یک تبعه خارجی در چین به اتهام جاسوسی برای این کشور دستگیر شد

  وزارت امنیت کشور در دولت چین در بیانیه‌ای که در پیام‌رسان وی‌چت منتشر کرد، نوشت سرویس اطلاعاتی مخفی بریتانیا مشهور به ام.آی.۶ از یک تبعه خارجی با نام مستعار «هوآنگ» به منظور ایجاد «روابط در راستای همکاری اطلاعاتی» استفاده کرده است.

این ارگان دولت چین در ادامه بیانیه خود آورده است، هوآنگ که ریاست یک آژانس مشاوره‌ای خارجی را بر عهده دارد، طبق دستورالعمل‌ها چند بار وارد چین شد تا وجهه عمومی خود را پوششی برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به چین برای بریتانیا قرار داده و پرسنل دیگری را که سرویس ام.آی.۶ بتواند به خدمت بگیرد، جلب کند.

این نهاد دولت چین تصریح داشت، هوآنگ ۱۷ بخش اطلاعات شامل  اسرار محرمانه دولتی را قبل از شناسایی شدن به سرویس ام.آی.۶ منتقل کرده بود. این وزارتخانه همچین اعلام کرد، هوآنگ در انگلیس «آموزش‌های اطلاعاتی حرفه‌ای» دریافت کرده و از «تجهیزات جاسوسی تخصصی» برای ارسال گزارش‌هایش استفاده می‌کرد.

خبر مرتبط
رفتار عجیب چینی ها با حیوان خانگی/ جراحی زیبایی برای تبدیل سگ و گربه به «میکی‌موسی» + عکس

ظاهرا برخی از کلینیک‌های دامپزشکی مخفیانه دست به یک عمل‌ جراحی که با نام «گوش میکی‌موسی» معروف شده می‌زنند.

وزارت امنیت کشور چین همچنین اعلام کرد، تحقیقات «فورا یک سری اسناد و مدارک کیفری را مبنی بر اینکه هوآنگ در فعالیت‌های جاسوسی دست داشته کشف کردند و مطابق با قوانین، تدابیر قهرآمیز کیفری علیه او اتخاذ شدند.»

این بیانیه‌ جزئیات بیشتری درباره هویت هوآنگ یا فرد استخدام‌کننده او و همچنین محل اختفا یا شرایط فعلی او مطرح نساخت.

چین و انگلیس در ماه‌های اخیر چندین بار یکدیگر را به تهدید امنیت ملی خود با دست زدن به جاسوسی متهم کرده‌اند. دولت انگلیس مدعی افزایش فعالیت جاسوس‌های چینی برای هدف گرفتن مقام‌هایش شده، در حالی که پکن این ادعای لندن را رد می‌کند.

سال گذشته میلادی یک محقق پارلمان انگلیس از سوی مقام‌های لندن به اتهام جاسوسی برای چین دستگیر شد اما او این اتهام جاسوسی را رد کرد.

چین در ماه‌های اخیر درباره چند پرونده جاسوسی دیگر علیه خود افشاگری کرده است.

مقام‌های پکن در ماه مه جان شینگ-وان لئونگ، یک شهروند آمریکایی ۷۸ ساله را از بابت جاسوسی به حبس ابد محکوم کردند، هر چند که چین جزئیات بیشتری از پرونده او منتشر نکرد. اکتبر گذشته هم وزارت امنیت کشور چین از دستگیری یک جاسوس دیگر با نام مستعار «هو» که متهم به ارسال اسناد طبقه‌بندی شده و محرمانه به ایالات متحده است، خبر داد.

چین سال گذشته میلادی عملیات‌هایی را علیه چند شرکت مشاوره، تحقیقات و ارزیابی بزرگ انجام داد. ماه مه گذشته هم چین اعلام کرد، به دفاتر شرکت مشاوره‌ای آمریکایی کپویژن حمله کرده تا از «منافع توسعه و امنیت ملی خود حراست کند.»

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.