مشکل مرز بازرگان حل شد/کامیون‌های ترانزیت بدون مشکل تردد می‌کنند

چند روز قبل سایت سی‌ان‌ان ترکیه گزارشی از معطلی کامیون‌های ترانزیتی در مرز گوربولاغ ترکیه همجوار با مرز بازرگان جمهوری اسلامی خبر داد و مدعی شد که گمرک بازرگان در سرعت بخشی برای ترخیص این کامیون‌ها همکاری نمی‌کند.

خبر مرتبط
افتتاح یک پل مهم میان ایران و جمهوری آذربایجان + فیلم

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان پل ترانزینی بین دوکشور افتتاح کردند.به بهره‌برداری ‌رسید.

مسأله را از رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی جویا شدیم، در این زمینه محمد رضوانی‌فر رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی به خبرنگار فارس گفت که مشکل تردد کامیون‌ها حل شده و ما هر چه کامیون ورودی و یا خروجی در مرز بازرگان باشد، را به راحتی می‌پذیریم و مشکلی در این زمینه برای تردد کامیون‌های ترانزیتی و یا تجارتی اعم از واردات و صادرات نداریم.

وی تأکید کرد: البته در طرف ترکیه‌ای در گمرک مرزی گوربولاغ تعمیراتی در زمینه تیرپارک‌ها انجام می‌شود، به این بهانه قدری در ترخیص کامیون‌ها تأخیر صورت می‌گیرد که البته طرف ترکیه‌ای هم می‌گوید تیرپارک‌ها در اختیار بخش خصوصی است و این مشکل به زودی برطرف می‌شود.

خبر مرتبط
درآمد ارزی چشمگیر از تزانزیت خودرو در سال گذشته

مدیر کل بنادر و دریانوردی غرب استان هرمزگان از ترانزیت ۱۵۸ هزار خودرو در بندر لنگه طی سال گذشته که حدود ۳۸ میلیون دلار درآمد ارزی در بر داشته خبر داد.

وی در عین حال گفت: آمار تجارت جمهوری اسلامی در ۹ ماهه سال چاری در بخش ترانزیت نشان می‌دهد ۱۲.۶ میلیون تن کالای ترانزیتی در سال جاری از مرزهای کشور ترخیص شده‌اند که نسبت به مشابه سال قبل از رشد ۲۴.۵۲ درصدی برخوردار است و سیاست جمهوری اسلامی افزایش ترانزیت و افزایش تجارت با کشورهای همسایه است.

رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی همچنین گفت: آمار تردد در ۱۴ دی ماه در مرز بازرگان نشان می‌دهد تعداد کامیون‌های خروجی از ایران از بازرگان ۱۳۱ کامیون، تعداد ورود کامیون‌ها به ایران ۳۳۰ دستگاه بوده در مرز سرو همجوار با مرز اسن دره ترکیه خروج از ایران ۹۲کامیون، ورود به ایران ۱۳۹ کامیون بوده در مرز پلدشت خروج از ایران ۱۱۳ کامیون، ورود به ایران ۱۳۰ کامیون بوده است.

وی همچنین آمار ۱۳ دی ماه سال جاری در مرز بازرگان همجوار با مرز گوربولاغ این گونه بود که خروج از ایران ۱۴۵ کامیون، ورود به ایران ۲۸۷ کامیون در مرز پلدشت خروج از ایران ۱۲۲ کامیون ورود به ایران ۱۵۲کامیون در مرز سرو همجوار با اسندره ترکیه خروج از ایران ۴۵ کامیون ورود به ایران ۱۶۰ کامیون ثبت شده است.

بنابراین در مرز بازرگان به طور روزانه بیش از ۴۶۱ کامیون اعم از ترانزیتی و واردات و صادرات ترخیص می‌شوند.

همچنین برخی رانندگان خودروهای ترانزیتی با اظهار گلایه از اینکه در مرز گوربولاغ ترکیه قدری معطل می‌شوند خواستار انجام دیپلماسی تجاری بین جمهوری اسلامی و ترکیه شدند تا فعالیت‌های تجاری بین دو کشور بیشتر روان شود و رانندگان محموله‌های ترانزیتی و تجاری در مرز ترکیه معطل نشوند.

در سال جاری در ۹ ماهه بیش از ۲۸۰ هزار کامیون بین جمهوری اسلامی و ترکیه جابه‌جا شده‌اند که این نشان از روانی تجارت بین دو کشور همسایه ایران و ترکیه دارد.

در این زمینه مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز در صفحه شخصی خود نوشت: « به عنوان رییس کمیسیون مشترک ایران وترکیه وبا هدف پیگیری توافقات انجام شده وانجام توافقات جدید، جلساتی رابا وزیر امورخارجه ترکیه ووزیر ورزش وجوانان که رییس کمیسیون مشترک را برعهده دارد و وزیر حمل ونقل ترکیه داشتیم . به زودی کمیسیون مشترک دو کشور در ایران برگزارخواهد شد.»

انجام مذاکرات تجاری و اجرای تعهدات تجاری بین دو کشور ایران و ترکیه در افزایش حجم تجارت و رونق تولید می‌تواند موثر باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.