ادعای جدید انگلیس درباره حماس و جنگ غزه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، باربارا وود وارد سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره اوضاع خاورمیانه و سرزمین های اشغالی فلسطین گفت: ما باید بر روی چگونگی ترسیم راه رسیدن به صلح پایدار بدون بازگشت به جنگ تمرکز کنیم. این هدف مستلزم از بین بردن ظرفیت حماس برای حمله به اسرائیل است. حماس دیگر مسئول غزه نیست.

سفیر انگلیس با اشاره به راهکار دو دولتی در سرزمین های اشغالی فلسطین، گفت:  تشکیل یک دولت جدید فلسطینی برای کرانه باختری و غزه، همراه با بسته حمایتی بین‌المللی لازمه این کار است

وودوارد در دفاع از اسرائیل افزود:  اسرائیل به مقابله با وحشت  بی رحمانه و پیامدهای حملات ۷ اکتبر ادامه می دهد و حماس همچنان به گروگان گیری بی گناه در غزه ادامه می دهد.  انگلیس این حملات را به صراحت محکوم می کند.  اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند و اطمینان حاصل کند که چنین حمله ای هرگز تکرار نخواهد شد.

 سفیر انگلیس همچنین اذعان کرد: در عین حال، فلسطینیان بی گناه در غزه با رنج های غیرقابل درک روبرو هستند.  آخرین گزارش ها نشان می دهد که خطر قحطی قریب الوقوع وجود دارد.  بیماری در حال افزایش است.  بحران انسانی ویرانگر روز به روز بدتر می شود. 

این مقام دولت انگلیس اضافه کرد: انگلیس مدت‌هاست که خواستار توقف فوری درگیری‌ها، ارائه کمک‌ها و خروج گروگان‌ها، که منجر به آتش‌بس پایدار می‌شود، شده است.  پذیرش روز گذشته قطعنامه ۲۷۲۸ دقیقاً همین را نشان داد، اکنون باید شاهد اجرای کامل آن باشیم.    ما مجدداً درخواست خود را از حماس برای آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان ها تکرار می کنیم.

 وود وارد ادامه داد:  اسرائیل باید کارهای بیشتری انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که کمک‌ها حیاتی بیشتری می‌تواند به افراد نیازمند در غزه برسد.  این شامل افتتاح بندر اشدود و کرم شالوم به طور کامل و حداکثر ظرفیت عملیاتی آنها، صدور روادید برای فعالان بشردوستانه و آژانس های امدادی سازمان ملل است. 

سفیر انگلیس گفت:  ما همچنین از شنیدن گزارش‌ها مبنی بر اینکه اسرائیل دسترسی آنروا به شمال غزه را مسدود کرده است، عمیقا نگران هستیم.  ما از اسرائیل می‌خواهیم به سازمان ملل اجازه دهد فورا کمک‌های غذایی را به کسانی که در شمال غزه زندگی می‌کنند و در معرض خطر گرسنگی هستند، برساند.

این دیپلمات ارشد انگلیسی ادامه داد:  ما از گسترش مستمر شهرک‌ها و سطوح بی‌سابقه خشونت شهرک‌نشینان در کرانه باختری، از جمله آخرین اعلامیه اسرائیل مبنی بر اختصاص ۱۹۷۶ جریب زمین در دره اردن به عنوان اراضی دولتی، نگران هستیم.  شهرک‌سازی‌ها نقض قوانین بین‌المللی است و ما باید به برداشتن گام‌های بیشتر برای پاسخگو ساختن کسانی که اقدامات صلح در کرانه باختری را تضعیف می‌کنند، ادامه دهیم.

سرانجام پس از نزدیک به ۶ ماه از جنگ اسرائیل در غزه، اعضای شورای امنیت سازمان ملل ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ برابر با ۲۵ مارس ۲۰۲۴ با ۱۴ رای مثبت این شورا و نیز رای ممتنع آمریکا و عدم وتوی این کشور، با قطعنامه‌ای برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه موافقت کردند تا در ۱۵ روز باقیمانده در ماه مبارک رمضان آتش بس میان اسرائیل و حماس برقرار شود.

آمریکا پیش‌تر سه قطعنامه آتش‌بس را وتو کرده بود، اما این بار به این قطعنامه رای ممتنع داد و به این ترتیب، بدلیل عدم مخالفت اعضای دائم شورای امنیت و بدون هیچ مخالفتی این قطعنامه به تصویب رسید. این قطعنامه را ۱۰ عضو غیردائمی شورای امنیت تنطیم کرده بودند.

این قطعنامه خواستار اجرای آتش بس فوری در غزه در ماه رمضان شده و گفته است: آتش بس فوری در ماه رمضان توسط همه طرف ها رعایت شود که منجر به آتش بس پایدار می شود.

این قطعنامه  همچنین خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان ها و تضمین دسترسی بشردوستانه برای رفع نیازهای پزشکی و سایر نیازهای بشردوستانه آنها شده است و  از  طرفین می خواهد به تعهدات خود تحت قوانین بین المللی در رابطه با تمام افراد بازداشتی، عمل کنند.

در پی تصویب این قطعنامه، دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در این باره اعلام کرد: سفر هیات اسرائیل به واشنگتن که قرار بود درباره عملیات در رفح رایزنی کند، لغو شد.

دفتر نتانیاهو در این بیانیه‌ اعلام کرد: آمریکا از مواضع قاطع خود عقب نشینی کرده است و هیات اسرائیلی به واشنگتن نخواهد رفت. این اقدام آمریکا به تلاش‌ها برای آزادی اسرا لطمه می‌زند؛ زیرا حامل پیامی برای حماس است که فشارهای بین‌المللی اجازه دستیابی به توافق آتش‌بس بدون آزادی اسرا را خواهد داد.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه یا آتش بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام  ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.