارد و از فضایی دیگر مأموریت داشتند. سفرها باید با اطلاع بنده صورت بگیرد و مراحل آن طی شود. ایشان از مرخصی خود استفاده کرده‌اند و بنده از این مرخصی اطلاع نداشتم. گفتن این موارد ساده است اما جمع‌کردن آن سخت است.

چمران از این فرصت استفاده می‌کند و به بازتاب سخنانش درخصوص قطع درختان مجموعه سعدآباد اشاره کرده و مدعی می‌شود: «دوستان خبرنگار ما اینجا لطف کردند، با بی‌بی‌سی مطرحش کردند که من موافق قطع درختان هستم. از بی‌بی‌سی انتظاری نیست و از رسانه‌های خود درخواست می‌کنیم اخبار را به درستی ارسال کنند و اگر درست فرستادند و آنها اشتباه کردند اشتباه آنها را درست کنند و اشاره کنند که ما درست فرستادیم آنها بدجنسی کردند و خلاصه خلاف و یک چیز دیگری 

عنوان کردند».

او ادامه می‌دهد: باید سعی کنیم خودمان برای خودمان مشکل ایجاد نکنیم. کار خلاف در مجموعه سعدآباد این بود که مجوز کمیسیون ماده ۷ را دریافت نکرده بودند، سازمان بوستان‌ها هم اگر می‌خواهد درخت قطع کند باید اجازه بگیرد، چه برسد به مجموعه‌های دیگر. بنده این موضوع را مطرح کردم و ‌بی‌بی‌‌سی اعلام کرد که ما حمایت کرده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه مسائلی که برای بنده مبهم است بلافاصله با تماس، پیگیری می‌کنم، می‌گوید: درخصوص مسئله آب یا قطع درختان مجموعه سعدآباد، موضوع را بلافاصله پیگیری کردیم. درست است که مشکل کم‌آبی داریم اما نباید آب بوستان‌ها را قطع کرد. اینکه بگویند درختان آب نمی‌خواهند و باید رها شوند، درست نیست. درختان اگر از بین بروند به حیات انسان‌ها لطمه وارد می‌شود. اگر درختان بوستان چیتگر و لویزان خشک شوند، خسارات جبران‌ناپذیر خواهد بود. آب شرب مردم باید تأمین شود اما آب درختان را نیز باید با روش‌های مختلف تأمین کنیم.

باران آمد؛ تهران قرمز شد

ترافیک سنگین دوشنبه‌شب تهران، موضوع دیگری بود که در صحن شورای شهر تهران مطرح شد. مهدی چمران پیش از آغاز صحن به افزایش کرایه‌های تاکسی در شب‌های بارانی اشاره می‌کند و می‌گوید:‌ هیچ‌یک از تاکسی‌ها اعم از تاکسی‌های اینترنتی و معمولی حق افزایش کرایه‌های خود را به دلیل بارش باران و تغییر شرایط آب و هوایی ندارند. شورای شهر تهران برای تاکسی‌های معمولی نرخ مصوبی را به تصویب رسانده و تاکسی‌های معمولی ملزم به رعایت و دریافت کرایه‌ها براساس نرخ مصوب هستند. هرگونه افزایش کرایه از سوی تاکسی‌های اینترنتی و معمولی در زمان بارش باران خلاف قانون و مقررات است و به قول معروف بی‌معرفتی است که در زمان بارش باران و در زمانی که مردم زیر باران قرار دارند وسایل حمل‌ونقل عمومی اعم از تاکسی معمولی و اینترنتی اقدام به افزایش کرایه کنند.

او با انتقاد از خدمت‌رسانی تاکسی‌های اینترنتی در زمان بارش باران، می‌گوید: تاکسی‌ها علاوه بر زمان بارش در سرویس‌دهی مدارس نیز نتوانستند به مسئولیت خود عمل کنند و شورا بنا دارد به‌زودی با مطالعاتی که در ارتباط با تاکسی‌های اینترنتی انجام خواهد داد نرخ‌گذاری تاکسی‌ها را در صحن شورا انجام بدهد.

