روسیه اتهامات را رد کرد/چیزی به نام سرزمین‌های اشغال شده اوکراین وجود ندارد

اوکراین و حامیان غربی آن از نشست روز جمعه برای محکوم کردن «اشغال» روسیه در سرزمین‌های همسایه‌اش استفاده کردند. با این حال «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل این فرضیه را رد کرد.

خبر مرتبط
واکنش مسکو به تحریم‌های «غیرقانونی» اتحادیه اروپا

وزارت خارجه روسیه در واکنش به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو گفت: این تحریم‌ها غیرقانونی بوده و امتیازها و حقوق حقوقی شورای امنیت سازمان ملل متحد را تضعیف می‌کند.

او گفت: «در واقعیت، چیزی به نام سرزمین‌های اشغال شده موقت اوکراین وجود ندارد. آنها مناطق روسیه هستند.» واسیلی نبنزیا افزود که کریمه و همچنین دونتسک و لوهانسک و مناطق خرسون و زاپوریژیا در پی «بیان مشروع اراده مردم خود» بخشی از روسیه شدند.

شبه‌جزیره کریمه مدت کوتاهی پس از کودتای تحت امر آمریکا در کی‌یف در سال ۲۰۱۴، به جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه رای داد. به گفته روسیه، چهار منطقه دیگر اوکراین هم پس از برگزاری همه‌پرسی در سپتامبر ۲۰۲۲ از این مسیر پیروی کردند.

خبر مرتبط
بیش از ۵۰۰ فرد و نهاد در روسیه تحریم شدند / تحریم سه مقام روس بدلیل مرگ ناوالنی

وزارت خزانه داری آمریکا به مناسبت دومین سالگرد جنگ روسیه و اوکراین و در پی دستور جو بایدن رئیس جمهور این کشور اعلام کرد بیش از ۵۰۰ فرد و نهاد در روسیه به دلیل نقض حقوق بشر و جنگ اوکراین تحریم شدند.

نبنزیا در ادامه موضع مسکو را مبنی بر اینکه کودتا در کی‌یف یکی از دلایل اصلی درگیری‌های جاری است، تکرار و تاکید کرد که روسیه عملیات نظامی خود در ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲ را برای محافظت از جمعیت عمدتا روس‌زبان دونباس در برابر نیروهای کی‌یف آغاز کرد. او استدلال کرد که اگر سیاست‌های «ملی‌گرایانه» اوکراین نبود، می‌شد از این جنگ «اجتناب» کرد.

به گزارش راشا تودی، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت: «روسیه این جنگ را آغاز نکرد. روسیه بالاخره آمد تا آن را متوقف کند. تمام کاری که کی‌یف باید انجام می‌داد این بود که به حقوق مردم احترام بگذارد و به آنها اجازه دهد که در صلح زندگی کنند، به زبان مادری خود آموزش ببینند و از آزادی مذهب و آزادی اندیشه برخوردار باشند.»

دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین هم روسیه را به «ویران کردن» کشورش متهم کرد. او گفت: «اوکراین از تهاجم جان سالم به در برده و برنده جنگ خواهد بود. اگر ما به صورت جمعی و مشترک عمل کنیم، این اتفاق زودتر رخ خواهد داد.»

لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده هم در جلسه از روسیه خواست تا «به کارزار ظالمانه خود پایان دهد و نیروهای خود را از مرزهای بین‌المللی به رسمیت شناخته شده اوکراین عقب بکشد.»

مسکو قبلا گفته بود که برای حل و فصل مسالمت‌آمیز آماده است، اما تاکید کرد که تمام مناطق تازه الحاق شده، از جمله کریمه، باید تحت کنترل روسیه باقی بمانند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.