ترکیه وی‌پی‌ان‌ها را فیلتر کرد/ کنترل شدید بر اینترنت

ترکیه مدت‌هاست که کنترل شدیدی روی فضای اینترنت اعمال می‌کند. نهادهای نظارتی این کشور به طور معمول دسترسی به وب سایت‌های مستهجن را مسدود کرده و شاید مهم‌تر از آن، دسترسی به سایت‌های خبری منتقد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور و همچنین پلتفرم‌های آنلاین مخالف را محدود می‌کنند.

اکنون به نظر می‌رسد که آنکارا این محدودیت‌ها را به سطح جدیدی رسانده است و با الگوبرداری از کشورهای دیگر نظیر چین و روسیه، به شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی دستور داده است تا دسترسی به بیش از ده‌ها سرویس وی‌پی‌ان را مسدود کنند.

خبر مرتبط
بودجه ترکیه ۵۹ میلیارد دلار کسری دارد

بودجه دولت مرکزی ترکیه در سال ۲۰۲۳ کسری ۱.۳۷ تریلیون لیر (۵۹ میلیارد دلار) داشته است و داده‌های وزارت خزانه‌داری و دارایی نشان می‌دهد که این رقم از کسری ۱۴۲.۷ میلیارد لیره (۸.۶ میلیارد دلار) در سال ۲۰۲۲ بدتر شده است.

وی‌پی‌ان‌ها، سرویس‌های ارزانی هستند که ترافیک اینترنتی کاربران را رمزگذاری کرده و به کاربران اجازه می‌دهند به شکل ناشناس به وب گردی پرداخته و مستقل از هر گونه محدودیت در کشور خود، هر محتوایی را که دوست دارند مشاهده کنند.

طبق گزارش روزنامه فایننشیال تایمز، ممنوعیت سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات ترکیه که نهاد نظارتی این کشور است، در واقع در دسامبر ۲۰۲۳ اعمال شد و به نظر می‌رسد که هدف آن، جلوگیری از دسترسی به وب سایت‌های مسدود شده است که هنوز از طریق سرویس وی‌پی‌ان،  قابل دسترسی بودند.

سازمان‌های غیرانتفاعی غربی مانند موسسه آمریکایی خانه آزادی، ترکیه را در میان کشورهایی رتبه بندی کرده اند که از نظر آزاد آنلاین، آزاد نیستند.

بر اساس گزارش سایبرنیوز، در گزارش سانسور اینترنت که از سوی انجمن مطالعات قانون و رسانه منتشر شده است، آمده است: دسترسی به دستکم ۳۵ هزار نام دامنه، ۳۱۹۶ مقاله خبری، ۲۰۹۰ پست شبکه اجتماعی و ۸۱۴ حساب شبکه اجتماعی در سال ۲۰۲۲، مسدود شدند.

توییتر تن به همکاری با ترکیه داد

اما نظارت ترکیه بر فضای آنلاین، تنها محدود به جلوگیری از دسترسی به وب سایت‌های مستهجن و محتوای مخالف دولت نیست و یک حاکمیت همه جانبه را شامل می‌شود.

بهمن سال گذشته، پس از وقوع زلزله مرگباری که هزاران کشته در جنوب ترکیه و شمال سوریه بر جای گذاشت، ترکیه برای مقابله با نشر اطلاعات غلط و شایعات، دسترسی به شبکه اجتماعی توییتر یا ایکس فعلی را محدود کرد. عمر فاتح سایان، معاون وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه در آن زمان اعلام کرده بود در گفت و گو با مدیریت توییتر، انتظار برای همکاری این پلتفرم در مبارزه با انتشار اطلاعات نادرست همزمان با ادامه امدادرسانی به زلزله زدگان را گوشزد کرده است.

سایان در توییتی گفته بود: درخواست‌های ما روشن است، همکاری قوی در مبارزه با اطلاعات نادرست و گزارش‌های جعلی و اقدام فوری علیه حساب‌های جعلی و تدابیر علیه محتوایی که به نظم و امنیت عمومی آسیب می‌زند.

سپس، ایلان ماسک، مدیرعامل وقت توییتر اعلام کرد دولت ترکیه به این شرکت اطلاع داده است دسترسی کامل به این پلتفرم شبکه اجتماعی را به زودی در این کشور فراهم خواهد کرد.

اما موضوع به اینجا ختم نشد. اردیبهشت امسال، توییتر فاش کرد دولت ترکیه برای این شرکت شبکه اجتماعی آمریکایی روشن کرده که توییتر تنها سرویس شبکه اجتماعی خارجی است که از فرامین دادگاه تبعیت نکرده است.

واحد امور دولتی جهانی توییتر در توییتی نوشت: ما سراسر هفته گذشته سرگرم مذاکره با دولت ترکیه بودیم که برای ما روشن کرد توییتر تنها سرویس شبکه اجتماعی خارجی است که از فرامین دادگاه تبعیت نکرده است. ما بعد از چند هشدار، تهدیدی را دریافت کردیم که بنا بر تصور ما، تهدید نهایی برای محدود کردن این سرویس بود و برای قابل دسترس نگه داشتن توییتر در زمان برگزاری انتخابات در آخر هفته، درباره چهار حساب و ۴۰۹ توییتی که بر اساس حکم دادگاه شناسایی شدند، دست به اقدام زدیم.

بیانیه توییتر پس از آن صادر شد که این پلتفرم به دلیل محدود کردن محتوا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، هدف انتقاد قرار گرفت و همان طور که حساب امور دولتی جهانی توییتر خاطرنشان کرد، این پلتفرم در واکنش به فرآیند حقوقی، برای محدود کردن دسترسی به بخشی از محتوا در ترکیه اقدام کرد.

اقدامات ترکیه، انتقاد برخی چهره‌های برجسته را برانگیخت اما ماسک از تصمیم توییتر برای محدود کردن دسترسی به محتوا در این کشور دفاع کرد و در توییتی نوشت: انتخاب بین محدود شدن کامل دسترسی به توییتر یا محدود شدن دسترسی به برخی از پیام‌هاست. شما کدام را می‌خواهید؟

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.