اما سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران بابت ترافیک دوشنبه‌شب از شهروندان تهرانی عذرخواهی می‌کند و در تذکری می‌گوید: همشهریان ما دیشب یکی از بدترین ترافیک‌های عصرگاهی‌ تهران را تجربه کردند. هرچند تراکم ترافیک تبدیل به یک عادت شده و می‌دانیم که در نیمه دوم سال و در شب‌های بارانی و برفی، سرعت متوسط در تهران کاهش می‌یابد اما این مشکل از مرز بحران گذشته است. شب گذشته طول سفر نسبت به روزهای عادی، سه تا پنج برابر افزایش یافت، البته زحمات زیادی برای کاهش مشکلات شب گذشته انجام شد و باید از پرسنل خدمات شهری و مأموران نیروی انتظامی که برای حل مشکلات تلاش کردند تقدیر کنم.

تشکری‌هاشمی ضمن عذرخواهی از مردم تهران می‌گوید: کسی جز شهرداری، شورای شهر و مسئولان مدیریت شهری پاسخ‌گوی این مشکل نیست. ما باید بدانیم اقدامات ما چه اندازه مؤثر بوده است و چرا مردم به ترافیک دچار می‌شوند.

او با اشاره به دلایل ترافیک تهران می‌گوید: حجم بالای خودروهای شخصی و خودروهای تک‌سرنشین، کاهش سرعت خودرو در زمان بارندگی و آب‌گرفتگی معابر، خرابی برخی از تجهیزات ترافیکی از جمله چراغ‌های تقاطع‌ها، نبود حمل‌ونقل عمومی در ساعاتی که مردم به آن احتیاج بسیار دارند و ناکارآمدشدن شبکه اتوبوس‌های تندرو به دلیل کاهش ناوگان و حذف برخی جداکنندگان فیزیکی مسیر از جمله مشکلاتی بودند که دیشب به صورت واضح در شهر دیده شدند. در حال بررسی طرح جامع حمل‌ونقل هستیم و سیاست کاهش استفاده از خودروهای شخصی را دنبال می‌کنیم؛ نمی‌توانیم با ساخت بزرگراه‌ها و معابر جدید ترافیک را کنترل کنیم. اکنون به جز یک بزرگراه اصلی کمربندی شرق تهران و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام نباید دیگر به سمت پروژه‌های خودرومحور برویم.

سوده نجفی، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران هم به ترافیک عصر روز دوشنبه شهر تهران اشاره می‌کند و می‌گوید: همان‌طور که اطلاع دارید؛ بارش باران در عصر روز دوشنبه، ترافیک سنگینی در شهر ایجاد کرد و شهروندان ساعت‌ها در خیابان‌های شهر معطل بودند. بنده به نوبه خودم بابت این وضعیت از شهروندان عذرخواهی می‌کنم اما واقعیت این است که مدیریت شهری تنها متولی حل مشکل ترافیک تهران نیست و سایر نهادها نیز باید به وظایف خود عمل کنند. شورای شهر براساس مشکلات شهر و دغدغه شهروندان جهت افزایش ناوگان که به تبع آن منجر به کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا و آسایش و رفاه شهروندان خواهد بود اعتبار مناسبی اختصاص داده است که این موضوع باید از سوی شهرداری پیگیری شود.

مهدی اقراریان هم به ترافیک محدوده مرکزی شهر تهران اشاره می‌کند و می‌گوید:‌ وضعیت ترافیک منطقه 12 از خط قرمز رد شده است.

او با ارائه تصاویری از وضعیت نابسامان رهاشدگی موتورها، سد معبر وانت‌ها و پارک دوبل اتومبیل‌ها در این منقطه پرترافیک مرکز شهر می‌گوید: بنده هم خودم به این منطقه رفتم و هم کارشناسان کمیته را برای بازدید میدانی از این وضعیت، فرستاده‌ام. ما در این منطقه با افرادی مواجه هستیم که 10، 12 وانت را خریداری کرده‌اند و بعضا ماه‌ها این وانت‌ها در آن محل پارک می‌شوند و از آنها به عنوان مغازه و انبار استفاده می‌شود.

