چین تهدید کرد

دولت چین امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که اگر حزب حاکم تایوان به حمایت از استقلال ادامه دهد، تحریم‌های تجاری بیشتری علیه این جزیره وضع می‌کند.

 این تهدید در حالی صورت گرفته که انتخابات ریاست جمهوری و مجلس تایوان در ماه آتی میلادی برگزار می‌شود و چین که تایوان را بخشی از خود می‌داند، سعی در اجبار تایوان به پذیرش حکومت مرکزی دارد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی تایوان در ۱۳ ژانویه سال ۲۰۲۴ در حالی برگزار می‌شود که چین این جزیره را جزئی از قلمروی خود می‌داند و به دنبال اعمال فشار و زور بر آن برای پذیرش مالکیت است.

اسرائیل دست به دامن چین و روسیه شد 

تایوان در ماه جاری میلادی پس از اعلام پایان کاهش تعرفه‌های گمرکی برخی از واردات مواد شیمیایی از این جزیره توسط پکن، پکن را به اجبار اقتصادی و مداخله در انتخابات متهم کرد و گفت تایپه توافق تجاری بین دو طرف را که در سال ۲۰۱۰ امضا شد، نقض کرده است. این مساله پس از آن انجام شده که چین گفت، متوجه شده که تایوان موانع تجاری را برخلاف قوانین سازمان تجارت جهانی و توافق تجاری ۲۰۱۰ ایجاد کرده است.

چن بین‌هوآ، سخنگوی دفتر امور تایوان در چین، در نشستی گفت که "علت اصلی" حل مشکلات مربوط به توافق ۲۰۱۰، پایبندی حزب دموکراتیک پیشرو تایوان به استقلال است.

وی افزود: اگر مقام‌های حزب دموکراتیک پیشرو تایوان بر ادامه پایبندی به موقعیت استقلال این جزیره و عدم اظهار پشیمانی تصمیم بگیرند، ما از وضع تحریم‌های بیشتر با توجه به آیین‌ نامه‌ها و دستورالعمل‌ها حمایت خواهیم کرد.

چین هم از حزب دموکراتیک پیشرو تایوان و هم کاندیدای ریاست جمهوری این حزب، "لائی چینگ-ته" که در نظرسنجی‌ها رتبه بالاتری را به دست آورده است، نفرت دارد و باور دارد که آنها جدایی‌طلب هستند.

این کاندیدا می‌گوید که او برنامه‌ای برای تغییر نام رسمی جزیره یعنی "جمهوری چین" ندارد و تنها مردم تایوان می‌توانند درباره آینده خود تصمیم بگیرند. او همچنین بارها به چین پیشنهاد مذاکره داد که رد شده است.

سخنگوی دفتر امور تایوان در چین همچنین با بیان اینکه تایوان در یک چهار راه قرار دارد و هر چیزی می‌تواند بر اساس مخالفت با استقلال تایوان مورد بحث قرار گیرد، تاکید کرد که استقلال تایوان به معنای جنگ است.

با این حال، وی همچنین از شرکت‌های تایوانی که مبالغی را برای کمک به مقابله با بازسازی پس از زلزله اخیر در منطقه‌ای دورافتاده در شمال غرب چین اهدا کرده‌اند، تشکر کرد اما به همدردی تسای اینگ-ون، رئیس جمهور تایوان با چین پس از این فاجعه و پیشنهادات کمک او اشاره‌ای نکرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.