اولین اظهارات علی لاریجانی بعد از انتخابات مجلس

علی لاریجانی روز چهارشنبه در هفدهمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران گفت ارسطو به افلاطون می گوید اینقدر که بر وحدت مصر هستید، دو اشکال دارد اول اینکه این ارزش را به ضد خود تبدیل می کند دوم مدینه (شهر) را به دهکده تبدیل می‌کنید.

وی ادامه داد: علم سیاست در ذات خود سختی‌های بیشتری دارد؛ کانت می‌گوید شاید سخت‌ترین دانش‌ها در حوزه سیاست است چون در علوم دقیقه با موجودات بی جان طرف هستیم، اما اینجا با انسان‌ها و اراده‌هایشان طرف هستیم.

لاریجانی درباره این دیدگاه که برخی می‌گویند جایگاه آمریکا و غرب در حال افول است و غرب از نقش تعیین کنندگی برای خود افول کرده گفت این دیدگاه الان زیاد دیده و شنیده می‌شود، اما آمریکا و غرب نقش تخریب کنندگی خود را دارد و توان درگیر کردن رقبایش را دارد. شاید علت این دیدگاه به برخی ویژگی‌های ذاتی مدرنیته برگردد و برخی هم به نتیجه تجربی تحولات و اقدامات برمی‌گردد که سیاست مداران در علل رفتار آمریکا با آن مواجه شدند.

رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی گفت که جنگ اوکراین صحنه را به مقابله غرب و شرق کشاند و حتی اگر تمام شود کشمکش بین روسیه و غرب پایان می‌یابد.

وی‌ با اشاره به حضور چین در معادلات جهانی گفت اقمار آمریکا به این نتیجه رسیدند با اتکا به یک قدرت نمی‌توانند مشکلات‌شان را حل کنند. از این رو دیگر اتکا به یک قدرت را نمی‌بینیم. جنس مقابله در دنیای پیش رو از لحاظ هژمونی و رقابت اقتصادی تغییر کرده است. قطب‌ها نقش بازیگران هوشمندی را دارند که هدفشان برتری اقتصادی‌شان است ضمن اینکه توان دفاعی‌شان را تقویت می کنند اما از تقابل نظامی پرهیز می‌کنند مثل ماجرای اوکراین. رقابت‌ها به سمت تکنولوژی و قدرت اقتصادی در حال حرکت است.

وی خاطرنشان کرد: مقولاتی از جمله ناسیوناسیم و پوپولیسم در دنیا نمود و بروز دارد و این مساله را در رفتار ترامپ و رییس‌جمهور آرژانتین می‌بینیم.  در رابطه با مقوله انرژی، انرژی‌های فسیلی هم چنان مورد توجه است و نگاه ریب‌آمیز شرق و غرب به خاورمیانه در این رابطه هم ادامه دارد، البته با نگاه‌ها و رویکردهای جدید برای تسلط بر این منابع.

وی تاکید کرد که باید مواجهه ما در دنیای آینده بر مدار منافع ملی باشد و نتیجه همه مراودات دیپلماتیک تسهیل توسعه ملی ایران باشد و شئون دیگر در اولویت‌های بعدی قرار گیرد. حفظ و سامان‌بخشی مزیت‌های منطقه‌ای را باید مورد توجه قرار داد و توجه به جریان «مقاومت» مزیت سرنوشت ساز برای ما دارد و جنبه سیاسی آن همراه با جنبه امنیتی گسترش یاید.

لاریجانی با تاکید بر ضرورت و اهمیت استفاده از عقل و عقلانیت در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در کشور گفت امام صادق می‌گویند پاداش خداوند به آدمیان به اندازه استفاده آنها از عقل‌شان است اما اگر عقل اینقدر جایگاه دارد چرا امروز در غربت است. یک عده عقل حسابگر را دنبال می‌کنند که عقل اصیل نیست و برخی قرائت منفی از عقل دارند که یک قسم آنها تروریست‌ها در دنیا هستند و یک عده هم فکر می‌کنند منفعت‌شان در بی‌توجهی به عقل است.

لاریجانی گفت پس از فروپاشی مارکسیسم بحث قدرت گرفتن آمریکا مطرح شد، اما جنگ روسیه در اوکراین صحنه را به مقابله جدید بین روسیه و غرب کشاند البته امروز شکافش جدی است و حتی اگر این جنگ پایان یابد این منازعه و کشمکش بین روسیه و غرب پایان می‌گیرد.

وی‌ تاکید کرد که در جامعه ما برخی فکر می‌کنند انقلابی بودن صفت خود بسنده است و نیازی به توجیه عقلانی افعال سیاسی ندارند حال آن که انقلاب اسلامی که پدیده تحول‌آفرین در عصر ما بوده خروشی علیه بیگانگی حکام دیکتاتوری از عقلانیت بود و امام خمینی و طبقه اول حواریون ایشان همگی فیلسوف و عقل‌گرا بودند.

رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی درباره اینکه چرا عبور از عقلانیت برای انقلاب اسلامی خطرناک است؟ گفت با این نگرش حرکت مترقی انقلاب دچار عقب‌افتادگی‌ و تحجر می شود و شهید مطهری می‌گویند خطر تحجر از کفر و نفاق بیشتر است چون متحجران پیروان را فراری می‌دهند. بنابریان حکومت‌ها هم به اندازه بهره‌ای که از عقلانیت دارند از پایداری برخوردارند.

لاریحانی گفت ابن سینا دو اصل را عامل پایداری حکومت می‌داند؛ اول داشتن عقل اصیل و دیگری سیاست ورزی حکومت گران. عقل اصیل توسل به علوم و دانش بشری است و بسیاری از کشورهایی که وضع دشواری داشتند با به کارگیری روش‌های علمی  به یکی از کشورهای نوظهور تبدیل شدند. برخی تصور می کنند علوم جایگاه غربی دارند و غیردینی هستند، اما بنا بر نظر شهید مطهری اساسا این تقسیم درستی نیست. جامعیت اسلام اقتضا می‌کند هر علم مفیدی را به کار بگیریم و یکی از علل پیشرفت تمدن اسلامی را در تمسک به علوم دیگران می‌دانند که در اخذ علوم تعصب نکردند و علم و ایمان نباید از هم جدا باشد و حکومت باید کسب دانش را به صورت جهاد مقدس تعریف کند. حتی جدای از اینکه از تجربیات دیگران باید استفاده کنیم در کسب علوم باید از نقد مخالفان هم استفاده کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.