شامخ تکان خورد/ افزایش خرید شاخص مدیران را به قله رساند

براساس یافته‌های به‌دست آمده از بنگاه‌های بخش صنعت، شاخص مدیران خرید این بخش نیز در بهمن‌ماه با ثبت عدد ۵۶.۹۵، بالاترین مقدار نه ماه اخیر از خردادماه را به تجربه کرده است. فعالان اقتصادی معتقدند رشد شامخ کل و شامخ صنعت در در ماه‌های پایانی سال روندی طبیعی است و این امر به دلیل افزایش تقاضا در پایان سال و حجم فعالیت در بخش اقتصاد در مقایسه با ماه دی صورت می‌گیرد.

براساس گزارش شاخص مدیران خرید در این ماه «شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان» با عدد ۵۸.۱۸ بیشترین میزان در سری زمانی ۵۳ دوره را ثبت کرده ‌است. رشد صورت گرفته در شاخص کل اقتصاد در حالی که در بهمن ماه «شاخص قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم خریداری شده» با عدد۶۸.۸۰ بیشترین مقدار چهار ماه گذشته را به ثبت رسانده و هم‌زمان عدد «شاخص موجودی محصول نهایی در انبار یا کارهای در حال تکمیل» هم در این مدت ۴۹.۷۸ بوده که در مقایسه با ماه قبل کاهش د اشته است. این دو شاخص از عوامل اثرگذار در بخش تولید محسوب می‌شود و عدد به دست آمده نشان می‌دهد، در بهمن ماه واحدهای تولیدی در تنگا قرار داشته‌اند.  

از سوی دیگر «شاخص میزان صادرات کالا و خدمات» نیز در بهمن ماه 49.36 ثبت شده که برای هشتمین ماه متوالی با کاهش روبرو بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود اینکه روند شاخص کل اقتصاد در بهمن ماه مثبت بوده، با این حال نوسان نرخ ارز، هزینه تامین مواد اولیه را بالا برده و بخش تولید در زنجیره تامین خود با مشکل مواجه شده است. همچنین در برخی از شرکت‌ها به منظور کنترل هزینه‌های بالای نهاده‌های تولید با توجه به نوسان نرخ ارز و نزدیکی به ماه رمضان، استخدام نیروی کار کاهش داشته است و انتظارات بهبود در فعالیت‌های اقتصادی در اسفندماه در میان کسب‌وکارها تضعیف شده است. 

مشروح این گزارش را در اکوایران با تیتر مشتریان به کمک شامخ آمدند؛ شاخص مدیران به قله ۹ ماه رسید + نمودار بخوانید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.