چین: تایوان می تواند از یک دست نشانده آمریکا به قربانی تبدیل شود

چن بینهوا امروز چهارشنبه در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در مورد ضربه تایوان به عرصه نیمه‌هادی در ایالات متحده گفت که واشنگتن اصل «اول آمریکا » را دنبال می‌کند، بنابراین تایوان می‌تواند در هر لحظه از یک «دست نشانده» به یک قربانی تبدیل شود.

در ژوئیه گذشته (تیر ماه) ترامپ در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز بیان کرد که تایوان کسب و کار نیمه‌هادی را از آمریکا گرفته است.

خبر مرتبط
ارتش چین از سه جهت تایوان را محاصره کرد

رسانه‌های ژاپنی امروز دوشنبه اعلام کردند که ارتش چین ۴ کشتی جنگی را بار دیگر در اطراف جزیره تایوان مستقر کرده است.

اظهارات ترامپ در حالی مطرح می‌شود که واشنگتن حمایت‌های سیاسی و تسلیحاتی خود از تایوان را افزایش داده و پیروزی ویلیام لای چینگ-ته (که چین وی را یک جدایی طلب می‌داند) در انتخابات ریاستی این جزیره را تبریک گفت.

تایوان یکی از بزرگترین عرضه‌کنندگان نیمه‌هادی است که تولیدات آنها در حوزه‌هایی از جمله صنعت خودرو و تجهیزات نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت تولید نیمه‌هادی تایوان (TSMC) بزرگترین تراشه‌ساز در جهان است.

طی یک سال اخیر تنش‌ها بین دو قدرت جهانی بر سر تایوان به اوج خود رسید اما واشنگتن و پکن سعی دارند با حفظ ارتباطات نظامی و سیاسی این مشکلات را کنترل کنند هرچند انتقادهای چین از آمریکا به علت پشتیبانی از تایوان ادامه دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.