مقام بلندپایه روسیه جاسوس از آب در آمد+ عکس

مسکو از درج نام «میخائیل کاسیانوف» نخست‌وزیر سابق روسیه در فهرست «عامل‌های خارجی» این کشور خبر داد. او بلندپایه‌ترین مقام سابق روسیه است که تاکنون نامش وارد چنین فهرستی شده‌است.

 این اقدام از سوی وزارت دادگستری روسیه اعلام شده و در بیانیه آن اشاره شده که میخائیل کاسیانوف «به طور فعال در ایجاد و اشاعه مطالب توسط دیگر "عوامل خارجی" و اطلاعات نادرست با هدف لکه‌دار کردن مقامات روسیه شرکت داشته‌است.»

به نقل از خبرگزاری راشا تودی، این وزارتخانه خاطرنشان کرد، نخست‌وزیر سابق روسیه همچنین به طور فعال با عملیات نظامی روسیه در اوکراین مخالفت کرده و به طور فعال با پلتفرم‌های عمومی ایجاد شده توسط ساختارهای خارجی همکاری داشته‌است.

ضربه جدید روسیه به اوکراین

به طور خاص، کاسیانوف همراه با دیگر «عوامل خارجی» در فعال‌سازی به اصطلاح «کمیته ضد جنگ روسیه» شرکت داشته‌است، یک سازمان خارجی که چند روز پس از آغاز جنگ در فوریه ۲۰۲۲ ایجاد شد.

نخست‌وزیر سابق روسیه «عامل خارجی» معرفی شد

وزارت دادگستری روسیه گفت که هدف واقعی این گروه «بی‌اعتبار کردن سیاست‌های خارجی و داخلی روسیه» بود. خود کاسیانوف در ژوئن ۲۰۲۲ روسیه را ترک کرد و از آن زمان در خارج از این کشور اقامت دارد.

میخائیل کاسیانوف به درج نامش در این فهرست به سرعت واکنش نشان داد و در پلتفرم رسانه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) ادعا کرد که برچسب «عامل خارجی»، صرفا ناشی از موضع ضد جنگ اوست.

کاسیانوف نوشت: «گزارش مقامات حاکی از آن است که نام میخائیل کاسیانوف، سیاستمدار و نخست‌وزیر سابق روسیه به دلیل اظهارنظر علیه تهاجم روسیه به اوکراین و عضویت در کمیته ضد جنگ روسیه در این فهرست ثبت شده‌است. بله، این درست است.»

میخائیل کاسیانوف که اکنون ۶۵ سال دارد، بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ دولت روسیه را رهبری کرد و مدت کوتاهی پس از پایان دوره تصدی خود به مخالفت با مقامات این کشور برخاست و از آن زمان تاکنون همین موضع را حفظ کرده‌است. او بین سال‌های ۲۰۱۵ تا اوایل سال ۲۰۲۳ رهبری حزب لیبرال-دمکراتیک آزادی خلق یا پارناس (PARNAS) را بر عهده داشت.

این حزب که ریشه در یکی از اولین نیروهای اپوزیسیون ایجاد شده در سال‌های پایانی اتحاد جماهیر شوروی داشت، در ماه مه توسط دادگاه عالی روسیه به دلیل تخلفات مختلف، از جمله ادعاهایی که وزارت دادگستری و مقامات مالیاتی علیه آن مطرح کردند، منحل شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.