واکنش چین به عضویت سوئد در ناتو

 

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (سه‌شنبه) در واکنش به خبر موافقت پارلمان مجارستان با عضویت سوئد در پیمان ناتو، گفت: «گزارش‌ها را دراین‌باره شنیده‌ایم. از منظر مسئله امنیت اروپا، چین امیدوار است که همه طرفین متعهدانه به مفهوم امنیت و همکاری پایدار، جامع و مشترک پایبند باشند.»

در روز دوشنبه پارلمان مجارستان به عنوان آخرین کشور ناتو که هنوز عضویت سوئد را در این اتحاد تایید نکرده است، با پیوستن سوئد به این ائتلاف نظامی موافقت کرد.

خبر مرتبط
سند محرنامه ناتو درباره اعزام نیرو به اوکراین/جبهه ضد روسیه تقویت می شود؟

نخست‌وزیر جمهوری اسلواکی می‌گوید چندین کشور عضو ناتو و اتحادیه اروپا در فکر اعزام نیروی نظامی به اوکراین هستند.

در پی حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ سوئد و فنلاند درخواست عضویت در ناتو را ارائه کردند. فنلاند در آوریل ۲۰۲۳ به عنوان سی‌ویکمین عضو ناتو به این ائتلاف پیوست؛ اما از آنجا که پیوستن اعضای جدید به موافقت تمامی اعضای ناتو بستگی دارد، عضویت سوئد با مخالفت مجارستان متوقف شده بود.

به گفته مائو نینگ، در راستای تحقق صلح و ثبات پایدار در منطقه، کشورهای اروپایی باید گفت‌وگو کرده و یک نظام امنیتی بسازند که بر «اصل تقسیم‌ناپذیری امنیت و احترام به منافع امنیتی مشروع یکدیگر» بنا شده باشد.

این سخنگو در پاسخ به این پرسش که آیا عضویت سوئد در ناتو بر روابط چین با این کشور تاثیر دارد، گفت: «پکن برای توسعه همکاری‌های دوستانه خود با سوئد در تمامی حوزه‌ها اهمیت زیادی قائل است.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.