رومانی آب پاکی را روی دست انگلیس ریخت

   این دست رد به «پاتریک سندرز» رئیس ارتش انگلیس از سوی «مارسل سیولاکو» نخست وزیر رومانی پس از آن مطرح شد که سندرز در سخنرانی روز چهارشنبه خود گفت که درگیری بین روسیه و اوکراین نشان داده که «ارتش‌های شهروندی» اغلب توانسته در میدان نبرد تفاوت ایجاد کنند.

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، وی افزود، ارتش انگلیس در حال حاضر برای مقابله با تهدیدات در چشم انداز ژئوپلتیک مدرن مجهز نیست.

خبر مرتبط
روسیه: انگلیس از تقابل و جنگ احتمالی با ما پرهیز کند

سفیر روسیه به انگلیس هشدار داد که از فکر کردن به جنگ احتمالی و تقابل با مسکو پرهیز کند.

سندرز همچنین گفته بود: دوستان من در شرق و شمال اروپا که احساس می‌کنند تهدید روسیه بسیار بیشتر است با احتیاط عمل می‌کنند و اقداماتی را برای بسیج ملی در نظر گرفته‌اند.

نخست وزیر رومانی که کشورش عضوی از ناتو است، این ادعای مطرح شده از سوی رئیس ارتش انگلیس را رد کرد و در پاسخ به سوالی درباره نگرانی‌های احتمالی بخارست درباره گسترش جنگ اوکراین به تمامی اروپا گفت: نیازی برای آماده شدن برای جنگ نیست.

بر اساس آمارهای دولت لندن که سال ۲۰۲۳ منتشر شد، ارتش انگلیس حدود ۷۵ هزار پرسنل کاملا آماده و آموزش دیده فعال دارد. همچنین ۶۰ هزار نیروی دیگر نیز در نیروی دریایی و هوایی انگلیس خدمت می‌کنند.

لندن حدود دو درصد از تولید ناخالص داخلی سالانه خود را صرف بودجه ارتش می‌کند و درحالی که تمایلش را برای افزایش این میزان به ۲.۵ درصد اعلام کرده، سندرز از ارتش خواسته تا تعداد نیروهای فعال را به ۱۲۰ هزار نفر برساند.

وی که تابستان از سمتش کناره گیری می‌کند، گفت: اوکراین به طرز وحشیانه‌ای نشان می‌دهد که ارتش‌های منظم شروع به جنگ می‌کنند. ارتش‌های شهروندی آنها را پیروز می‌کنند.

دولت لندن با فاصله گرفتن از اظهارات رئیس ارتش انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: سناریوهای فرضی رئیس ارتش امیدوارکننده نیست.

در یک نظرسنجی که سال گذشته توسط موسسه ارزیابی و استراتژی رومانی انجام گرفت، مشخص شد که حدود ۶۳ درصد از پاسخ دهندگان از ادامه حمایت بخارست از اوکراین در درگیری با روسیه حمایت کردند. یک نظرسنجی جداگانه در سپتامبر گذشته نیز نشان داد که بیش از نیمی از رومانیایی‌ها از پیوستن اوکراین به ناتو و اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.