چین به آمریکا هشدار داد/ در انتخابات تایوان دخالت نکن

سخنگوی دفتر امور تایوان در شورای کشور چین امروز (چهارشنبه) گفت، آمریکا باید از دخالت در انتخابات ریاست جمهوری تایوان که ژانویه سال آتی میلادی برگزار می‌شود، اجتناب کند.

تایوان ۱۳ ژانویه سال ۲۰۲۴ انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌کند. در آوریل ۲۰۲۳، حزب حاکم تایوان کاندیدای خود را "لای چینگ-ته" اعلام کرد.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، تسای اینگ ون، رئیس جمهوری کنونی تایوان دیگر واجد شرایط کاندیدا شدن در این انتخابات نیست چون تاکنون دو بار سمت ریاست جمهوری را داشته است.

"ژو فنگلیان"، سخنگوی دفتر امور تایوان در شورای کشور چین درباره این انتخابات گفت: انتخابات در این جزیره مربوط به امور داخلی چین است و مداخله در آن توسط نیروهای خارجی غیرقابل قبول است.

وی افزود، واشنگتن در جریان نشست عالی رتبه چین و آمریکا در سانفرانسیسکو که نوامبر ۲۰۲۳ برگزار شد، تعهدات سیاسی جدی را به پکن درباره تایوان ارائه کرد و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به صورت ضمنی گفت که از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند.

ادعای تازه‌ فنلاند درباره همکاری روسیه با ایران و چین 

این مقام دیپلماتیک همچنین خاطرنشان کرد: آمریکا باید به وعده‌ها و تعهداتش کاملا پایبند باشد، از ارسال سیگنال‌های نادرست به نیروهای حامی استقلال تایوان امتناع کند و در انتخابات این جزیره مداخله نکند.

در این میان، مدیر موسسه آمریکایی در تایوان نیز پیشتر گفته بود که این جزیره با حملات سایبری جدی روبروست که احتمالا تلاشی برای از بین بردن سیستم دموکراتیک آن است و دولت پکن را به تلاش برای مداخله در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری در این جزیره متهم کرد.

تایوان از ۱۹۴۹ مستقل از چین اداره می‌شود اما پکن این جزیره را بخشی از خود می‌داند و گفته که اگر لازم باشد با استفاده از زور، آن را تحت کنترل خود در خواهد آورد. پکن همچنین مخالف هرگونه تماس‌های خارجی با تایپه است و می‌گوید، حق حاکمیت چین بر این جزیره غیرقابل مناقشه است.

جدیدترین تشدید تنش در اطراف تایوان در ماه آوریل پس از دیدار تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان با کوین مک کارتی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا در ایالات متحده رخ داد. پکن با آغاز رزمایش‌های نظامی سه روزه در نزدیکی جزیره پاسخ داد و آن را هشداری به جدایی‌طلبان تایوانی و قدرت‌های خارجی خواند.

در ماه اوت و سپتامبر نیز نیروهای مسلح تایوان از مشاهده چندین گشت دریایی و هوایی چینی در مجاورت جزیره خبر دادند. در ۱۸ سپتامبر، وزارت دفاع تایوان رکورد ۱۰۳ هواپیمای چینی را در نزدیکی جزیره در یک روز گزارش کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.