اقراریان با استناد به بررسی صورت‌جلسه شورای پنجم، مورخ 23 آبان‌ سال 97، آن را اشتباه می‌خواند و می‌گوید:‌ در این صورت‌جلسه آمده معاونت حمل‌ونقل و ترافیک پیرامون منطقه 12، بر سیاست عدم احداث پارکینگ عمومی در مناطق مرکزی و ایجاد محدودیت احداث پارکینگ در شلوغ‌ترین مناطق و مرکز شهر تهران، تأکید کرده است که ما امروز، ثمرات این سیاست اشتباه را در وضعیت نابسامان این منطقه و در شلوغی و پارک‌های دوبل شهروندان در خیابان‌های اصلی می‌بینیم. به‌عنوان مثال، شاهد بودیم که در یک حادثه آتش‌سوزی، میلیاردها تومان از اموال مردم سوخت.

او در ادامه با اشاره به زمینه بروز این حادثه می‌گوید: در حالی که آتش‌نشانی به موقع در منطقه حاضر شد؛ متأسفانه به علت شرایط ترافیکی و وضعیت نابسامان پارک دوبل اتومبیل‌های منطقه، نیروی اطفای حریق نتوانست در زمان مناسب، به وظیفه خود عمل کند و اموال مردم در آتش سوخت.

این عضو شورا در ادامه خواستار شد: من از شهرداری و آقای زاکانی یا معاون ایشان در امر حمل‌ونقل و ترافیک، تقاضا می‌کنم خودشان بروند و وضعیت ترافیک منطقه 12 را مشاهده کنند. ما درخصوص منطقه 12 و معضل ترافیک منطقه 12، فارغ از تمام وعده و وعیدهایی که مطرح می‌شود؛ باید یک اقدام عاجل، ضروری و فوری انجام دهیم که به زودی به این نتایج منتج شود که پیرو این تذکر، این زمین خریداری شد و پارکینگ در حال احداث است. مهدی چمران در پاسخ به اقراریان می‌گوید:‌ منطقه بازار، مشکلات و مسائل فراوانی دارد. برای حل این معضلات، باید کمیته، کمیسیون یا گروهی درست کنیم تا با همکاری مشترک شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی و دیگر نهاد‌های مسئول و ذی‌ربط، این مسائل را با دید جامع بررسی و برای حل فوری آن، اقدام کنیم.

چمران همچنین در اشاره به صورت‌جلسه مورد استناد اقراریان از شورای پنجم هم توضیح می‌دهد: اینکه در قبل گفته‌اند پارکینگ نسازید؛ به جهت این بوده که وجود پارکینگ میل به سفر را زیاد می‌کند و مرکز شهر، اصولا باید سفر کمتر صورت بپذیرد. اما احداث پارکینگ خوب است، خصوصا برای موتورها. در منطقه عودلاجان، محلی توسط نیروی انتظامی خریداری و آسفالت شده است و در حال حاضر، با کاربری پارکینگ و بخش عمده‌ای از آن برای موتورسیکلت استفاده می‌شود. بحث موتورسیکلت‌های کنار خیابان، وانت‌ها و خیل زیاد دست‌فروش‌ها که در آن مسیر رها شده‌اند و حضور چند خط دست‌فروش، کنار پیاده‌رو، کنار جوی، در خیابان، عبور را برای عابران پیاده نیز دشوار کردند؛ چه برسد به سواره‌ها و خودروها.

در این جلسه هم میثم مظفر به دو پروژه قرمز دیگر اشاره کرده و می‌گوید: دو مورد از پروژه‌های مهم در بودجه مصوب امسال منطقه 20 شهرداری تهران، پروژه احداث بوستان باغ ایرانی با اعتبار مصوب پنج میلیارد تومان در محله 13 آبان و پروژه ایجاد دسترسی محله عظیم‌آباد به بزرگراه آزادگان – شرق با اعتبار مصوب هشت میلیارد تومان در محله عظیم‌آباد است. علی‌رغم کمبود جدی که در توسعه زیرساخت‌ها و سرانه‌های فضای سبز در محلات شهر تهران وجود دارد و همچنین با توجه به اهمیت تسهیل رفت‌وآمد شهروندان محترم و کوتاه‌شدن طول مسیر و به تبع آن کاهش زمان سفر، متأسفانه با گذشت هشت ماه از سال پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها براساس خروجی سامانه کنترل پروژه شهرداری تهران صفر است و به تعبیری دارای وضعیت قرمز است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.