هشدار جدی چین به آمریکا/ دست از حمایت جدایی طلبان تایوان بردارید!

نشریه گلوبال تایمز گزارش داد، وانگ یی وزیر امور خارجه چین در تماس تلفنی با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی اش تاکید کرد که وظیفه مهم کنونی دو کشور تحکیم و گسترش روابط پایدار بین پکن و واشنگتن در راستای پیشبرد توافقات نشست سران دو کشور در حاشیه نشست سانفرانسیسکو است.

وی با تاکید بر موضع سختگیرانه چین در نسبت به مساله تایوان، خواستار عدم دخالت آمریکا در امور این کشور شد.

وانگ هشدار داد که واشنگتن نباید از جدایی طلبان تایوان حمایت کند.

رایزنی وزرای خارجه آمریکا و چین

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن "ضرورت تلاش تمامی طرف ها برای جلوگیری از گسترش درگیری" را تکرار کرد.

، وانگ یی نیز در این مکالمه تاکید کرد "اولویت اصلی، (برقراری) آتش بس و پایان دادن هر چه زودتر جنگ است. "

به گفته متیو میلر، بلینکن در این تماس تلفنی همچنین به حملات اخیر یمنی ها در دریای سرخ اشاره کرد و این اقدام ها را "تهدید غیرقابل قبول علیه امنیت کشتیرانی و قوانین بین المللی ای که تمامی کشورها متعهد به پایبندی به آن هستند" دانست.

وانگ یی در ادامه این گفت‌وگو به همتای آمریکایی خود گفت: کشورهای بزرگ باید به انصاف و عدالت پایبند باشند، عینی گرایی و بی طرفی را رعایت کنند، آرامش و عقلانیت نشان داده و تمام تلاش خود را برای آرام کردن اوضاع و جلوگیری از فجایع انسانی وسیعتر به کار گیرند.

وی همچنین با تکرار موضع پکن برای اتخاذ راه حل دو کشوری برای مناقشه فلسطین، تاکید کرد: "هر گونه ترتیبات مرتبط با آینده فلسطین باید منعکس کننده خواست مردم فلسطین باشد.

وانگ یی گفت: چین مایل است با همه طرف ‌ها برای نیل به این منظور همکاری کند.

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.