گزارش «اقتصادنیوز» از بازار دلار و سکه؛

سیگنال عراقی به بازار دلار ایران/ طلا گران شد / سکه ریزش کرد

کدخبر: ۶۱۹۳۳۹
اقتصادنیوز : در بازار ارز امروز دو خبر مورد توجه بازیگران دلار قرار گرفت اولی در رابطه با آغاز فروش ۱۲ خودرو وارداتی و دومین خبر هم در خصوص ممنوعیت خرید و فروش ارز در بازار آزاد عراق بود.
سیگنال عراقی به بازار دلار ایران/ طلا گران شد / سکه ریزش کرد

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار جهانی طلا امروز دوشنبه ۱۱ دی ماه به مناسبت اولین روز ژانویه و شروع سال ۲۰۲۴  تعطیل بود اما در بازار داخلی قیمت طلا ۱۸ عیار امروز در حدود ۲ میلیون و ۵۲۲ هزارو ۲۰۰ تومان معامله شد که نسبت به روز یکشنبه تقریبا ۱۸ هزار تومان گران شده است.

امروز علاوه بر طلا ،  قیمت سکه  در  شروع معاملات امروز با ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش رسید اما در ادامه صعودی شد و به ۲۹ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید . این قیمت در مقایسه با روز قبل ۵۰ هزار تومان گران تر بود.البته عصر امروز قیمت سکه امامی ریزش کرد و این فلز گران بها تا ۲۹ میلیون و ۶۰۰  هزار تومان پایین آمد. 

از  بازار طلا و سکه که بگذریم ، در تهران هم قیمت دلار عصر روز گذشته در حول و حوش ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد.در بازار امروز هم با ۵۰ هزار و ۴۲۰ تومان فعالیت کاری خود را آغاز کرد و ظهر بر روی ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان قرار گرفت. همچنین در عصر هم قیمت دلار تهران در حدود ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان بسته شد. 

از سوی دیگر، بازار درهم امروز به دلیل سال نوی میلادی نیمه تعطیل بود. نرخ حواله درهم در بازار امروز بالای مرز ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش رسید؛ همین امر موجب شد سطح تقاضا برای خرید دلار در بازار هرات تا حدودی بیشتر شود و اسکناس آمریکایی در بازار یاد شده  به سمت کانال ۵۰ هزار تومان خیز بردارد. در همین راستا قیمت دلار در هرات که روز گذشته تا ۴۹ هزار و ۸۵۰ تومان پایین‌آمده بود امروز با ۴۹ هزار و ۹۵۰ تومان بازگشایی شد و در نیمه ظهر مرز ۵۰ هزار تومان را فتح کرد. 

امروز دو خبر مهم به بازار رسید. اولی در رابطه با آغاز فروش ۱۲ خودرو وارداتی بود. آنطور که در خبرها آمده براساس توافقات صورت گرفته قرار است این هفته چهارشنبه ۱۳ دی ماه فروش ۱۲ خودرو وارداتی آغاز شود.

دومین خبر هم  در خصوص ممنوعیت خرید و فروش ارز در بازار آزاد عراق بود.جهانبخش سنجابی دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق در این باره گفته  عراق ۵ کشور را به‌عنوان مقصد نقل و انتقال پول ممنوع کرد که ایران نیز یکی این کشورها است.

طبق اظهارات  دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق صرافی‌ها یا شبکه بانکی عراق اگر به این ۵ کشور پول انتقال دهند، دیگر ارز به آنها اختصاص داده نمی‌شود و در نتیجه صرافی‌ها و شعب بانکی برای انتقال پول به ایران باید آن را از بازار آزاد تهیه کنند که اختلاف نرخ آنها حدود ۲۰ درصد است.

بر این اساس هزینه واردات برای واردکنندگان عراقی ۲۰ درصد بیشتر خواهد بود و صادرکنندگان ایرانی نیز با فروش کالای خود به دینار، ۲۰ درصد از ارزش محموله صادراتی آنها کاسته می‌شود که تهدیدی پیشِ‌روی تجارت دو کشور است.

بررسی ها نشان می دهد که پیش از این وزارت خزانه‌داری آمریکا بارها  انگشت اتهام را به سمت سیستم بانکی عراق گرفته بود  که زمینه انتقال غیرقانونی دلار را  فراهم کرده است. بنابراین سیاست جدید بانک مرکزی عراق در هماهنگی با مقام‌های ایالات متحده که بر درآمدهای نفتی این کشور نظارت دارند، تنظیم و به اجرا گذاشته شده است. 

برخی از فعالان اقتصادی معتقدند باتوجه‌به نقش و سهم عراق در جریان ارزی کشور (حواله و اسکناس)، انتظار می‌رود که سیاست‌های اعمالی بانک مرکزی عراق، بازار ارز ایران را تحت‌تأثیر قرار دهد.

به عقیده این دسته عراق و بازار سلیمانیه یکی از چند بازار منطقه ­ای است که نیازهای ارزی تجار و فعالان اقتصادی (رسمی و غیررسمی) کشور را تأمین می­ کند که تضعیف این بازار منجر به ایجاد فشار بر بازار تهران و سایر بازارها خواهد شد.

به عبارت  دیگر عراق دومین مقصد صادراتی ایران در سال گذشته بوده است به همین خاطر این خبر برای درآمدهای صادراتی ایران مهم تلقی می‌شود و راهکاری که این مشکل را دور بزند مورد توجه بازار قرار خواهد گرفت.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید