فروش سلاح به تایوان روابط چین و آمریکا را مخدوش کرد

مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین به خبرنگاران گفت: فروش سلاح آمریکا به تایوان، به شدت به حاکمیت و منافع امنیتی چین، روابط چین و آمریکا و همچنین صلح و ثبات در تنگه تایوان آسیب می‌زند.

پیش از این گزارش شده بود که وزارت امور خارجه آمریکا فروش احتمالی تجهیزات ارتباطی به تایوان به ارزش ۷۵ میلیون دلار را به درخواست دفتر نمایندگی اقتصادی و فرهنگی تایپه در ایالات متحده (TECRO) تایید کرده است.

مائو با اشاره به اینکه فروش سلاح به تایوان، به طور جدی اصل «چین واحد» و مفاد سه بیانیه مشترک چین و آمریکا را نقض می‌کند، تاکید کرد: پکن همواره با فروش سلاح به تایپه و روابط میان ارتش آمریکا و تایوان مخالف بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین خاطرنشان کرد: چین اقدامات قاطعی را برای حفاظت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی انجام خواهد داد.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین نیز به تازگی در جریان سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ، همزمان با هشدار به کشورهای جهان درباره رابطه با تایوان، این موضوع را خط قرمز پکن در روابط خارجی دانست.

تنش‌ها بر سر تایوان، پس از سفر نانسی پلوسی رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره در اوت ۲۰۲۲ (مرداد ۱۴۰۱) تشدید شد.

دولت چین، تایوان را بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک خود می‌داند و تاکید دارد که براساس سیاست «اصل چین واحد» که آمریکا نیز متعهد به آن شده، این جزیره باید تحت حاکمیت پکن قرار داشته باشد. پکن نسبت به هرگونه دیدار و مذاکره رسمی بین دولت‌های خارجی با تایوان حساس است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.