روایت نخست وزیر یونان از مسیر متلاطم عادی سازی روابط با ترکیه

«کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان روز چهارشنبه اظهار داشت که انتظار ندارد عادی سازی روابط بین کشورش و ترکیه بدون تلاطم باشد.

خبر مرتبط
هزینه سنگین تنش با ترکیه برای یونان/ خرید اف-۳۵ از آمریکا تایید شد

پنتاگون از تائید فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به یونان توسط وزارت امورخارجه آمریکا خبر داد.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح» میتسوتاکیس گفت: «هرکسی که معتقد است نزدیکی آتن با آنکارا بدون اختلال پیش می‌رود، باید بگویم که با واقعیت و زمان ارتباط ندارد».

اظهارات نخست وزیر یونان در بحبوحه توافق دولت او با ایالات متحده و تلاش برای به دست آوردن برتری هوایی بر ترکیه است.

خبر مرتبط
اروپا پادرمیانی کرد/ تنش در روابط ترکیه با یونان کاهش می‌یابد؟

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ترکیه را شریکی مهمی خواند و نسبت به تنش‌زدایی این کشور با یونان ابراز امیدواری کرد.

ترکیه و یونان برای چندین دهه از ادعا بر دریای اژه گرفته تا حقوق اقلیت ترک در یونان و جزیره قبرس با هم اختلاف دارند. پس از زمین لرزه‌های مرگبار در جنوب ترکیه در سال گذشته، اظهارات خصمانه کاهش یافت و حسن نیت متقابل در روابط ترکیه و یونان شکوفا شد.

جت‌های ترکیه و یونان اغلب در منطقه درگیری دارند، اگرچه سه سال گذشته نسبتاً بی حادثه بوده است. خرید جنگنده‌های«اف-۳۵» از ایالات متحده توسط یونان و افزایش بودجه دفاعی به منظور مقابله با ترکیه در مدیترانه شرقی است.

یونان می‌گوید که باید از جزایر برابر حمله احتمالی ترکیه دفاع کند، اما مقامات ترکیه می‌گویند نظامی‌سازی این جزایر تحریک آمیز است.

این در حالی است که ویکتوریا نولند» از دیپلمات‌های آمریکا گفته است:«ایالات متحده آماده است در صورت حل شدن موضوع خرید سامانه دفاع موشکی "اس-۴۰۰"  از روسیه،به ترکیه نیز جنگنده "اف-۳۵ "بدهد.»

نولاند در مصاحبه با شبکه خبری «سی ان ان ترک» گفت:«ما در حال مذاکره بر سر فروش سامانه دفاع موشکی "پاتریوت" بودیم و در حالی که این مذاکرات ادامه داشت، ترکیه به سمت دیگری رفت.»

میتسوتاکیس گفت:«ترکیه و یونان باید بتوانند با هم همزیستی و بر یک دستور کار مثبت تمرکز کنند».

وی گفت: «قصد من این است که در ماه مه از آنکارا بازدید کنم.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.