نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 22 اسفند

درخواست 120 نماینده مجلس برای کاهش قیمت دلار

کدخبر: ۶۳۴۰۷۶
اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
درخواست 120 نماینده مجلس برای کاهش قیمت دلار

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

22 اسفند 1353؛اولین محموله نیروگاه اتمی ایران در راه است

شاهنشاه آریامهر ریاست علیه سازمان انرژی اتمی را قبول فرمودند و تمام امور مربوط به این سازمان تحت‌نظارت مستقیم معظم له انجام خواهد گرفت.

اولین محموله مربوط به احداث نیروگاه اتمی در راه است و تا سه هفته دیگر وارد آب‌های ایران خواهد شد.

دکتر اعتماد، معاون نخست وزیر و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران این مطالب را اعلام کرد و گفت: همزمان با ورود این محموله محل دقیق احداث نیروگاه که در محدوده‌ای به طول 100 تا 150 کیلومتری اطراف بوشهر و در کنار خلیج فارس خواهد بود، تعیین می‌گردد.

وی گفت: بهره برداری از اولین نیروگاه تا سال 1981 آغاز می‌گردد.

22 اسفند 1363؛نقدینگی جاری بنیاد مستضعفان به بانک مرکزی منتقل می‌شود

براساس درخواست معاون نخست‌وزیر و سرپرست بنیاد مستضعفان از اداره نظارت بر امور بانک‌ها کلیه نقدینگی حساب‌های جاری این بنیاد تا پایان امسال نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران متمرکز می شود.

براساس این درخواست کلیه موجودی حساب‌های جاری بنیاد تا پایان روز 29 اسفند 63 در سطح کل کشور برابر صورت مشخصات ارسالی ازسوی این بنیاد به بانک‌های طرف حساب به حساب جاری شماره 16481 نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منظور و این‌گونه حساب‌ها از لحاظ دریافت مفتوح و از لحاظ پرداخت غیر قابل برداشت خواهد بود.

براساس این درخواست بانک‌های کشور همچنین می‌بایست هرگونه وجه واریزی به حساب‌های یادشده بعد از تاریخ فوق‌الذکر را حداکثر تا پایان هر هفته به حساب بنیاد مستضعفان نزد بانک مرکزی منظور نمایند.

22 اسفند 1383؛امضای پروتکل همکاری 3 میلیارد یورویی ایتالیا با اتاق بازرگانی تهران

خبرگزاری ایتالیا (آنسا) اعلام کرد، ایران و ایتالیا یک پروتکل همکاری اقتصادی به ارزش 3 میلیارد یورو امضا کردند که در چارچوب آن رم متعهد می‌شود به ازای دریافت نفت، ماشین‌آلات صنعتی در اختیار تهران قرار می‌دهد.

آنسا اعلام کرد، طبق این پروتکل همکاری که میان محمدرضا بهزادیان رئیس اتاق بازرگانی تهران و «سندرو بیکوکی» معاون ترویج صنایع اتاق بازرگانی میلان به امضا رسید، ‌مجموع مبادلات دو کشور در چارچوب این پروتکل به رقم مذکور بالغ می شود.

حجم مبادلات اقتصادی ایران و ایتالیا در حال حاضر و پیش از امضای این پروتکل حدود 4 میلیارد یورو بود.

هند برنامه واردات گاز از ایران را متوقف نخواهد کرد

هند به‌طور تلویحی اعلام کرد که معاملات اقتصادی خود ازجمله واردات گاز از ایران را متوقف نخواهد کرد.

«مانی شنکر آپر» وزیر نفت و گاز طبیعی هند طی سخنانی در یک گردهمایی دیپلمات‌های پیشین هند در دهلی نو گفت: ما امیدواریم که آمریکا موضوعات مورد مناقشه خود با ایران قبل از رفع مسائل مربوط به انعقاد پیمانی بین هند و ایران در مورد واردات گاز از ایران حل و فصل کند.

درخواست 120 نماینده مجلس برای کاهش قیمت دلار

کار بررسی لایحه بودجه سال 1384 کل کشور سرانجام در ساعت 23 چهارشنبه شب در صحن علنی مجلس پایان یافت و ماده واحده لایحه یک میلیون و 589 هزار و 989 میلیارد و 770 میلیون ریالی بودجه 1384 با رای مثبت 165 نماینده مجلس تصویب شد. مهم‌ترین نکته در بررسی بودجه سال 1384 بحث نرخ ارز در لایحه بودجه بود که تعیین آن به آخرین دقایق بررسی بودجه موکول شد. مجلس شورای اسلامی پس از بررسی پیشنهادهای مختلف درخصوص نرخ دلار، سرانجام با نرخ پیشنهادی دولت موافقت و قیمت دلار را 9 هزار و 95 ریال تعیین کرد.

این در حالی است که تنها یک روز پیش از تصویب دلار 909.5 تومانی در صحن علنی مجلس 120 نماینده مجلس با امضای یک تومار و تقدیم آن به هیات رئیسه خواهان کاهش نرخ دلار در بودجه از 909.5 تومان به 878 تومان شدند.

اما این پیشنهاد نیز همانند سایر نرخ‌های پیشنهادی ازسوی برخی نمایندگان و کمیسیون‌های مجلس به تصویب اکثریت نمایندگان مجلس نرسید.

تعیین نرخ ارز در بودجه 1394 یکی از جنجالی‌ترین نکات در بررسی بودجه بود. دولت در لایحه بودجه، نرخ دلار را 9095 ریال پیشنهاد داد اما این نرخ با مخالفت برخی نمایندگان که مدعی هستند قیمت واقعی دلار بسیار کمتر از نرخ فعلی آن در بازار است، روبه‌رو شد. در این میان برخی از نمایندگان خواهان تصویب نرخ‌هایی در حد 300 تا 350 تومان برای دلار بودند.

کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در هنگام بررسی لایحه بودجه هرچند که تسلیم نظر این دسته از نمایندگان نشد، اما با نرخ موردنظر دولت نیز مخالفت کرد و در گزارش خود به کمیسیون تلفیق، نرخ دلار را 850 تومان با 3 درصد دامنه تغییر (مثبت و منفی 3 درصد) پیشنهاد داد.

کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی نیز که کمیسیون اصلی رسیدگی‌کننده به لوایح بودجه و برنامه است، به دلیل وجود پیشنهادهای مختلف، ‌تعیین نرخ دلار در بودجه 84 را که باید در قالب بند «ب» تبصره 2 لایحه بررسی می‌شد را به پایان رسیدگی به تبصره‌های بودجه موکول و در آخرین جلسه رسمی خود به‌رغم بررسی کلیه پیشنهادها برای جلوگیری از به هم ریختن درآمدهای ارزی بودجه با پیشنهاد دولت موافقت و نرخ دلار در بودجه را 9095 ریال تصویب و به صحن علنی مجلس پیشنهاد کرد.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید